انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

گردشگری کودک: گشایندۀ بابی نوین در آموزش

در جریان بسط گفتمان گردشگری برای همه[۱]، امروزه گردشگری کودک[۲] به‌مثابۀ قسمی مهم از گردشگری شناخته و پذیرفته شده است. در این قسم از گردشگری تلاش می­‌شود با توجّه به ملاحظات خاصِ سفرِ کودکان چون امنیت و حفظ استقلال در عین کنترل، به نیاز کودکان به سفر به‌مثابۀ فعالیتی درخورِتوجه در خلال زمان فراغت[۳] پاسخ داده شود. نکتۀ شایان توجّه در رابطه با گردشگری کودک، لزوم توجه آن به نیازهای متفاوت کودکان از جمله نیاز به هیجان­‌خواهی، نیاز به احساس امنیت، نیاز به احساس استقلال نسبی، نیاز به تجربۀ موارد جدید و آموزش در کنار هم و به صورت توأمان است. به طور کلی باید توجّه کرد که گردشگری کودک با طیف متنوّعی از نیاز­ها و ملاحظات در رابطه با سفر همراه است که یک برنامه‌ریزی دقیق و برنامۀ عملیاتی حساب‌شده می­‌تواند پاسخگوی این طیف گسترده از نیاز­ها و ملاحظات باشد.

یکی از ابعاد مهم گردشگری کودک یادگیری است که در هر دو سویۀ مستقیم و غیرمستقیم قابل تحقق است. خصیصۀ مهم یادگیری از خلال گردشگری، مشارکتی‌بودن و تجربه­‌محور بودن آن است. این خصایص با افزایش اشتیاق دانش‌­آموزان به یادگیری و افزایش احتمال ماندگاری مطالب در حافظه همراه است. یادگیری مشارکتی[۴] ضمن آن که می‌­تواند به فراگیری و ماندگاری بهتر مطالب آموزش داده شده یاری برساند، همچنین می­‌تواند زمینه­‌ساز بهبود مهارت­‌های ارتباطی و اجتماعی در کودکان باشد. یادگیری مشارکتی، زمینۀ مناسبی را برای رشد مهارت­های اجتماعی و زندگی از جمله مسئولیت­پذیری و همدلی با دیگران فراهم می­سازد. یادگیری به صورت مشارکتی قادر است رفتار­های مخلّ نظم، تنش­‌های میان­‌گروهی، رفتار­های پرخاشگرانه و ضدّ اجتماعی را کاهش ­دهد (جویس و همکاران،۲۰۰۴ به نقل از عباسی اصل و همکاران، ۱۳۹۵: ۱۱۷). بدین ترتیب یکی از مزایای مهم آموزش از خلال گردشگری را می­‌توان در افزایش اشتیاق دانش‌­آموزان و مهارت­‌آموزان به یادگیری، افزایش ماندگاری مطالب آموخته‌شده در حافظه، رشد مهارت­‌های ارتباطی و اجتماعی و کاهش چالش‌­های یادگیری در کلاس یافت. مطالعات پرشماری چون مطالعۀ باس و همکاران (۲۰۱۳)، سجاسی قیداری و همکاران (۲۰۲۱)، سرفین و همکاران (۲۰۲۲)، دایمون (۲۰۲۲)، ویلیامز و مک­کرچر (۲۰۲۳) و… بر امکان یادگیری در خلال انواع متفاوتی از گردشگری از جمله گردشگری میراث، طبیعت گردی، گردش­‌های خانوادگی، گردشگری فرهنگی و… اشاره کرده‌اند. به‌رغم وجود مطالعات و نتایج پژوهشی شایان توجه در خصوص یادگیری و آموزش از خلال گردشگری، این شیوه از یادگیری هنوز به جایگاه قابل قبولی در عرصۀ عمل نرسیده است. به واسطۀ گردشگری می­‌توان باب نوینی از آموزش به کودکان را گشود و با سیاستگذاری و برنامه­‌ریزی آن را به صورت رسمی به اجرا در آورد. آموزش سرفصل­‌های دروس جغرافیا، زیست­‌شناسی، علوم اجتماعی، مهارت­‌های تضمین و حفظ پایداری زیست محیطی و مباحث اعتقادی می‌­توانند به واسطۀ گردشگری کودک محقق شوند. فرهنگ سفر می­‌تواند از خلال گردشگری در کودکان نهادینه شود و موجبات آشنایی آنان با جاذبه‌­های گردشگری کشور و میهن‌دوستی را فراهم کند. کودکان خاصه در دوران کودکی دوّم با آمادگی یادگیری و کنجکاوی‌­های وافری در خصوص موقعیت جغرافیایی شهر­ها نسبت به یکدیگر، فاصلۀ زمانی شهر­ها نسبت به یکدیگر، گویش و لهجۀ مردم مناطق مختلف، جاذبه­‌های تاریخی و فرهنگی، پوشش گیاهی مناطق مختلف، گونه­‌های جانوری آن مناطق و…دارند. یادگیری این مطالب از خلال گردشگری می­‌تواند ضمن غنی­‌سازی و جذاب‌سازی مطالب درسی قصد شده، دانش­‌آموزان را با جاذبه­‌های ایران آشنا کند و سواد گردشگری را نیز در آن­‌ها بالا ببرد.

