انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آلیس در سرزمین عجایب: تاریخچه کتاب کودک مصور در روسیه

منبع: گاردین

کارینای ارمنی ما را با مصوران کتاب های روسی کودکان با نشان دادن بنیان های رادیکال دهه ی ۱۹۲۰ آشنا کرد. تصاویر کتاب های کودکان روسی یک تاریخ شگفت آور دارد و یک چشم انداز خارق العاده برای سیاحت وجود دارد. ما کارمان را  با نگاه کردن  به بعضی تصویرهایِ گذشته ی روسیه  شروع کردیم که در محل برگزاری نمایشگاه تصویرهای دوران کودکی جدید به نمایش گذاشته شده بودند، تصویر کتاب ها تا تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶ بود. این تصویر ورا Ermolaeva  از سگ کوچولو است، تصویرهایی برای دختران کوچک. Ermolaeva   اولین ناشر کودکان هیئت حاکمه اتحاد جماهیر شوروی را به نام Segodnya در سال ۱۹۱۸تاسیس کرد.  (تصویر شماره ۱)

 

تصویر دیگری که با ورا در سال ۱۹۲۷ منتشر شد.  نشر Segodnya هنگامی صنعیت نشر روسیه تقریبا در برابر عوامل جنگ غیر نظامی و تغییرات رادیکال اقتصادی  راکد شده بود، کتاب هایی تولید کرد. Ermolaeva و دوستانش نسخه های کوچکی را با دست چاپ کردند.  کتاب های آن ها در فرمت های قرن ۱۷ ک محبوب طبقه کارگر بودند، به چاپ رسیدند. کتاب های بلوک تصویرپردازی شدید و موجز  داشتند  و lubki نسخه هایی همراه با تصاویر و داستان ها بودند. (تصویر شماره ۲)

 

سبک های حمل و نقل جدید در روسیه بین دهه ی بیست و سی قرن بیستم در روسیه نشانه های پیشرفت بودند که در کتاب های تصویری برجسته می شدند. خواهران گالینا و اولگا از ابزارهای مهندسی چون قطب نما برای ساخت تصاویر دقیق استفاده می کردند. در کتاب آن ها « سفرهای چارلی» چاپلین ستاره ی فیلم دور دنیا سفر می کند و در هر کشوری از وسیله ی نقلیه ی متفاوتی استفاده می کند. در کشورها ژاپن جزو  استثناها هست از آنجا چارلی برای همدردی با یک دونده سخت کوش سوار یک ریکشا می شود. (تصویر شماره ۳)

 

تصاویر ادوارد کریمر این که چطوری یک نهنگ گلویش را گرفت به وسیله ی رودیار کلیپلینگ در سال ۱۹۲۶ منتشر شد شاید بتوان یک نوع نگاه مدرن دانست که  تصاویر دارای مبادی آداب و روشن نبودند. علاقه ی آگاهانه نسبت به طبیعت برای کودکان روسیه مورد توجه بوده است.  (تصویر شماره ۴)

 

مارینا Tsvetaeva شاعر روسی می‏ گوید: اخیرا سرو کله گوسفندان در ادبیات جدید برای بچه ها پیدا شده است اما آن ها گوسفند هستند نه بره از آن جا که پشم شان طره مانند رشد می کند نه به صورت حلقه های موهای فر. شما می توانید این تصاویر و تصاویر خیلی زیباتری در خانه ی لندن نمایشگاه تصویرسازی در رابطه با دوران جدید کودکی از  تصاویر کتاب های روسی، ببینید.
در ادامه این گالری که داستان گریگوری اوستر با همه جزئیاتش توسط نیکولای Vorontsov  به تصویر کشیده شد، یک سبک را در تصاویر معاصر روسی ایجاد کرد (منتشر شده توسط Azbuka-Klassika). (تصویر شماره ۵)

 

