انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

تاثیر صعنت زیبایی بر زنان جامعه: مرور ادبیات نظری

زنان امروزه در حال یاد آوری شدن هستند به آنچه زیبایی تلقی می شود. هزاران تبلیغ از تصاویر زیبایی اغواکننده زنان در همه اندازه ها، اشکال و سنین مختلف وجود دارد. با جایگزینی مدل های ارتقاء یافته کامپیوتری و فتوشاپ شده در تبلیغات، جامعه استانداردهای غیرممکنی از زیبایی را ایجاد کرده است که به احساسات نامناسبی در بین زنان منجر شده است.

در سال ۲۰۰۸موسسه YWMCA گزارشی را با عنوان زیبایی به هر قیمتی منتشر می کند که عواقب ناشی از وسواس زیبایی را در زنان و دختران آمریکایی مورد بحث قرار می دهد. این گزارش نشان می دهد که نه تنها این وسواس زیبایی منجر به کاهش عزت نفس می گردد بلکه سوراخی را در جیب برخی از آمریکایی ها ایجاد می کند. YWMCAگزارش داد که ۷ میلیارد دلار سالانه صرف هزینه لوازم آرایشی می گردد. (زیبایی به هر قیمتی، ۲۰۰۸، ص ۷)

اگر ما از موضوع لوازم آرایشی به سوی اقدامات جدی تر برویم، میزان عمل های جراحی زیبایی نیز در حال افزایش است. درسال ۲۰۰۷ حدود ۱۱.۷ میلیون محصولات جراحی زیبایی و غیرجراحی در ایالات متحده انجام می شود که تا حدود ۵۰۰ درصد در شماری از جراحی هایی که انجام می شود در ۱۰ سال گذشته رو به افزایش است. (زیبایی به هر قیمتی، ۲۰۰۸، ص. ۳).

این وسواس زیبایی یک صنعت یک بیلیون دلاری ایجاد کرده است که در آن قدرت شکل دادن و تغییر دادن تلقی زنان از زیبایی را حفظ می کند. امروزه اکثر مطالعات انجام می شود تا تاثیر رسانه ها بر زنان را نشان دهد و اغلب نتایج حاکی از تاثیرات منفی رسانه ها بر خودپنداره است. تحقیقات کمتری نیز بطور ویژه در خصوص صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی انجام شده است و اینکه چطور این لوزام بر خودپنداره مشتریان تاثیر می گذارند. بر طبق هفت میلیون دلاری که هر ساله در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی صرف می شود، بدیهی است که این صنعت در برخی جهات بر مشتریان تاثیر می گذارد.
یکی از اولین مطالعاتی که تاثیر لوازم آرایشی وبهداشتی رو بر روی زنان بررسی کرد بوسیله مارشال ریچین همراه با پیتربلوخ با عنوان « تو محشر به نظر می رسی : در جستجوی زیبایی و مفهوم بازاریابی » انجام شد.

