انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

الزامات سیاستگذاری توسعۀ گردشگری آرامستان‌ها: مورد مطالعه استان قم (بخش۱)

چکیدۀ سخن

آرامستان­‌ها از ادوار آغازین اسلام به‌مثابۀ عاملی مهم در نظر مسلمانان جلوه کرده‌اند. امروزه نیز آرامستان‌­ها برای جامعۀ مسلمان از اهمیت والایی برخوردارند و ورود به آن­‌ها مستلزم ادای آدابی است. در این میان بقاع متبرکه نزد مسلمانان از اهمیت دوچندانی برخوردارند و سالیانه تعداد کثیری از مسلمانان به منظور زیارت بقاع متبرکه به سراسر جهان سفر می‌­کنند. این شکل از سفر در ادبیات گردشگری جایگاه ویژه­ای دارد و تحت عنوان «گردشگری آرامستان‌­ها» شناخته می‌­شود. در این خصوص استان قم با دارا بودن بقاع متبرکۀ بسیار و تاریخی از اهمیت و ظرفیت به سزایی در راستای توسعۀ گردشگری آرامستان‌­ها برخوردار است. سیاستگذاری صحیح در خصوص توسعۀ این قسم از گردشگری، می­تواند ضمن برخوردار کردن جامعۀ محلّی از موهبت ورود گردشگران، پاسخگوی مطالبات گردشگران با انگیزۀ بازدید و زیارت بقاع متبرکه باشد. بدین ترتیب در نوشتار پیش رو ضمن مرور برخی از بقاع متبرکه و آرامستان­‌های حائز اهمیت استان به واسطۀ روش کتابخانه‌­ای، به بیان الزامات سیاستگذاری توسعۀ پایدار گردشگری آرامستان­‌ها در این استان پرداخته شده است.

 

کلیات گردشگری آرامستان

گردشگری در آرامستان­‌ها یکی از اشکال قدیمی گردشگری است که بنا بر مکان مورد بازدید و انگیزۀ گردشگران می­‌تواند ذیل مقولات کلّی گردشگری فرهنگی[۱] یا گردشگری مذهبی[۲] گنجانده شود. در ادبیات گردشگری، گردشگری آرامستان­‌ها گاه شکلی از گردشگری تلخ، گاه شکلی از گردشگری حزن و ملال، گاه معادل گردشگری شجره­‌نامه و گاه شاخه­‌ای فرعی از گردشگری جنگ معرفی شده است. این مساله می­‌تواند به عوامل متعددی چون انگیزۀ گردشگران و بازدیدکنندگان از بازدید و ماهیت آرامستان‌­ها بازگردد. آرامستان­‌ها علاوه بر آن که بخشی از بافت شهری مهم در شهر­سازی ایرانی-اسلامی‌اند، در مواردی به لحاظ فرهنگی و مذهبی دارای اهمیتی انکارناپذیرند (وحیدزادگان، ۱۳۹۱: ۲۸). به زعم فیضی و رزاقی اصل(۱۳۸۸) آرامستان­‌ها یکی از پایدار­ترین عناصر شهری به شمار می­‌روند. تا حدی که می­‌توان آن­‌ها را به سبب ایفای نقشی مؤثر و پایدار و جوامع پیشین و جامعۀ امروزی، در دستۀ مناظر اصیل تداوم یافته به شمار آورد (فیضی و رزاقی اصل، ۱۳۸۸: ۲۳). نکتۀ شایان توجه آن است که آرامستان­‌ها دارای ابعاد متعددی‌‍‌‌اند که با سرمایه‌­گذاری بر هر یک می­‌توان در جذب گردشگران متعدد اقدام نمود. دورانت (۱۳۷۲) در راستای اهمیت آرامستان­‌ها در بعد معماری بیان می­‌کند: «آرامستان تجلّی معمارانۀ نگرش آدمیان به مرگ است. بقاع مترکه از جمله مواردی‌اند که در ابعاد گوناگون به لحاظ مذهبی، اعتقادی، دینی و فرهنگی از جایگاه حائز اهمیتی برخوردارند. برای افرادی که به آرامستان­‌ها قدم می­‌گذارند، آرامستان­‌ها و متعلقات آن­ها چون سنگ مقابر، اشعار و نوشته­های روی مقابر، فضا و معماری جلوه­ای از جهان­بینی مردمان آن عصر، نگرش به مرگ و حیات پس از زندگی و نشانه­‌هایی از فرهنگ، تمدن و تاریخ است. آرامستان­‌ها برای بسیاری از افراد فضایی هویت­‌بخش است که حس تعلق به درگذشتگان یا تعلق جهان باقی را زنده می­‌کند. از این رو برخی فضای آرامستان­‌ها را فضایی معنوی و درخور احترام تلقی می­‌کنند. ضمن آن که در بر اساس آموزه‌های دینی بازدید از آرامستان­‌ها به اتخاذ جهان­‌بینی صحیحی در انسان­‌ها منجر می­‌شود و مستلزم رعایت آداب خاصی نیز است. همچنان که روایات بسیاری در فروغ کافی در باب زیاره القبور وجود دارد. از بعد دیگر آرامستان­‌ها خاصه آرامستان­‌های تاریخی را می­‌توان برانگیزانندۀ احساسات دانست.

