انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت محمد علی

محمد علی، دیروز شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، در فنیکس آریزونا درگذشت. محمد علی که نام خود را از کاسیوس کلی به محمد علی تغییر داده بود تا هم میراث برده داری را از نامش حذف کند و هم بر هویت اسلامی خویش تاکید داشته باشد، یک اسطوره ورزشی بوکس بود که بارها در رده سنگین وزن، به قهرمانی رسیده و از خلال این ورزش، به شهرت و تاثیر گزاری عظیمی دست یافته بود که برای نخستین بار در قرن بیستم مفهوم «ستاره جهانی» را در حوزه فرهنگی مطرح کرد. او همچنین با شخصیت خاص خود و برغم نکاتی منفی در این شخصیت ( عصبی بودن، خشونت، روحیه گاه بی ثبات و گاه حتی نژاد پرست) چهره ای بود که درباره اش، اجماعی جهانی وجود داشت. دلیل این امر در آن بود که محمد علی نه فقط از دهه ۱۹۶۰، نقشی اساسی در کنار ملکوم ایکس و با پیوستنش به جریان حقوق مدنی سیاهان و جریان اسلام سیاه پوستان آمریکا (ملت اسلام) برای احقاق حقوق مدنی این جامعه در آمریکا ایفا کرد، بلکه با سرپیچی از شرکت در جنگ ویتنام حاضر شد محکومیت خودش به زندان و محرومیتش از حق بازی بوکس را نیز در سال ۱۹۶۷ بپذیرد. البته سه سال بعد از محکومیت او لغو و حق بازی به او بازگردانده شد و دوره ای باز هم طلایی برای وی آغاز گردید. در تمام این مدت محمد علی با دفاع از حقوق سیاهان، مردم جهان سوم و ایستادگی در برابر نظامی گران آمریکایی نقشی اساسی در حیات فکری و سیاسی بین المللی ایفا می کرد. از اوایل دهه ۱۹۸۰، بیماری پارکینسون وی تشخیص داده شد و پزشکان چند سالی بیشتر عمر برای او پیش بینی نمی کردند. اما او توانست با قدرت روحی خود بیش از سی سال با این بیماری دست و پنجه نرم کند و در این مدت برغم سکوتی که بیماری به او تحمیل می کرد و شدت گرفتن آن، هرگز دست از حضور عمومی برای دفاع از حقوق بشر و سیاهان بر نداشت. از این رو جهان پس از مرگ وی تجلیلی یکپارچه به عمل آورد که نگاهی به روزنامه های سراسر جهان در چند ساعت اخیر گویای این امر است. محمد علی، نمادی از تحول عمیق نقش و جایگاه سیاهان در آمریکا به شمار می آید و پدیده ای است بیشتر فرهنگی و سیاسی تا ورزشی، هم از این رو با یادی از او، شاید در فرصتی دیگر بتوانیم به تحلیل این شخصیت پیچیده و متناقض و در عین حال بسیار تاثیر گزار از لحاظ اجتماعی و سیاسی در قرن بیستم، بپردازیم.

در زیر بخشی از اخبار مربوط به درگذشت او را می خوانیم.

 

محمد علی در ویکیپدیا

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C_%DA%A9%D9%84%DB%8C

 

 

عصر ایران

 

محمدعلی کلی درگذشت

محمد علی پیش از مسلمان شدن نامش کاسیاس کِلِی بود / او در سال ۱۳۷۲ به ایران آمد و از نمایشگاه بین الملی کتاب تهران بازدید کرد.

محمدعلی کلی ستاره سابق بوکس جهان به دلیل بیماری شدید در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت.

به گزارش عصرایران، او به هنگام مرگ، ۷۴ سال داشت.

خبرگزاری فرانسه نوشت: خانواده محمد علی کلی در بیانیه ای درگذشت قهرمان آمریکایی بوکس را در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان شهر فینیکس در ایالت اریزونای آمریکا اعلام کرد.

