انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پرونده حسین زنده رودی

حسین زنده رودی

مقدس شفیعی

حسین زنده رودی در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۱۶ در تهران و در خانواده ای مذهبی متولد شد.حسین زنده رودی در سال ۱۳۳۶ وارد هنرستان هنرهای زیبای تهران شد. اولین اثر نقاشی خود را در این دوران پدید آورد. درسال۱۳۳۷اولین نمایشگاه انفرادی آثارش را برپا کرد و در سال ۱۳۳۸ در نمایشگاه گروهی انجمن ایران و امریکا شرکت کرد و موفق به اخذ جایزه شد. در بیست و دو سالگی به پاریس رفت و در بی ینال ۱۹۶۱۱ پاریس برنده جایزه شد و یک بورس تحصیلی به او تعلق گرفت. وی سپس در رشته هنر تحصیل کرد.

سال ۱۹۶۰ سرآغاز زندگی هنری زنده رودی است وی در این سال “مکتب سقاخانه” را پایه گذاری کرد او بی تردید از مهمترین چهره‌های مکتب سقاخانه محسوب می‌شود .

او از بنیانگذاران مکتب سقاخانه و پیشگامان شیوه نقاشیخط در ایران است و با استفاده از نمادهای هنر سنتی ایران و همچنین خوشنویسی، روشی تازه را در هنرهای تجسمی ایران به وجود آورد.
حسین زنده‌رودی از ابتدا نقاشی‌های خود را با اعداد و حروف و تکرار آن‌ها خلق کرد. در آثار وی چهار عنصر آب، خاک، باد، و آتش مورد توجه قرار گرفته‌اند. هنرشناس فرانسوی ژان کلود کاریر معتقد است: “گام نهادن در آثار زنده‌رودی به معنای ترک اشکال و محیطی است که به طور معمول در آن زندگی می‌کنیم.

 

برای خواندن پرونده روی فایل پیوست کلیک کنید:

Hossein-Zendehroodi