انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پوشش در قریه سید محمد تفاخ(الهدامه)

تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، بایستی فرهنگ مردم ایران را مورد تفحص و مطالعه قرار داد.
روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی ابتدایی را رها کرده و هسته‌های نخستین اجتماعات بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه‌ای بنا به شرایطی همچون آب و هوا و شرایط اقلیمی، پدیده شهرنشینی، پیدایش ادیان و مذاهب و غیره نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت شد.
تفاوت رنگ و نقوش در پوشش ها، بیانگر باورها و آداب و رسوم در میان اقوام و در عین حال تجلی گوشه‌ای از هنرهای سنتی و صنایع دستی ایرانی است.
رولان برتون می گوید: هر کجا که اجتماعی باشد، فرهنگ منطبق با آن اجتماع وجود دارد. می توان این را نیز به گفته ی این جامعه شناس افزود که لباس منطبق با آن فرهنگ نیز یافت می شود.

در هر گروه از انسان های با اشتراک فرهنگی یکسان، مطابق با ارزش ها و قواعد فرهنگی خود از پوشاکی ویژه و منطبق با فرهنگشان استفاده می کنند. البته وضعیت اقلیمی و موقعیت طبقاتی افراد، عواملی هستند که بر نوع پوشاک آنان در گذر زمان تأثیر می گذارد. به هر حال آنچه بر تن مردم هر دیار دیده می شود، صرفاً بیانگر پوشش آنان نیست بلکه نمایی از تاریخ و فرهنگ آن قوم را نیز پیش روی پژوهشگران این حوزه قرار می دهد.
خوزستان استانی از کشور ایران است که خود به تنهایی فرهنگ وسیع مردم عرب -که در همسایگی آن دیار نیز این فرهنگ فراوان دیده می شود- را در خود دارد، کشور ایران یکی از کم نظیرترین کشورهای جهان است که فرهنگ های اقوام متفاوت و برجسته را در دل خود قرار داده است. برای نمونه تنها با مطالعه پوشاک مردم عرب خوزستان می توان با پوشش اکثر مردم جهان عرب آشنا شد. خوزستان همچون سرزمین عذراء و بکری است که تا کنون “جدای از مستشرقین” تحقیقات و پژوهش های وسیعی در حوزه ی شناخت فرهنگ و نگارش آداب و آئین مردم آن صورت نگرفته است.

موقعیت روستای سید محمد تفاخ (الهدامه //əlhædæmæ):

روستای سید محمد تفاخ که نام دیگر آن الهدامه //əlhædæmæ که ریشه آن از واژه ی هدم /hædæm/ گرفته شده، به معنای ویران کردن و منهدم کردن است (عبدالنبی قیم، فرهنگ معاصر میانه، ۱۳۸۵، ۹۱۷)۱ .این روستا در حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان شوش و در عرض جغرافیایی ۳۲٫۲۱۲۱۸۳۸ شمالی و ۴۸٫۳۵۲۵۴۶۷ شرقی قرار گرفته است و در بین منازل مسکونی شرکت قندهفت تپه و روستای (بیت تتر /beit tætær/) واقع شده است.
وجه تسمیه روستای سید محمد تفاخ(الهدامه //əlhædæmæ) :
گفته شده است سید محمد تفاخ که سیدی وارسته بوده در این روستا می زیسته و در میان مردم از اهمیت و احترام خاص برخوردار بوده است و این عاملی شده برای نامگذاری روستا به نام ایشان.این احتمال نیز وجود دارد که سید محمد تفاخ اولین فردی بوده که در روستا مسکن گزیده و بعد بتدریج کسانی اطراف او گرد آمده و در این منطقه ساکن شده باشند، همین عامل موجب ماندگاری نام ایشان در روستاشده است.
عکس های زیر ماحاصل گشتی یک روزه در روستای سید محمد تفاخ (الهدامه) از توابع شهرستان شوش می باشد.
برای مشاهده عکس ها در زیر کلیک کنید:

۹۲۷۲