 

پاپ گونل سخنگوی خانواده گفت: محمد علی کلی پس از سال ها رویارویی با بیماری پارکینسون، در سن ۷۴ سالگی درگذشت.
در این بیانیه اضافه شده است: قهرمان سه دوره جهانی سنگین وزن بوکس، عصر جمعه (به وقت محلی) فوت کرد.

او توضیح داد که جنازه مشهورترین بوکسور جهان در زادگاهش در لویسفیل در ایالت کنتاکی آمریکا تشییع خواهد شد.

وی ادامه داد که خانواده محمد علی کلی می خواهد از همه کسانی که با ایده ها، دعاها و حمایت ها با خانواده همراهی کردند تشکر کند و خواستار رعایت حوزه خصوصی خانواده است.
کلی روز پنجشنبه وارد بیمارستان شده بود.

 

 

محمد علی، قهرمان سه دوره بوکس سنگین وزن جهان بود که فعالیت های وی درجریان جنبش مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار، نام او را در تاریخ سیاسی آمریکا نیز ماندگار کرد.

به گزاری ایرنا به نقل از ان بی سی نیوز، وی برای بیش ازسه دهه ازبیماری پارکینسون رنج می برد که به تدریج میان او و دنیای حرفه ای بوکس فاصله انداخت.

کلی تا همین اواخر نیز از فعالیت های سیاسی دست نکشید و ماه دسامبر گذشته طی بیانیه ای از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری به علت اظهاراتش در مورد ‘ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا’ انتقاد کرد.

محمد علی پیش از مسلمان شدن نامش کاسیاس کِلِی بود.

او از دوازده سالگی مشت زنی را شروع کرد و ۱۰ سال بعد (۱۹۶۴) قهرمان بوکس جهان شد.

سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان، محمد علی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد.

او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی دهد.

پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی اش هم از او سلب شد.

محمد علی که به اتهام ‘فرار از خدمت’ گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که در آغاز دهه ۷۰ میلادی دادگاه عالی آمریکا محکومیت وی را لغو کرد.

کلی در سال ۱۳۷۲ به ایران نیز سفر کرد.

http://www.asriran.com/fa/news/472258/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA

 

سایت الف

 

محمدعلی افسانه‌ای درگذشت

تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱

محمدعلی، بوکسور افسانه‌ای آمریکا در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

کاسیوس کلی که پس از مسلمان شدن نام محمدعلی را برای خود برگزید در بیمارستانی در فینکس پس از ۳۲ سال مبارزه با بیماری پارکینسون در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

محمد علی از روز پنج شنبه به خاطر تنگی نفس و شرایط بد جسمانی در بیمارستان بستری شده بود.

محمد علی یکی از پرافتخارترین و سرشناس ترین بوکسورهای تاریخ جهان و آمریکا به شمار می آید. او سه بار مدال طلای سنگین وزن بوکس جهان را به خود اختصاص داد.

لیلا علی، دختر محمد علی که او نیز در گذشته قهرمان بوکس زنان جهان بود، چند ساعت قبل از مرگ پدرش عکسی از خود به همراه پدر و فرزندش منتشر کرد و نوشت: “من این عکس پدر و دخترم را دوست دارم. از همه محبت‌ها و دعاهایی که برای پدرم می کنید متشکرم. من عشق شما را نسبت به خودمان احساس کردم و آن را ستایش می کنم.”

جدا از این که محمد علی سه بار قهرمان جهان شده بود، محبوبیت او به خاطر فعالیت‌های اجتماعی‌اش بود.

محمد علی در ژانویه ۱۹۴۲ در لوئیز ویل شهری از ایالت کنتاکی متولد شد. او از ۱۲ سالگی بوکس آماتور را آغاز کرد و در سال ۱۹۶۴ با ناک اوت کردن سانی لیستون، قهرمان سنگین وزن جهان شد. او در همان سال به دین اسلام گروید و نامش را از کاسیوس کلی به محمد علی تغییر داد.

محمد علی در زمان جنگ آمریکا و ویتنام از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد و به همین خاطر سه سال و نیم از فعالیت بوکس محروم شد که در نهایت دادگاه رای به لغو محرومیت وی داد.