همچنین این دوران، فرصتی طلایی برای فراگیری مباحث اعتقادی و دینی است. این مقوله در بردارندۀ مفاهیمی چون آشناکردن کودکان با اماکن مذهبی، آشناکردن کودکان با مباحث اعتقادی، آشناکردن کودکان با فرهنگ اسلامی و زندگینامۀ امامزاده‌­ها و ائمه است. در اذهان بسیاری این مفاهیم غالباً در ارتباط با گردشگری مذهبی[۵] صورت می­‌پذیرد. با این حال نمی­‌توان تقویت هوش معنوی در کودکان و یادگیری مباحث اعتقادی را به گردشگری مذهبی محدود کرد. علاوه بر این گردشگری با خصلت تجربه محور، می‌تواند کودکان را در شناخت و خلق صنایع دستی توانمند سازد. گردشگری تجربه­‌محور با تمرکز بر بازدید از کارگاه‌­های سفالگری، خرمهره‌­سازی، چوب­‌بری و نجاری، بافندگی و…طی سال­‌های اخیر با استقبال شایان توجّهی مواجه بوده است.

نکتۀ اساسی در سیاستگذاری و برنامه­‌ریزی برای برگزاری تور­های گردشگری تجربه­‌محور توجه به تناسب سازوکار­های خلق با سن و توانایی کودکان، برقراری امنیت برای مشارکت­‌کنندگان و سازگاری صنایع با پایداری زیستی است. اساساً خصیصۀ کنجکاوی در کودکان در سطح بالایی قرار دارد خاصه در شرایط و محیطی که پیش­تر آن را تجربه نکرده‌­اند به این تربیت دقّت نظر وافری برای ارزیابی ایمنی کارگاه‌­ها برای کودکان لازم است. همچنین پیام پنهان کوچک­‌ترین رفتار­ها و برنامه­‌ها می­‌تواند به واسطۀ دقت نظر و نکته سنجی کودکان دریافت و درک شود. بدین ترتیب لازم است در طراحی تور­های تجربه­‌گرا و کلیۀ بازدیدهایی که در خلال گردشگری صورت کودک صورت می­‌پذیرند، سازگاری فعالیت­‌های انسانی با اصول پایداری و حفاظت زیستی همسو و همگرا باشد. همچنان که مطالعات متعددی از جمله مطالعۀ گاسلینگ(۲۰۱۸)، نقش آموزش به کودکان از خلال گردشگری در توسعۀ پایدار گردشگری را تأیید و تصدیق کرده‌­اند. به‌طور کلی شاخص­‌ها و استانده­‌های تور­های گردشگری کودک نقش مهمی در فرآیند یادگیری کودکان از خلال سفر و گردشگری دارند که عدم احساس ترس و مورد تعرض قرار گرفتن کودک در محیط، امکان بازی با دیگر کودکان، امکان مشارکت کودک در رویداد­های فرهنگی-اجتماعی، پاکیزگی محوطۀ مورد بازدید، نور کافی محوطۀ مورد بازدید، دسترسی به آب سالم و پاکیزه، حضور تسهیلگران آموزش‌دیده، در اختیار داشتن محیط مناسب کودکان به لحاظ تناسب با سن و ویژگی­‌های رشدی، علایق و سلایق کودکان از جملۀ آن­‌ها هستند. به منظور بازدهی هرچه بهتر تور­های گردشگری، لازم است گروه­بندی کودکان و دانش‌­آموزان با دقت نظر خاصی صورت پذیرد. توجّه به توانمندی­‌های کودکان، سن کودکان، پایۀ تحصیلی کودکان و درگیر بودن/ نبودن کودکان با اختلالات یادگیری از مهم­ترین معیار­هایی‌اند که لازم است در گروه‌­بندی کودکان به منظور تحقق یادگیری از خلال گردشگری به آن­‌ها توجه کرد. به‌رغم مزایا و آثار مثبت یادگیری مشارکتی و تجربه‌­محور که از