گریگوری اوستر معروف ترین نویسنده در روسیه  و نیکولای   Vorontsov   یکی از تصویرگران محبوب است. این تصویر روسیه ۱۰۰۱ شب است جایی  که مدیر چرخ فلک  هر شب وقت خواب برای اسب چوبی داستان تعریف می کند. زمانی مدیر چرخ فلک اعلام می کند که دیگر داستان های جن و پری نمی گوید، یکی از اسب ها درخواست روشن شدن جزئیات بیشتر را می کند. بنابراین مدیر شروع می کند به گفتن ۴۲ تا از جزئیات که تا طلوع خورشید طول می کشد.
یک داستان کوتاه درباره‏ ی یک شلغم بزرگ توسط تاتیانا بازخوانی و توسط اوگنی تصویرپردازی شد (خانه ی کدو تنبل، نسخه ی انگلیسی در سال ۲۰۰۴). داستان شلغم غول پیکر که یک افسانه کودکانه ی روسی هست توسط نویسندگان معروف زیادی چون تولستوی بازتعریف شده است. تصاویرِ  Antonenkov یک بازخوانی غیرمتعارف و مدرن از این افسانه ی روسی ارائه داد – یک نوع شورش شلغم. (تصویر شماره ۶)

 

نیلوفر آبی جست و جو شده، توسط سوتلانا دُرشوا نوشته و تصویرپردازی شد (ازبوکا منتشرش کرد) (تصویر شماره ۷)

 

این کتاب درباره انسان توسط  پری ها، الف ها، کوتوله ها و دیگر موجودات جادویی نوشته شده است. آن ها به انسان  بی باورند اما برخی به نحوی برای رسیدن به جهان انسان تلاش کرده اند و در این جا گزارش شواهدشان بر چیزی که انسان است وجود دارد. مهمترین بخش هیجان انگیزش مربوط به سرهای انسان است. چیزی که انسان توانست به آن دست یابد مربوط به مغز است که می تواند حقیقت را ساده کند: درون هر سر جهانی منحصر به فرد پنهان است جایی که فرد زندگی می کند. در حالی افراد در جهان های متفاوت رها می شوند اما وانمود می کنند در جایی مشابه قرار دارند.

حروف بازی به وسیله ی Daria Gerasimova (Eksmo (تصویر شماره ۸)

 

Daria Gerasimova یک تصویرگر و شاعر کودکان است. الفبای او برای سه فرزندش ایجاد شده و مناسب مهارت های متفاوت خواندشان است. در حروف بازی ( ای، بی، سی)، هر حرف از حروف الفبا  به وسیله ی اشعار یا عبارات پوچ بازیچه قرار می گیرد جایی که همه ی کلمات با این حروف ( ای، بی، سی) شروع می شوند. این کتاب دارای عملکردهای متفاوت است، یک کتاب، یک اسباب بازی، یک بازی فرایندهای خلاقیت را در کودکان فراهم می کند و قدرت تخیل را توسعه می دهد. او از تکنیک های خیلی جالبی استفاده می کند- نقاشی های آب رنگ با عناصر کولاژهایی که از نخ و قطعات پارچه ساخته شده اند.
داستان یک آپارتمان روسی به وسیله ی  آلکساندرا لیتونیا  توسط آنیا Desnitskaya تصویرپردازی شد ( نشر Somokat منتشرش کرد و به سرعت در انگلیس در دسترس بود). (تصویر شماره ۸)
این کتاب تصویری داستان یک آپارتمان با ۶ اتاق را در طول قرن ۲۰ با همه ی تحولات و دستاوردهایش، جنگ ها، انقلاب ها،  روزهای باشکوه و ساعات تاریکش را می گوید که  هم چون یک آپارتمان، کوچکترین جای دنج جهان  می تواند نمودی از اتفاقات سراسر روسیه و همچنین یک جهان بزرگ تر باشد. این تصویر سال ۱۹۴۵ را نشان می دهد که رادیو پایان جنگ را اعلام می کند.
۱۲ کارگر عالی هراکلس. گزارش ها چنان که آن ها به وسیله سرژ صِدف اتفاق می افتند توسط تانیا کُرمر به تصویر کشیده شده اند (Samokat و در انگلیس با انتشارات سنت جیم قابل دسترس است). (تصویر شماره ۹)

