انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

الزامات سیاستگذاری توسعۀ گردشگری آرامستان‌ها: مورد مطالعه استان قم (بخش۲)

الزامات سیاستگذاری گردشگری آرامستان­‌ها در استان قم

سیاست‌گذاری را می­توان «تعیین خط مشی پیشرفت فعالیت‌ها، رهنمون‌ها، دستورات و مجموعۀ طرز عمل‌ها در چارچوب اخلاقی مسئله محور دانست. عوامل زمینه‌­ای چون فرهنگ، اقتصاد، امنیت، امکانات رفاهی و زیربنایی جاذبه‌­های گردشگری، قوانین بالادستی، ظرفیت جامعل مقصد و کشش محیطی قصد در سیاستگذاری گردشگری نقش به سزایی دارند. خط‌مشی‌گذاری گردشگری برای توسعه این صنعت در همه جوامع امری است پذیرفته شده. خاصه آن که این صنعت از حوزه‌هایی است که گردش مالی آن بسیار زیاد است و در توسعه اقتصادی کشورها نقشی حیاتی را ایفا می‌کند و جد بر فضای فرهنگی- اجتماعی جوامع میهمان و میزبان اثرگذار است بدین ترتیب لازم است تمامی اقدامات و گام‌­های اتخاذ شده در این عرصه حساب شده و برنامه­‌ریزی شده باشند. سیاستگذاری گردشگری در تمامی اقسام و شاخه­‌ها، در سطوح ملی، بین‌المللی، خرد و منطقه‌ای یکی از ارکان شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می­‌رود و از اهمیت والایی برخوردار است. به منظور راه‌­اندازی و اجرای گردشگری در آرامستان­‌ها در استان مقدس قم، لازم است گام­‌های زیر با دقت نظر بسیار و رعایت حرمت آرامستان­‌ها و بقاع متبرکه صورت پذیرند:

  1. مطالعات کتابخانه‌­ای و تحقیقات میدانی در خصوص ابعاد متعدد آرامستان­‌ها در منطقۀ مورد نظر:

بدیهی است که آرامستان­‌ها تنها بخشی از ساختار شهری نیستند و اساساً محدود کردن آن­ها به این نگرش چشم‌­پوشی واضحی از سایر ابعاد درخور توجه آرامستان­‌ها است. آرامستان­‌ها به لحاظ معماری، جهان­بینی و در ابعاد هنری و اجتماعی از اهمیت شایان توجهی برخوردارند. یکی از راه‌های درک این ابعاد بهره‌­مندی از اسناد و اطلاعات دست اول یا ثانویه است. پیش از هرگونه سیاستگذاری برای ورود گردشگران لازم است به مطالعۀ ابعاد مختلف آرامستان­‌ها پرداخته شود. در صورت سیاستگذاری صحیح بازنمایی تمامی این ابعاد می­‌توانند در راستای فرهنگ و آیین اسلامی ایفای نقش کنند(قوچانی خراسانی و همکاران، ۱۴۰۱).

  1. ذائقه سنجی گردشگران:

در این خصوص لازم است با پیمایش‌­های اصولی و دقیق به کسب اطلاعاتی در خصوص ذائقۀ گردشگران ورودی به استان مقدس قم خاصه گردشگرانی که در طلب بازدید از مقابر و آرامستان‌­ها هستند، پرداخته شود. در غیر این صورت ممکن است مجموعه اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعۀ هر قسم از گردشگری نه تنها مورد استقبال گردشگران قرار نگیرد، بلکه هزینه­‌های اقتصادی- اجتماعی بسیاری را بر دوش سیاستگذارن، نهاد­های متولی گردشگری در مقصد و جامعل محلّی بگذارد. لازم است پس از ذائقه سنجی و اعمال ذائقه و نیاز گردشگران بالقوه در سیاستگذاری­‌های گردشگری بر انطباق/ عدم انطباق آن‌ها با ضوابط و قوانین مقصد، ظرفیت مقصد و واکنش­های احتمالی جوامع میزبان توجه شود.

