انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

دوئل ترامپ و کروز،احتمال از هم پاشیدن جمهوری خواهان

ژیل پاری برگردان آریا نوری

آیا دونالد ترامپ، مردی که در حال حاضر با سومین همسر خود زندگی می کند و حامی سقط جنین است، می تواند نماینده ی خوبی برای جمهوری خواهان محافظه کار محسوب شود؟ جمهوری خواهانی که به واسطه ی مذهبی بودنشان شناخته می شوند و هنوز هم نتوانسته اند پاسخی مشترک برای این پرسش پیدا کنند. روز اول فوریه، در آیووا، اول رای گیری برای تایین نامزد حزب جمهوری خواه صورت می گیرد که در طول آن تد کروز و دونالد ترامپ رودرروی هم قرار خواهند گرفت. مردم آیووا، ایالت واقع در غرب آمریکا که درون مایه ای مذهبی دارد، اولین ایالتی خواهند بود که نامزد جمهوری خواه را مشخص خواهد کرد؛ نامزدی که روز هشتم نوامبر، در برابر هیلاری کلینتون و یا برنی سندرز قرار خواهد گرفت.

هم ترامپ و هم کروز تا اوایل ماه ژانویه، سایر نامزد های جمهوری خواه را به میانه روی بیش از حد متهم می کردند و به این ترتیب هم توانسته بودند بسیاری از جمهوری خواهان را به سمت خود بکشانند. از وقتی که محبوبیت تد کروز رو به افزایش رفت، ترامپ و هواداران وی مساله ی ملیت او را به پیش کشیدند. کروز در کانادا از مادری آمریکایی متولد شده است. ترامپ سال ۲۰۱۲ هم اتهامی این چنین را متوجه باراک اوباما کرده و ادعا میکرد که می وی در مورد ملیت خود دروغ گفه است. اتهامات ترامپ به کروز باعث شده بسیاری از چهره های شاخص حزب جمهوری خواه پشت کروز جمع شوند. برای مثال می توان از مارک لوین[۱] یا گلن بک[۲] نام برد. ایشان به چهره های دیگری مثل استیو دیس[۳]، مجری یک برنامه ی رادیویی مطرح در آیووا و یا باب واندر[۴]، مدیر فامیلی لیدر[۵] (نهاد قدرتمند حمایت از خانواده) پیوسته اند.

تخریبی نوآورانه

تد کروز در حال حاضر حامیان بسیاری میان جمهوری خواهان دارد. یکی از علت های این مساله را می توان پدر وی دانست، پدری که قبلا کشیش بوده است. شخصیت های تاثیرگذار دیگری در حزب نیز از ترامپ حمایت کرده اند. مثل اریک اریکسون[۶]، نویسنده ی وبلاگ رداستیت[۷] که انتقادهای فراوانی را متوجه ترامپ می کند. وی در وبلاگ خود، پس از درگیری ترامپ و مگین کلی[۸]، مجری فاکس نیوز، انتقادهای بسیاری را متوجه او کرد. بیل کریستول[۹]، یکی از بنیانگذاران ویکلی استاندارد[۱۰] نیز دقیقا همین کار را کرده بود. همه ی این افراد که نفوذ بسیاری در حزب جمهوری خواه دارند، معتقدند دونالد ترامپ خطری جدی برای حزبشان محسوب می شود.

در برابر، بسیاری هم هستند که از ترامپ حمایت می کنند. کسانی که معتدند اگر ترامپ انتخاب شود، می تواند تحولاتی اساسی در بین جمهوری خواهان ایجاد کند، تغییراتی که چهره ی جدیدی به این حزب خواهد داد. ترامپ توانسته تا این لحظه مساله ی مهاجرت را به عنوان ریشه ی مشکلات مردم آمریکا معرفی کند. آن کولتر[۱۱] را می توان یکی از هواداران سفت و سخت ترامپ معرفی کرد، چرا که او هم دقیقا از اندیشه ها و شعارهای تندرویانه ی ترامپ حمایت کرده و آن ها را به اشتراک می گذارد.

جری فالول[۱۲]، رئیس لایبرتی یونیورسیتی[۱۳] نیز یکی دیگر از حامیان ترامپ است. با وجود آنکه وی فردی مذهبیست، بر خلاف اکثر قریب به اتفاق مذهبیان جمهوری خواه که از تد کروز حمایت کرده اند، به کمپین ترامپ پیوسته است.

حمایت سارا پالین از ترامپ

دو هفته ی پیش، وقتی ترامپ برای سخنرانی به لایبرتی یونیورستی رفته بود، وقتی می خواست در صحبت های خود به بخشی از انجیل اشاره کرد، بخشی اشتباه را قرائت کرد. تد کروز نیز بلافاصه از این امر بهره برده و در حساب کاربری توئیتر خود، ترامپ را مورد تمسخر قرار داد.

سارا پالین[۱۴] که در سال ۲۰۰۸ نامزد حزب جمهوری خواه برای رسیدن به پست معاون ریاست جمهوری، در صورت به قدرت رسیدن سناتور مک کین بود نیز از ترامپ حمایت کرده است. حمایت این چهره ی تاثیر گذار جمهوری خواهد بدون شک فواید بسیاری برای کمپین انتخاباتی ترامپ خواهد داشت.

کروز و ترامپ، قرار بود روز بیست و هشتم ژانویه، قبل از انتخابات آیووا، در مناظره ای در برابر هم قرار بگیرند اما از آن جهت که شبکه ی فاکس حاضر نشد مگین کلی، مجری این شبکه را از مناظره کنار بگذارد، ترامپ حاضر به شرکت در آن نشد.

حال همه چیز بستگی به رای گیری در آیووا دارد…

[۱] Mark Levin

[۲] Glenn Beck

[۳] Steve Deace

[۴] Bob Vander

[۵] The Family Leader

[۶] Erick Erickson

[۷] Redstate

[۸] Megyn Kelly

[۹] Bill Kristol

[۱۰] Weekly Standard

[۱۱] Ann Coulter

[۱۲] Jerry Falwell

[۱۳] Liberty University

[۱۴]Sarah Palin

 

لوموند ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶

گروه فرانسه انسان شناسی و فرهنگ گزیده ای از مطالب روزنامه لوموند و پیوست های آن را با فاصله چند روز در اختیار فارسی زبانان قرار می دهد:

صفحه لوموند در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/cooperation/936