انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

ادبیات هم می‏ تواند کشمکش های سیاسی داشته باشد

گاردین

ارباب مگس ها، یک کودتای واقعی بریتانیایی، بازی ورق… داستان تقریبا به طور واقعی می تواند با دسیسه های سیاسی برابری کند.

شخصیت های آثار شکسپیر را به وفور می توان در دسیسه‏ های اخیر سیاست دید، (البته نه به ناتوانی بوریس جانسون که زندگی نامه یک شاعر را می نویسد) اما داستان پر از مثال های از مبارزات رهبران ظالمی است که یا در جناح راست هستند یا چپ یا دور از وست مینستر.

«مکبث» نوشته شده با شکسپیر در سال ۱۶۰۶

با استناد به دستیاران دیوید کامرون، همسر مایکل گوو سارا وین معروف به خانم مکبث، تراژدی اسکاتلندی را شبیه به خون ریزی حزب محافظه کار می داند که قبل از مرگ دانکن، مکبث و بانکو متحد بودند و فقط به خاطر غیب گویی یک جادوگر این سابقه اتحاد از بین رفت. این رقیب های زوجی را می توان در ریچارد دوم، سوم و نمایشنامه روم جستجو کرد.

«برج برچستر» نوشته شده با آنتونی ترولپ در سال ۱۸۵۷

سری پالیسر سیاسی ترولپ که خالی از دشمنی سطح بالاست، پالیسر قهرمان سلطنتی اش تمایل ندارد متصدی ائتلاف با دولت باشد اما به صورت یک پیک در این رمان مذهبی دیده می شود: معاون اسقف کلیسای عالی رتبه گرانتلی و معاون کلیسای پروتستان دکتر پرودی در یک کشاکش برای سمت اسقفی برچستر هستند، بعد از پیروزی دکتر پرودی، می توانید آن‏ها و اطرافیانشان را مشاهده کنید که در اردوگاه پیروزها طرح توطئه و مشاجره ها هنوز ادامه دارد که شامل جاه طلبی های خانم پرودی و انحراف معاون کشیشِ بخشِ ماکیاولی می شود.

«ارباب مگس ها» نوشته شده با ویلیام گلدینگ در سال ۱۹۵۴
شاید نزدیک ترین معادل به داستان مدرن شیطنت های جانسون گوو باشد: رالف همراه با جک که به ظاهر با هم دوست هستند اما طرح و نقشه برعلیه اش می پروراند، رهبر پسرهایی دور افتاده در یک جزیره می شود. سرانجام جک پیشنهاد رهبری می‏دهد و از دیگران عزل رالف را می خواهد، گوو موفقیت کمتری در این جا دارد که برای بدگویی از رقیب، داوطلب شدن برای رهبری را علنی می کند.

«بیل برند» نوشته شده توسط تریور گریفیث در سال ۱۹۷۶
ایبسن درام تلویزیونی را در رابطه با یک مبتدی بی استعداد (جناح چپ mp) تحت تاثیر قرار داد مانند جرمی کربین در چند سال بعد که یک صندلی در کنار زمین ورزش به عنوان مربی کابینه وزیر دارد و آن را از رقیبی در جناح راست گرفت که به خاطر نیروهای بیماری mp باعث استعفایش شد ( در واقع شبیه کاری که هارولد ویلسون آن سال انجام داد و بعد از آن جیم کالاهان به پای چپ مایکل آسیب زد). همچنین قابل توجه است برای دوست دختر برند (چری لندگی) که آلیس فرگوسن نام دارد.

«یک کودتای واقعا بریتانیایی» نوشته شده توسط کریس مولین در سال ۱۹۸۲
طبقه کارگر، رهبر حزب کارگر، به نخست وزیر می پیوندند اما به وسیله نیرهای موسسه که به طور نامحسوسی توسط رییس خیانت کار برنامه ریزی شده و نگاهش بر شماره ۱۰ هست، آن ها شکست میخورند. نمونه بننیت متعاقبا همچون یک هشدار به وسیله کربینیس گرفته می شود ( حالا چه کودتا در درون حزب چه پس از رسیدن به قدرت)

«برای اولین بار برابری» نوشته شده توسط جفری آرچر در سال ۱۹۸۴
چهار رقیب متفاوت از بهترین فروشنده ها، همه ی آن ها تمایل به نخست وزیر شدن از دهه ۶۰ به برجسته ترین دوره سیاسی در دهه ۸۰ داشتند: به طور قابل توجه ایی فرض بر این بود که تمام رقبا مرد خواهند بود در حالی دوره ی سلطنت ۵ ساله مارگارت تاچر به وقوع پیوست.

«قمارخانه» نوشته شده توسط مایکل دابز در سال ۱۹۸۹
آرچر، با نمایش انتقام آمیز جیمز اول با ساخت دیگری روبرو شد که مبتنی بر یک پیشگویی یا حداقل یک موضوع مساعد دیده شد: خیلی پیش تر از نسخه فعلی ایالات متحده، ریچارد سوم توافق بی بی سی را به وسیله اندرو دیویس تحت تاثیر قرار داد که در اواخر سال ۱۹۹۰ همچون رقبای حزب محافظه کار که برای رهبری کشوری پس از سقوط دوراه تاچر می جنگد، نشان داده شد. دشمنان گوو ممکن است تشابه هاتی بین او و فرانسیس اوکهارت دابز کسی که باعث از کار افتادن یک pm که او را از معرکه خارج و سپس در مرحله اول وانمود کرده بود که تمایلی به گرفتن رهبری رقابت را ندارد، می شود.

«غیبت جنگ» نوشته شده با دیوید هیر در سال ۱۹۹۳
نمایش به تصویر کشیدن یک رهبر حزب کارگر (آزادانه متکی بر نیل کینوک) که مجبور به کنترل خودش شد از آن جا که گرفتار تهدیدهای نهانی صدراعظم کسی که در نهایت او را شکست داد، شده بود: مثل یک پیش بینی عجیب بود کار جدید بلر براون و رهبری اد میلبند و هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند جنگ برادرها را که وارد حزب شود.

تالار گرگ نوشته شده توسط هیلاری منتل در سال ۲۰۰۹
از ویژگی های بارز جنگ قدرت در دربار هنری هشتم بین توماس کرامول و توماس مور در رابطه با رسیدگی به مخالفان درباری به وسیله منتل در بازی رابرت بولت «یک مرد برای همه ی فصل ها» به صورت متفاوت نشان داده شده است.

ملکه سرخ نوشته شده توسط فیلیپا گرگوری در سال ۲۰۱۰
زنان تمایل دارند که منحصر به زنِ خانه دار، معشوق، هم دست و یاری گر در هیجانات سیاسی معاصر باشند، بنابراین به طرز عجیبی داستان تاریخی سری جنگ وابستگان گرگوری و بخش هایی از ترانه ی یخ و حماسه ی جورج مارتین شبیه به مشاجرات اخیر در حزب محافظه کار می شوند (به طور بالقوه در حزب کارگر) جایی که یا برابر یا بازیگران غالبی هستند. در رمان رز سرخ نشان داده می شود که قهرمان زن مارگارت بیوفورت دشمن ریچارد سوم چگونه آشوب را بر علیه او قبل از پیروزی خودش سازمان دهی می کند و پسرش هنری هفتم جانشین ریچارد می شود.

منبع: گاردین، ژوئن ۲۰۱۶