به جهت اهمیت آرامستان‌­ها و زیارت اهل قبور در آموزه‌­های دین مبین اسلام، سالیانه گردشگران زیادی به منظور زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه و همچنین استعانت از ارواح پاک انان به بقاع متبرکه سفر می­‌کنند و طیف وسیعی از گردشگران مذهبی را تشکیل می­‌دهند. استان قم، به موجب وجود بقاع متبرکه متعدد و آرامستان­‌های تاریخی، ظرفیت بسیاری را به منظور جذب این قسم از گردشگران دارا است. آرامستان شیخان، مرقد ابن بابویه، بقعه چهار امامزاده و… از جمله این ظرفیت‌­ها هستند که در ادامه به شرح مختصری از آن­ها پرداخته می‌­شود. دارا بودن چنین ظرفیتی به خودی خود نمی­‌تواند موجبات توسعۀ گردشگری آرامستان در استان قم را به همراه داشته باشد. تحقق توسعۀ این قسم از گردشگری، در نخستین گام در گروی سیاستگذاری اصولی و صحیح است. بدین ترتیب در نوشتار پیش رو تلاش می­‌شود ضمن معرفی برخی جاذبه­‌های استان قم در خصوص گردشگری آرامستان­‌ها، به الزامات سیاستگذاری در این خصوص پرداخته شود.

 

مرور برخی آرامستان­‌ها و مقابر حائز اهمیت استان قم

آرامستان شیخان: این آرامستان با قدمتی بیش از هزار سال، به عنوان دومین آرامستان تاریخی جهان اسلام شناخته می­‌شود که ریشه­‌های تاریخی آن به عصر امامان معصوم باز می­‌گردد. بیش از ۶۰۰ تن از علماء و بزرگان ازجمله میرزای قمی (میرزا ابوالقاسم جیلانی)[۳]، زکریا بن آدم اشعری قمی[۴]، زکریا بن ادریس قمی[۵]، میرزا جواد ملکی تبریزی[۶]، محمدحسین تونی[۷] در این آرامستان مدفون‌اند. این آرامستان نزد برخی از علماء دارای قداست است.

مرقد ابن بابویه: ابوالحسن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، فقیه روشن ضمیر و محدث گرانقدر قم در نیمۀ دوم قرن سوم و آوان قرن چهارم هجری قمری می­‌زیست. الشرایع، رسالۀ الاخوان، النوادر، مناسک الحج، قرب الاسناد، التسلیم، المواریث و الطب از جمله اثار درخشان این عالم گرانقدرند. گفتنی است لقب «ابن بابویه » غالباً به فرزند وی ابوجعفر محمد (شیخ صدوق متوفی ۳۸۱ ق) گفته می­‌شود. مقبرۀ ایشان هم اکنون در شرق خیابان ارم در مقابل مقابر الشیوخ (شیخان) واقع شده و داراى قبه، بقعه، ایوان و صحنى مشتمل بر سه حجره است.