  1. مشخص کردن انواع تورهایی که می­‌تواند در آرامستان مورد نظر برگزار شوند و امکان‌سنجی آن­ها: گفتنی است آرامستان­‌ها دارای ابعاد متنوع جالب توجهی برای طیف وسیعی از گردشگران‌اند. معماری، نگاره­‌های موجود بر سنگ‌­ها، نحوۀ قرارگیری اجساد در مقابر، رنگ­‌های به کار رفته در آرامستان­‌ها، ابعاد معنوی و نحوۀ جهان­‌بینی بخشی از جذابیت­‌های آرامستان­‌ها است که می­‌تواند گردشگران متعددی را در طیف­‌های متعدد جذب نماید. بدین ترتیب لازم است با عنایت به ابعاد فرهنگی-اجتماعی مقصد و با حفظ حرمت مکان سیاستگذاری دقیقی برای بازنمایی جنبه­‌های معماری، هنری و فرهنگی آرامستان­‌ها در استان قم صورت پذیرد و بر اساس آن برای برگزاری تور­های گردشگری برنامه‌­ریزی انجام شود.
  2. مشخص کردن الزامات و قوانین برگزاری تور­ها:

لازم است به منظور توسعه پایدار گردشگری مقابر در مقصد، به احصاء ظرفیت مقصد و جامعۀ محلی و آثار احتمالی توسعۀ این قسم از گردشگری و در نظر گرفتن قوانین و مقررات در این حوزۀ پرداخته شود. این قوانین حفظ حرمت بنا، حفظ مناقع جامعۀ محلی، پایداری محیط و… را در بر می‌­گیرند. نکتۀ شایان توجّه در این خصوص توجه به سلایق، نیاز­ها و علایق بازدیدکنندگان از یکسو و قوانین از دیگر سو است. به عبارتی لازمۀ قانون‌گذاری صحیح و مناسب توجه به هویت بنا است.

۵. تجهیز نیروی کار مورد نیاز برای برگزاری تور­ها به دانش تاریخی، فرهنگی و مذهبی:

راهنمایان گردشگری از اهمیت شایان توجهی در جذب گردشگران، برقراری ارتباطات صیح به ان­ها و ارائۀ اطلاعات درست برخوردارند. یکی از ارکان توسعۀ پایدار گردشگری، راهنمایان کارآموزده و راهنمایانی‌اند که اصول روایتگری صحیح و بدون کاست مطالب، ارتباط با طیف‌‍­های متعدد گردشگر، اصول حفاظت محیطی، اصول حفظ حرمت و هویت بنا و راهکار­های پاسخگویی به نیاز­های مختلف گردشگران را آموخته باشند. در این قسم از گردشگری، تلسط کافی بر تاریخ، مبانی مذهبی و فرهنگی ضروری است.

  1. اطلاع­‌رسانی و بازاریابی برای جذب گردشگری و همکاری با سایر نهاد­های مربوطه چون ادارۀ امور زائران استان و….

 

مواردی که ضامن پایداری سیاستگذاری­ گردشگری در آرامستان­‌ها هستند:

  1. توجه به ظرفیت مقصد

هر گونه سیاستگذاری صحیح و متقن در خصوص توسعۀ گردشگری در گروی احصاء ظرفیت­‌های قصد است. در صورت بی­‌توجهی به این مسئله تضمین پایداری توسعه گردشگری و منافع حاصل از توسعه این صنعت در مقصد با تردید مواجه می­‌شود. به این ترتیب لازم است ظرفیت فضایی، اجتماعی، فرهنگی مقصد مورد ارزیابی دقیقی صورت بگیرد و سیاستگذاری بر اساس نتایج ارزیابی­‌ها پایه‌گذاری شوند. با توجه به استقبال وافر و مثال‌زدنی گردشگران روزانه به استان قم، ظرفیت فضایی این استان به نحو درخوری تقویت شده است اما به منظور جلوگیری از ازدحام در ایام مناسبتی تمهیدات لازم اندیشیده شود. همچنین لازم است در تمامی سیاستگذاری­‌های گردشگری و در جریان متنوع‌­سازی جاذبه­‌های گردشگری به حفظ حرمت ابنیه و فضای معنوی استان توجهات لازم مبذول شود.