 

این بازگویی شگفت آور از ماجراهای افسانه ای توسط سرژ صِدف یکی از پرفروش های روسیه است. داستان با روشی جدید و خنده دار و تصویرهای فوق العاده به وسیله ی تانیا کُرمر که برنده چند جایزه هست روایت می شود همان طور اگر در amphorae یونانی بود، بنابراین در کتاب دو رنگ وجود دارد گل اُخرای سیاه و سفید.
ماجراهای بارون مانچاوسن به وسیله ی رودولف اریش راسپه، توسط Eugenia Dvoskina به تصویر کشیده شده اند ( منتشر شده توسط ast). (تصویر شماره ۱۰)

کتاب ۱۷۸۵ اریش Raspe «ماجراهای بارون مانچاوسن» به روسی توسط یکی از معروفترین شاعرای کودک Kornei Chukovsky ترجمه شد، نسل های زیادی از خوانندگان جوان  این کتاب ترجمه شده و شخصیت هایش را  دوست داشته اند. اوگنیا دوسکینا نه تنها طنز و چیز عجیب و غریب در این داستان اضافه کرده اند بلکه همچنین پیشنهاد یک برداشت جدید از آن  داستان کلاسیک را نیز داده اند. (تصویر شماره ۱۱)

فندق شکن و پادشاه موش توسط ETA هافمن، و با تصویرپردازی ماریا میچالسکا (منتشر شده توسط Moskovskie Uchebnik). (تصویر شماره ۱۲)

هافمن فندق شکن پروژه ی تحصیلی ماریا میچالسکا  است که جایزه های متعددی از جمله جایزه برنز دوسالانه ی تصویری کرواتی  در سال ۲۰۱۴ را برنده شده است. ماریا میچالسکا یک هنرمند جوان روسی است که اغلب کارهایش از چشم انداز یک موش کوچک و از پایین ساخته شده اند. این مفهومی که دارد تماما در دنیای قصه ی خیالی و افسونگری «خیاط کوچولوی شجاع» نوشته برادران grimm  نه در واقعیت اتفاق می افتد و به وسیله ی آنتون لومئو تصویرپردازی شده است (منتشر شده با آزبوکا). (تصویر شماره ۱۳)

یک خیاط در حال آماده کردن مقدی مربا برای خوردن بود، در حالی  مگس ها در آن ساکن بودند، او هفت تا از آن ها را با تلنگر دستش کشت. او یک کمبرند برای توصیف این کار می سازد، مطالعه ی «هفت چیز به سوی یک تلنگر» تصویرهای روشن و رنگی آنتون لومئو یک دید جدید در رابطه با این داستان مشهور می دهند. اندازه ی شخصیت خیلی مهم است – همراه با سفر کردن و جلسات جانورهای متفاوت خیاط کوچک تغییر اندازه در حد شپش ها می داد. (تصویر شماره ۱۴)

 

شپش ها در سرزمین شگفت انگیز با لویس کارول که به وسیله ی جولیا گوکووا تصویرپردازی  شده است (منتشر شده با رزمن). (تصویر شماره ۱۵)

جوکیلا گوکووا آلیس را به صورت معکوس یعنی تبدیل کردن این قهرمان به یک روح که همزمان رویای دیوانگی اش به واقعیت می پیوندد در سرزمین عجایب قرار می دهد. این نسخه از آلیس در سرزمین عجایب اولین بار در آلمان در سال ۱۹۹۱ و سپس در ژاپن در سال ۱۹۹۵ اجرا شد و در روسیه تا سال ۲۰۰۳ با ویراستاری که خودشان کردند وجود نداشت.