انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

کتابخانه‌ها: میدانی برای نبردهای نژادپرستانه

کتابخانه‌ها به مکان‌های غیرمنتظره‌ای برای جرائم نژادپرستی تبدیل شده‌اند

کریستوفر مِل*

ترجمه مریم زارع مِهرجَردی

کتابداری در یک کتابخانۀ عمومی در اِونستون، ایالت ایلینوی در حال آماده کردن برنامه‌ای به نام «قرآن: یک کتاب خوب؟» بود. او کتاب‌هایی را که جمع کرده بود، برای شرکت‌کنندگان به نمایش درآورد و درون جلد یکی از کتاب‌ها به نام قرآن به زبان آدمیزاد! را نشان داد که کسی نوشته بود: «نفرت‌‌‌پراکن! از اول تا آخر»، صلیب شکسته‌ای هم کشیده بود و هرچه دلش خواسته بود، پیرامون پیامبر اسلام بیان کرده بود.

مقامات رسمی اعلام کردند که این کتابدار شش کتاب دیگر دربارۀ اسلام و قرآن یافته است که به همین روش با کلمات و تصاویر نژادپرستانه از ریخت افتاده بودند. کارن دَنچَک لایِنز، کارگردان برنامه در مصاحبه‌ای گفت این اولین خرابکاری در آن کتابخانه بوده است.

مسئولان می‌گویند هجمۀ بی‌سابقه‌ای از جرائم و جنایت‌های نژادپرستانه، کتابخانه‌ها، کتاب‌هایشان یا مخاطبان کتاب‌ها را هدف قرار داده است؛ اهانت‌هایی که قبلاً دیده نمی‌شد. این جنایت‌ها با گزارش اخیر اف.بی.آی مبنی بر افزایش حملات علیه آمریکایی‌های مسلمان در یک سال اخیر هم‌زمان شده است.

خانم دَنچَک لایِنز با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها که مکانی برای ارتقای دانش، پژوهش و بحث بودند الآن به طور غیرمنتظره‌ای به مکانی برای کارهای تفرقه‌افکنانه تبدیل شده‌اند، نام آن قسمت از برنامه را گذاشت «دردسر».

مورد آن کتابخانه در گزارش پلیس ثبت شد، ولی هیچ مجرم دستگیرشده‌ای نداشت. خانم دَنچَک لایِنز گفت: «بعضی از کتاب‌ها در چند سال اخیر امانت گرفته نشده بودند و برخی دیگر در طول تابستان اصلاً به امانت نرفته بودند. هرگونه آسیبی روی آن‌ها باید بعد از بازگشت کتاب گزارش می‌شده و این بدین معنی است که این خرابکاری احتمالاً اتفاق جدیدی است.»

هرچند کتابخانه دوربین‌هایی دارد، آن هم نه در هر راهرویی؛ اما دوربین‌های مداربسته هیچ ردی از خرابکاری را گزارش نکرده‌اند. علاوه بر خرابکاری در کتاب‌ها در اِونستون، انجمن کتابخانه آمریکا از ماه گذشته به موارد ذیل توجه بیشتری کرده است:

– بنا به گزارش بی.بی.سی دانش‌آموزی در دانشگاه نیومکزیکو در حال مطالعه در کتابخانۀ دانشکده‌شان بوده که مردی به او نزدیک می‌شود و سعی می‌کند حجاب را از سرش بردارد. او توانسته است از مهاجم بگریزد و آسیبی نبیند.

– بنا به گزارش شبکۀ مجازی کوین۶، مدیران کالج رید در پُرتلند ایالت اورِگون، پیغام‌های تهدیدآمیز و چندین صلیب شکسته را روی دیوارهای کتابخانۀ دانشکده‌شان کشف کرده‌اند.
– سی.بی.سی نیز گزارش می‌دهد که دیوارنگاری یهودستیزانه‌ای روی پنجرۀ یک بخش کتابخانۀ شهر تورنتو کشیده شده است.
جولی تُدارو، رئیس انجمن کتابخانۀ آمریکا، هفتۀ پیش در مصاحبه‌ای گفت: «در سال گذشته، ما افزایش چشم‌گیری در تعداد جرم‌های نژادپرستانه داشته‌ایم»؛ «با حیرت باید بگویم من شاهد هفت یا هشت نمونه از این نوع جرم‌ها بوده‌ام؛ چون قبلاً ما اصلاً از این نوع خلاف‌کاری‌ها در کتابخانه‌هایمان نداشتیم.» او افزود: «ما در وضعیت رو به وخامتی هستیم، چون شکاف بین جوامع هیچ‌گاه به‌اندازۀ امروز نبوده است.»
این انجمن که نمایندۀ کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های دانشگاهی و کتابخانه‌های مدارس است و بیش از ۵۸ هزار عضو از سراسر جهان دارد، از قبل برای چنین ماجرا‌هایی آموزش دیده است.
جیمز لَرو، مدیر دفتر آزادی فکری این انجمن، در ای‌میلی گفت: «به خاطر “افزایش ناگهانی” چنین جرائمی – به میزان سه مورد در دو هفته در مقابل یک مورد در هر سال- دفتر آزادی اندیشه این انجمن به طور رسمی ردیابی این اتفاق‌ها را شروع کرده است»؛ او افزود: «سخت است ‌که بفهمیم آیا این افزایش “یک اتفاق محدود است یا یک روند فزاینده”؛ اما امیدواریم که جزئیات، مکان و فراوانی آن‌ها را ردیابی کنیم تا بهتر بر آن غلبه کنیم و با دوره‌های آموزشی یا ویدئوکنفرانس، درمجموع حمایت از اعضای انجمن‌مان را ارتقا بدهیم.»
کتابخانۀ عمومی نیویورک که بخش برانکس، منهتن و استِیتِن‌آیلند را زیر پوشش دارد و کتابخانۀ منطقۀ کوئینز هیچ گزارشی را از جرائم نژادپرستانه در سال ۲۰۱۶ ثبت نکرده‌اند. کتابخانۀ عمومی بروکلین هنوز به ای‌میل درخواست ما برای گزارشی از این‌گونه ماجراها پاسخ نداده است.
کریستُفر پِلَت، مدیر شعبۀ عالی کتابخانه در کتابخانۀ عمومی نیویورک، معتقد است که با وقوع چنین اتفاقاتی فرصت‌هایی نیز به وجود می‌آید. او می‌گوید: «هدف ما این است که بتوانیم از درک بهتر و همدلی با دیگران حمایت کنیم و از چنین خشم و نفرت‌هایی بیرون بیاییم»؛ «من می‌گویم اگر این اتفاق‌ها بیفتد، ما جوامعی خواهیم داشت که ما را فوق‌العاده ارزشمند خواهند کرد و آن ارزش‌ها کتابخانه را نیز ارتقا می‌دهد و از آن حمایت می‌کند.»

*. CHRISTOPHER MELE, “Libraries Become Unexpected Sites of Surging Hate Crimes.” New York Times, December 11, 2016, P A17; Also available at https://www.nytimes.com/2016/12/08/us/libraries-hate-crimes.html

مطلب فوق در همکاری با جهان کتاب منتشر می شود.