  1. حفظ حرمت و هویت بنا و مقاصد گردشگری

هر بنای تاریخی و مقصد گردشگری دارای هویت به خصوصی است. این هویت به واسطۀ عوامل ذاتی و عرضی بسیاری مانند کاربری­‌های پیشین و فعلی، انگیزۀ بازدید کنندگان از اماکن، امکانات مقاصد، پیشنیۀ تاریخی قاصد مجاور و… ایجاد می‌­شود. در هر گونه سیاستگذاری در راستای توسعۀ گردشگری در تمامی اقسا وشاخه­‌ها لازم است به هویت بنا و حفظ آن توجه شود. بی‌­توجهی به هویت بنا در بازد ید­های گردشگری به عدم پایداری طرح­‌های گردشگری، برهم خوردن توازن اجتماعی مقصد، نارضایتی ساکنان و در نهایت کژکارکرد بنا منجر می­‌شود. با توجه به این که معنویت جزء جدایی‌نا­پذیر هویت مقاصد گردشگری آرامستان­‌ها در قم است، لازم است در تمامی سیاست­‌ها به حفظ معنویت توجه شود. این مسئله می­‌تواند با بخش‌بندی صحیح گردشگران ورودی و سیاست­‌های اتخاذ شده به واسطۀ مراجع تصمیم­‌گیری و اجرایی محقق شود.

  1. منافع جامعۀ محلی

توسعۀ متوازن و پایدار گردشگری در صورت بی­‌اعتنایی به منافع جامعۀ محلی محقق نخواهد شد. چرا که در این صورت، بی­‌اعتنایی، بی‌میلی و حتی رفتار­های طردگرایانۀ جامعۀ محلی نسبت به توسعۀ گردشگری بروز خواهند کرد و موجبات در خطر افتادن پایداری را فراهم خواهد کرد. در نظر داشتن منافع جامعۀ محلی در گام‌­های سیاستگذاری و اجرایی طرح‌­های گردشگری، ادراک مثبت از آثار گردشگری و نهایتاً حمایت ایشان را در بر خواهد داشت.

  1. خدمات زنجیره­‌وار

سیاستگذاری به منظور ارائۀ خدمات زنجیره‌­وار یکی از اقدامات مؤثر در تحکیم و تضمین سیاست­‌های توسعۀ گردشگری آرامستان­‌ها خاصه در استان قم است. سیاستگذاری به منظور بهبود وسایل حمل و نقل از مبدأ به مقصد و درون مقصد، سیاستگذاری به منظور ارائۀ مجموعه جاذبه­‌های مورد نظر طیف­‌های گردشگران ورودی، سیاستگذاری به منظور ارائۀ خدمات اقامتی بر اساس ذائقۀ گردشگران و قوانین مقصد از جمله مواردی است که می­تواند سیاستگذاران را در ارائۀ خدمات گردشگری به صورت زنجیره‌­وار یاری دهد و به افزایش مدّت زمان اقامت در مقصد منجر شود.

 

منابع:

دورانت، ویلیام جیمز (۱۳۷۲) تاریخ تمدن، جلد یک (چاپ چهارم) ترجمه احمد آرام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

فیضی، محسن و سینا رزاقی اصل(۱۳۸۸)گورستانها به مثابه مناظر فرهنگی، فصلنامه اندیشه ایرانشهر، سال چهارم،

وحیدزادگان، فریبا(۱۳۹۱)، طراحی محیط و منظر در بافت تاریخی بر اساس الگوی باغ ایرانی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.