محمد علی در سال ۱۹۷۴ جرج فورمن را شکست داد و سال بعد از آن دوباره با جو فریزر در فیلیپین مسابقه داد و او را شکست داد. در المپیک ۱۹۹۶ از محمدعلی خواسته شد تا مشعل بزرگ المپیک را در مراسم افتتاحیه روشن کند. او همچنین در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۲ پرچم المپیک را حمل کرد.

او پیش از این که در سال ۱۹۸۱ بازنشسته شود، دو بار دیگر نیز قهرمان سنگین وزن جهان شد.

۱۰ سخن الهام بخش محمد علی
در سخت‌ترین جاده‌ها هم نباید ناامید شوید
موفقیت همیشه با پیروز شدن به دست نمی‌آید. موفقیت واقعی زمانی است که ما بعد از افتادن بلند می‌شویم. بعضی کوه‌ها بلندتر از دیگران هستند. بعضی جاده‌ها شیب تندتری دارند. همیشه سختی‌ها و موانعی وجود دارند اما شما نباید بگذارید که آن‌ها شما را متوقف کنند. حتی در سخت‌ترین جاده‌ها نباید ناامید شوید.

برای موفق شدن آماده باشید
هر ورزشی که انجام می‌دهید بسکتبال، بوکس یا بدمینتون باید قبل از وارد شدن به استادیوم برای موفقیت آماده باشید.

قهرمان‌ها از آنچه در درون آن‌ها است ساخته می‌شوند
قهرمان‌ها در باشگاه‌ها ساخته نمی‌شوند. قهرمان‌ها از آنچه در درون آن‌ها است ساخته می‌شوند. آن حس درونی، اشتیاق و آرزو است.

شکست یا پیروزی قبل از شروع مسابقه رقم می خورد
شکست و پیروزی در مبارزه خارج از دید تماشاگران اتفاق می‌افتد. شکست یا پیروزی قبل از شروع، در باشگاه و خیلی پیش از زمانی که من زیر نور چراغ‌ها مبارزه کنم، رخ می‌دهد.

همگی در زندگی شکست‌هایی خواهیم داشت
من هیچ وقت به باخت فکر نکرده‌ام اما اگر شکست اتفاق بیفتد بهتر است با آن درست برخورد کنید. این نصیحت من به تمام کسانی است که من را باور دارند. ما همگی در زندگی شکست‌هایی خواهیم داشت.

محمد علی

با قدرتی بیشتر برای پیروز شدن برگردید
تنها مردی که می‌داند چگونه شکست خورده است، می‌تواند به انتهای روح خود رجوع کند و با قدرتی بزرگتر که برای پیروزی لازم است بالا بیاید.

به خودتان اعتقاد داشته باشید
من مردی عادی هستم که سخت تلاش کردم تا استعداد ذاتی‌ام را پرورش دهم. من به خودم و خوبی دیگران اعتقاد دارم.

از برداشتن اولین قدم نترسید
حتی بزرگترین افراد هم روزی شروع کرده‌اند پس از برداشتن اولین قدم نترسید.

الان سختی بکش و بقیه زندگیت را مانند یک قهرمان بگذران
من از همه دقایق تمرین متنفر بودم اما به خودم گفتم متوقف نشو الان سختی بکش و بقیه زندگیت را مانند یک قهرمان بگذران.

جرأت خطر کردن داشته باشید
کسی که جرأت کافی برای خطر کردن ندارد نمی‌تواند در زندگی کاری انجام دهد.

 

 

زندگینامه و مطالبی از محمد علی کلی به نقل از وبلاگ، نگاه کنید به فایل پیوست

http://muhammadboxs.mihanblog.com

برای مشاهده آلبوم عکس های محمد علی کلی در فرادید نگاه کنید به پیوست ها

۳۱۶۰۳-۴

۳۱۶۰۳-۴_۰

۳۱۶۰۳-۴_۱

۳۱۶۰۳-۴_۲

۳۱۶۰۳-۴_۳