بقعۀ چهار امامزاده: بقعۀ «چهار امامزاده» مدفن مبارک چهار تن از نوادگان امام زین العابدین«علیه‌السلام» است. مدفونین بنا بر اطلاعات کتیبه‌ای که در آن محل نصب است، شاهزاده حسن، شاهزاده حسین، شاهزاده ابراهیم و شاهزاده جعفر، از اولاد امام زین العابدین «علیه السلام» در این مکان مدفون‌اند. تاریخ ساخت بنا را مربوط به دورۀ ایلخانی دانسته‌اند. گفتنی است طرح، شکل پوشش، فن ساخت گنبد و مصالح متفاوت به کار رفته در این مقبره، در مقایسه با دیگر مقابر برجی استان مقدس قم، تعلق بنا به قرن هشتم یا نهم را تصدیق می­‌کند.

آرامگاه کربلایی کاظم ساروقی: آرامگاه این شخصیت گرانقدر در قبرستان نو و نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمۀ معصومه(س) قرار دارد. گفته می‌شود کربلایی کاظم ساروقی (۱۲۶۱-۱۳۳۹) از افراد بدون سوادی بوده است که به اذن حق تعالی و به یکباره توانایی حفظ کل قرآن کریم را پیدا کرده بود. هم اکنون مرقد پر برکت این حافظ گرانمایه مقصد زیارتی بسیاری از افراد است.

مقابر متبرک صحن امام رضا(ع) در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها: مقابر متبرک و نورانی شهید محمد جواد دیالمه، شهید سرلشکر محمد ولی قرنی، شهید حاج مهدی عراقی، آیت الله سید رضا صدر، آیت الله سید احمد حسینی زنجانی دوسرانی، آیت الله محسن حرم پناهی، آیت الله حسن الهی طباطبایی و… در صحن امام رضا عیله السلام قرار گرفته‌اند.

 

کاستی‌­های سیاستگذاری گردشگری در آرامستان­‌های استان قم

  1. معرفی ناکافی مقابر و بقاعی که به لحاظ مذهبی و تاریخی دارای اهمیت‌اند.
  2. سیاستگذاری ناکافی در اجرای تور­ها گردشگری معطوف به مقابر و بقاع.
  3. تسهیلگری ناکافی نهاد­های متولی گردشگری در خصوص معرفی و بازدید از مقابر و بقاع متبرکه
  4. بی­‌توجهی به تمامی ابعاد آرامستان­‌ها و متنوع­سازی جاذبه­‌ها در راستای جذب گردشگران
  5. کم­‌توجهی به لزوم تجهیز راهنمایان گردشگری به دانش دینی، معماری، جامعه­‌شناختی و تاریخی

 

[۱] Cultural tourism

[۲] Religious tourism

[۳] وی صاحب کتاب قوانین الاصول، فقیه، مجتهد شیعه، اصولی و مرجع تقلید در دوران فتحعلی‌شاه قاجار در قرن دوازدهم هجری قمری بوده است.

[۴] زکریا بن آدم اشعری از افراد برجسته خاندان اشعری و از محدثان شیعه امامی به حساب می آید. او را از صحابه جعفر بن محمد، موسی بن جعفر، علی بن موسی الرضا و محمد بن علی الجواد می دانند.

[۵] زکریا بن ادریس اشعری قمی ملقب به ابو جریر استاد محدثین از یاران جعفر بن محمد، موسی بن جعفر و علی بن موسی الرضا بود. گروهی از بزرگان شیعی، او را یکی از افراد تأثیرگذار در رشد دین اسلام دانسته‌اند.

[۶] میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از علمای معاصر فقه، اصول، اخلاق، حکمت و عرفان اسلامی بوده‌است.

[۷] محمدحسین فاضل تونی معروف به فاضل تونی، مجتهد، ادیب و مدرّس حکمت و عرفان بوده است. او آثاری در کلام، فلسفه، حکمت و عرفان نوشته است. حسن‌زاده آملی و جوادی آملی از شاگردان وی بودند.