انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معرفی کتاب مردم شناسی روستای ماخونیک

سید احمد برآبادی

کتاب مردم شناسی روستای ماخونیک، چاپ اول (۱۳۸۴)، پژوهش و نگارش: سید احمد برآبادی، غلامحسین شعیبی، ویراستار: بهروز وجدانی ، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پژوهشکده مردم شناسی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی

مقدمه

پیشنهاد پژوهش « مردم شناسی روستای ماخونیک» که توسط گروه مردم شناسی بیرجند ارائه شده بود در سال ۱۳۷۷ مورد تایید و تصویب پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و با توجه به نبود منابع مکتوب در خصوص این روستا بلافاصله کار میدانی پژوهش آغاز گردید. اطلاعات مربوط به کلیه بخش های کتاب حتی تاریخچه روستا و منطقه در جریان کار میدانی فراهم آمده است.

در این پژوهش حسب مورد از تخصص کارشناسان حوزه های دیگر مانند تاریخ، باستان شناسی و …. هم استفاده شد، که سبب پیدا شدن چتد اثر تاریخی و سنگ نگاره ای نیز در نزدیکی چشمه و درخت مزار روستا گردید. هم چنین با توجه به نبود نقشه یا عکس هوایی مناسب، نقشه دقیق و کاملی از روستا تهیه شد که از آن علاوه بر مسکن در سایر بخش ها نیز استفاده شده است.

در این تحقیق علاوه بر روش های مصاحبه و مشاهده از پرسشنامه نیز در تهیه بعضی از مطالب از جمله جمعیت و اطلاعات طایفه ای استفاده گردیده است. پر کردن پرسشنامه که مدت زمان زیادی به طول انجامید با مراجعه به تک تک منازل و رویت شناسنامه افراد و تایید اطلاعات طایفه ای و خویشاوندی توسط شورای محل صورت پذیرفته است.

چنان که گذشت این کتاب حاصل پژوهشی است که از سال ۱۳۷۷ آغاز و در سال ۱۳۷۹ به اتمام رسید. در زمان پژوهش روستای ماخونیک جزء دهستان درح، بخش سربیشه، شهرستان بیرجند از استان خراسان بود ولی در حاضر سربیشه به شهرستان و بیرجند هم به مرکز استان خراسان جنوبی تبدیل گردیده است. ماخونیک هم اکنون جزء بخش مرکزی شهرستان سربیشه از استان خراسان جنوبی است.
گردآوری کتاب حاضر با مشکلات عدیده ای همراه بود، و در زمانی انجام شد که روستای ماخونیک از برق سراسری، تلویزیون، خانه بهداشت، راه مناسب و…… بی بهره بود. امید است که مورد توجه پژوهشگران و محققان ارجمند قرار گیرد و کاستی هایش را با دیده اغماض بنگرند و شاهد پژوهش های دیگری از جمله انسان شناسی جسمانی روستای ماخونیک نیز باشیم.

برای مشاهده فهرست کامل مطالب کتاب، فایل پیوست را مطالعه بفرمایید.—- (۴)