انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

کرونانگاری در پاریس(۳)

مشاهدات روزانه یک مردم‌نگار در پاریس از اپیدمی کرونا و واکنش‌های اجتماعی
صبح روز پنجشنبه، پنجم مارس ۲۰۲۰، پانزدهم اسفند ۱۳۹۸

امروز آمار مبتلایان به کرونا در فرانسه متاسفانه به چهارصد و بیست و سه نفر رسید. یاد حرف دوست فرانسوی تحصیلکرده‌ام افتادم که می‌گفت “از این تعداد فقط دو درصد میمیرند که آمار کمی است”.

باور کن دوست فرانسوی تحصیلکرده‌ی من! حتی مرگ یک نفر هم زیاد است. فرق این ویروس با آنفولانزا یا ‌ویروس‌های دیگری که می‌گویی این است که بشر برای مبارزه‌ی با آن‌ها حداقل دارویی دارد که به آن دل خوش کند و اگر دارو پاسخگو نبود، آنوقت می‌دانیم که تمام تلاشمان را کردیم. اما با این ویروس جدید، همه‌ی ما شهروندان جهان در غمی مشترک شریک شده‌ایم. اگرچه که باز هم تمام تلاشمان را می‌کنیم. باور کن دوست من! حتی اگر یک نفر هم از تمامی مبتلایان می‌مرد، باز هم خیلی زیاد بود. خیلی. چه برسد به اینکه هر روز شاهد از دست دادن تعداد قابل توجهی از ساکنین این کره‌ی خاکی هستیم. و آنقدر ضعیف‌تر و کوچک‌تر از قبل در برابر این هستی ایستاده‌ایم که با این همه ادعا و علم و فناوری قادر به جلوگیری از بحرانی جهانی نیستیم.

امروز از خانه بیرون نرفتم، باید کارهایی را به سرانجام برسانم.

عصر در خبرگزاری فرانس بیست و چهار می‌خواندم که یکی از کارکنان متروی خط ۶ که در ارتباط با مردم قرار داشته، به این ویروس مبتلا شده است. این فرد به مدت سه روز از تاریخ ۷ تا ۹ اسفندماه در بخش فروش بلیط و راهنمایی مردم کار می‌کرده. خطوط متروی پاریس هر روز هفت میلیون نفر را جا به جا می‌کنند.

خط ۶ همان خطی است که من هم بعد از خط پنج سوار می‌شوم. (عکس آن آسیایی تبار با ماسک را یادتان هست؟ در همان خط ۶  گرفته شده است) این خط یکی از خطوطی است که مسافرین برای سوار و پیاده شدن، باید درها را خودشان باز کنند. روی درها دستگیره‌هایی آهنی وجود دارد که هنگام رسیدن به ایستگاه باید آن را بچرخانید تا در باز شود. حالا انتقال احتمالی ویروس را بین تمام این دست‌هایی که این دستگیره‌ها را چرخانده‌اند، محاسبه می‌کنم.

دو درصد خیلی زیاد است.

قرار است که خبر بدهند چه کسانی باید در خانه بمانند.

و امروز پانزدهم اسفندماه، ماکرون بعد از اولین مورد ابتلا که چهارم بهمن ماه دیده شده بود، این اپیدمی را غیرقابل توصیف اعلام کرد. اپیدمی تا چه میزان باید گسترش پیدا کند تا دولت‌ها تصمیم به تعطیلی مکان‌های عمومی بگیرند؟

حد این تصمیم چه عددی است؟

مشاهدات ادامه دارد…

منبع خبر درباره ی ابتلای کارمند خط ۶ متروی پاریس :
https://www.france24.com/fr/20200305-un-cas-de-coronavirus-parmi-le-personnel-du-métro-parisien