انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

حقایق اجتماعی؛ فهم بهتر جامعه با هدف درک بهتر از خویشتن

دن بروک برگردان امیرغریب عشقی

سادگی به شدت اغوا کننده و جذاب است در حالیکه پیچیدگی به نظر مغشوش و در هم می­‌آید. مردمان معمولاً تمایل به خست و صرفه جویی دارند. چیزها را به هر میزان که ممکن است ساده کنید اما نه ساده تر …

جملات بالا از کتاب حقایق اجتماعی است که توسط دن بروک استاد جامعه شناسی دانشگاه سن خوزه امریکا در سال ۲۰۱۲ با عنوان“Social Truths” منتشر شده و حاوی ۵۰ مفهوم اساسی در حوزه علوم اجتماعی نوشته است. این کتاب هم در مورد انسان در موقعیت، سخن می گوید هم مبانی تئوریک این حوزه را مطرح می کند و هم بسیار موجز و سلیس و ساده نوشته شده و همین خصوصیت ها انگیزه لازم برای ترجمه به فارسی را مهیا کرده است.این کتاب را می توان به عنوان انجیل کوچک علوم اجتماعی تلقی کرد. از این مفاهیم پنجاه گانه می توان مبانی انسان شناسی، معرفت شناسی ، جامعه شناسی و حتی علوم سیاسی را نیز استخراج کرد. مفاهیم این کتاب از نظر مترجم تلاشی در جهت سه کارکرد زیر است:

* تبیین ماهیت، نیازها، توانمندی ها، محدودیت ها و پتانسیل های انسان (شامل۱۰مفهوم انسان شناسی)

* تبیین نحوه و روش و ساختار تفکر انسان. اینکه انسان چگونه می اندیشد، قضاوت می-کند، تجزیه و تحلیل می کند و استتنتاج می کند. حوزه ای که من به آن الگوریتم ذهنی می گویم. (شامل ۱۳ مفهوم معرفت شناسانه)
* چگونه انسان عمل می کند. واکنش نشان می دهد. محدوده، قوانین و محدودیت های کنش و واکنش و اثرمتقابل انسان در جامعه چیست؟ (شامل ۲۷ مفهوم جامعه شناسانه)

این کتاب که ساختاری کاملا ضد ساختاری دارد، به روشنی نیاز علوم اجتماعی به اطلاعات و داده های سایر علوم که در شناخت بهتر انسان، جامعه و محیط یاری می رساند را نشان می دهد. اینکه علوم اجتماعی نیازمند انسان شناسی، معرفت شناسی، روان شناسی و حتی زیست شناسی و فیزیولوژی به صورت همزمان و پیوسته است.
در مورد نویسنده نیز همان گونه که در رزومه وی (به بخش آشنایی با نویسنده رجوع کنید) قابل مشاهده است، وی از نسل جامعه شناسانی است که من آن ها را جامعه شناسان آکادمیک-پراتیک می نامم که جامعه شناسی را نه به عنوان علمی فانتزی یا صرفاً آکادمیک یا صرفاً رشته ای درسی یا منبع درآمد یا منزلت آکادمیک در کلاس و دانشگاه که به عنوان نیاز امروز بشر در سطح زندگی روزمره می داند و آزادانه و خلاقانه آن را بکار می برد و قابلیت های متنوع و گسترده اش نشان می دهد. وی به عنوان جامعه شناس، فعال اجتماعی، استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، ژورنالیست، سخنران، فعال اینترنتی، فعال در شبکه های اجتماعی، مترجم، وبلاگ نویس و بسیاری حوزه های عمومی دیگر ایفای نقش می کند و همان گونه که در کتاب خود ذکر می کند جامعه شناسی را علم بهبود زندگی بشر و علم پیشرفت انسان و وظیفه آن را اصلاح اجتماعی می داند. لذا از جنبه شخصیتی نیز جذابیت خاصی برای من به عنوان مترجم داشته است چرا که وی را فردی فعال، خلاق، کارآفرین و بازیگر در عرصه اجتماع یافتم، مدلی که به شدت به آن نیازمندیم.

متن پیوست مربوط به کتاب “حقایق اجتماعی” نوشته دن بروک استاد دانشگاه سن خوزه آمریکاست که توسط همکارمان امیرغریب عشقی با کسب اجازه از ایشان به فارسی برگردانده شده و در اختیار انسان شناسی و فرهنگ برای نشر قرار گرفته است. آن چه در فایل پیوست مطالعه می کنید نسخه اول برگردان این کتاب به فارسی است و قرار است به زودی انسان شناسی و فرهنگ به نشر این کتاب در قالب کاغذی نیز اقدام کند.

فایل پیوست :

۳۱۴۲۵-۷