خلال گردشگری قابل دستیابی است؛ تحقق کامل و تام این امر همچنان با موانعی مواجه است که موانع مدیریتی و ساختاری (همچون نبود آیین‌­نامه‌­های کلی و مدوّن و خط مشی جامع و فراگیر) از جملۀ آن­ها است. بحث امنیت اماکن گردشگری کودک، وسایل نقلیه و راه­ها مقولۀ بسیار مهمی است که دور بودنش از سطح ایده­‌آل، مدارس و مراکز آموزشی را برای برگزاری تور­های گردشگری آموزش­‌محور در مضیقه می­‌گذارد و اعتماد و رضایت والدین را نیز جلب نمی­‌کند. بدین ترتیب لازم است مجموعه استانده‌­های لازم برای برقراری امنیت کودکان در فضای گردشگری برقرار شود. برقراری ایمنی و امنیت برای کودکان می­‌تواند دربردارندۀ اقدامات بزرگی چون احداث سایت گردشگری مخصوص کودکان تا نصب نرده و محافظ بر پله­‌ها یا استفاده از کفپوش­‌های مناسب کودکان در سطح راه‌­ها باشد. همچنین لازم است در راستای نیل به هدف یادگیری از خلال تفریح و حفظ امنیّت کودکان، از مربیان و راهنمایان کارآزموده بهره برد که مهارت کنترل گروه­‌های متفاوت کودکان، برقراری ارتباط صحیح با آن­‌ها و کنترل محرک­‌های محیطی دخیل در حواس­‌پرتی ایشان را داشته باشند. همچنین لازم است تمامی مراکز آموزشی مربوط به کودکان و خانواده‌­ها با مفهوم گردشگری کودک، نحوۀ صحیح اجرای آن و مزایای آن در رابطه با مقولۀ آموزش از طرق مختلف چون جلسات توجیهی، برنامه­‌های گفتگ­ومحور رسانه‌­ای، کتب و اطلاعیه‌­ها و… آشنا شوند.

 

منابع:

عباسی اصل، سعدی پور، اسدزاده، حسن. (۲۰۱۶). مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم راهنمایی. رویکردهای نوین آموزشی, ۱۱(۱), ۱۰۵-۱۲۴.Gössling, S. (2018). Tourism,

 tourist learning and sustainability: An exploratory discussion of complexities, problems and opportunities. Journal of Sustainable Tourism۲۶(۲), ۲۹۲-۳۰۶.

‏Bos, L., McCabe, S., & Johnson, S. (2015). Learning never goes on holiday: An exploration of social tourism as a context for experiential learning. Current Issues in Tourism۱۸(۹), ۸۵۹-۸۷۵.

Sojasi Qeidari, H., Shayan, H., Solimani, Z., & Ghorooneh, D. (2021). A phenomenological study of the learning experience of children in rural tourism destinations. Tourist Studies۲۱(۲), ۲۳۵-۲۵۹.

Seraphin, H., Yallop, A. C., Seyfi, S., & Hall, C. M. (2022). Responsible tourism: The ‘why’and ‘how’of empowering children. Tourism Recreation Research۴۷(۱), ۶۲-۷۷.

Daimon, T. (2022). Mobility and Learning Through Tourism: Touristic Learning of Children During Family Travels. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL)۱۴(۱), ۱-۱۴.

[۱] Tourism for all

[۲] child tourism

[۳] Leisure time

[۴] cooperative learning

[۵] Religious tourism