این مطالعه بر روی آراستگی متمرکز شده است. مواردی که در افزایش جذابیت بکار می رود و همراهی با منافع اجتماعی را به دست می آورد و اینکه چگونه آنها به ارزیابی جذابیت مرتبط می شوند. ( بلوخ و ریچین،۱۹۹۴، ص ۴) آراستگی می تواند تغییر یک جفت لباس، آرایش، جواهر و غیره باشد؛ هرچیزی که حسی بهتر و جذاب تر برای فرد ایجاد می کند. این مطالعه نشان داد که مشتریانی که باور دارند که جذاب نیستند می خواهند به لوازم آرایشی و بهداشتی بعنوان ابزار ترمیمی به شدت اعتماد کنند. زیرا این رسانه ها ایجاد شده اند تا باعث احساس عدم جذابیت در زنان بشوند. این امر همچنین بوسیله کش(۱۹۸۲) و مطالعاتش با عنوان ” استفاده زنان از لوازم آرایشی ” انجام شد که یک خودآگاهی عمومی را دریافت که بی تردید به استفاده لوازم آرایشی مربوط است.
همانطورکه قبلا گفته شد، اطلاعات بسیار اندکی در خصوص تاثیر مستقیم تبلیغات لوازم آرایشی و بهداشتی بر مشتریان وجود دارد اما تعدادی از پژوهش های پیشین مفهوم صنعت آرایشی و بهداشتی را هم مورد بررسی قرار دادند. از سنین جوانی ، دختران آموزش می بینند تا با تجربه آرایش کردن جذابیت خود را افزایش دهند.
چه چیزی برای اکثر زنان در خصوص لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار جذاب است که آن می تواند یک راه سریع و آسان برای حل موقت مشکلات زیبایی باشد؟
در مطالعه بسلی با عنوان « آرایش در زندگی روزمره : پژوهشی در خصوص اعمال زنان شهری آمریکایی با پیشینه مختلف » او توضیح می دهد که بسیاری از زنان گزارش می دهند داشتن آرایش روزمره مختلف بستگی دارد به آنچه آنها انتظار دارند که در طول انجام دهند. ( بسلی، ۱۹۹۲، ص ۳۳) زیرا می تواند نسبتا سریع و ارزان مورد استفاده قرار گیرد در مقایسه با دیگر اقدامات شدیدتر مانند رژیم غذایی، ورزش یا جراحی های زیبایی. لوازم آرایشی و بهداشتی به روشی آسان تبدیل شده اند برای اندازه گیری استانداردهای زیبایی که توسط جامعه اجرا می شود.
بطورکلی یافته ها نشان می دهد صنعت زیبایی اثر منفی بر روی اعتماد به نفس ، تصویر بدن و درک آنها از زیبایی دارد. با مقایسه ای فزاینده، زنان مدام خودشان را با استانداردهای زیبایی مقایسه می کنند که جامعه به آنها نشان می دهد. اثر تبلیغات لوازم آرایشی و بهداشتی یک حوزه نسبتا جدید از پژوهش است اما نیاز به توجه دارد که آن را بعنوان یک صنعت بزرگ و در حال رشد ببینیم. همانطورکه قبلا ذکر شد، موسسه YMCA گزارش داد که حدود ۷ میلیارد دلار سالانه به تنهایی صرف لوازم آرایشی و بهداشتی شد.
توماس کش معتقدبود که تجربیات اولیه یک دختر با لوازم آرایش و بهداشتی در نخستین دوره نوجوانی می تواند بعنوان یک مراسم گذار و نیز رشد در جهت ایجاد هویت زنانه دیده شود.
با توجه به اینکه لوازم آرایشی به بخش لایفنکی از زندگی زنان بدل شده ، امروزه در حال تبدیل شدن به مساله ای بیش از پیش مهم برای فهم اثر صنعت بر زنان گشته است.
به منظور درک اولیه از چگونگی تاثیر این صنعت بر زنان امروزه ، این مطالعه تلاش می کند تا اطلاعات اولیه کلی در مورد زنان دانشگاه و استفاده از لوازم آرایشی اشان جمع آوری کند. این مطالعه تلاش خواهد کرد تا آمار توصیفی گزارش دهد از چگونگی و زمانیکه زنان کالج آرایش می کنند، وفاداری آنها به انواع خاصی از آرایش و برندهای لوازم آرایش، آگاهی آنها از گرایش ها و تاثیرات آرایش و نیز بطورکلی برخی متغیرهای شخصیت از مقولات برداشت شده در این پژوهش می باشد.
روش تحقیق
جامعه آماری برخی از زنان کالج نیوانگلند هستند. این نظر سنجی با استفاده از نرم افزار کالتریک آنلاین اجرا شد. پاسخ های ۱۳۷ دانشجو از طریق درخواست در سایت های رسانه های اجتماعی جمع آوری شد. اکثر پاسخگویان نظرسنجی از طریق فیس بوک هدایت شدند، اما توییتر، لینکداین و ایمیل نیز مورد استفاده قرار گرفت. در این نظر سنجی ۱۳۷ پاسخ (۱۱۳ دختر و ۲۴ پسر) بازگشت. از آنجا که مطالعه تحقیق تنها به پاسخ گویان زن علاقه مند بود، پاسخ مردان قبل از تجزیه و تحلیل مجموعه از داده ها حذف شد.
یافته ها
نتایج یافته ها بطورکلی نشان داد امروزه صنعت لوازم آرایشی دارای تاثیر قابل توجهی بر زنان دانشگاهی دارد. اکثر پاسخگویان باور داشتند که در شش موقعیت مختلف به احتمال زیاد می توانند آرایش کنند. این نتایج نشان داد که زنان کالج بخش بزرگی از مشتریان ۷ میلیارد دلار لوزام آرایشی هستند. شایع ترین موارد استفاده از ریمل مژه و ابرو، خط چشم و پودر بودند. اصطلاحات “ریمل مژه و ابرو” و “خط چشم” نیز دو لغت از محبوب ترین لغات که پاسخ دهندگان پس از شنیدن کلمه آرایش به خاطر می آوردند. با توجه به آگاهی مخاطب از تمایل به زیبایی، سایت پینترست به عنوان بزرگترین منبع برای اطلاعات و مقالات در مورد آرایش نشان داده شد. سایت پینترست حتی محبوب تر از مجلاتی بود که در رتبه دوم قرار داشتند.
این تحقیق همچنین اطلاعات مربوط به زنان کالج را تنها عنوان افراد نه صرفا به عنوان یک بدن جمعی ارائه کرده است. این مطالعه هیچ همبستگی میان عزت نفس و استفاده لوازم آرایشی افراد، عادات و اعتقادات آنها نیافت. اما میان رابطه ای میان سطوح نظارت برخود و رفتار آرایش کردن افراد یافت. فقدان یافته های عزت نفس بطور بالقوه به این معنی است که سطوح عزت نفس زنان کالج بر انتخاب زنان در صنعت زیبایی تاثیر نخواهد داشت. بطور کلی نتایج نشان داد زنان کالج بیشترین کاربر لوازم آرایشی هستند و از صنعت لوازم آرایش نیز آگاهی کامل دارند. همچنین تفاوت های فردی می تواند در انتخاب لوازم آرایشی تاثیر داشته باشد.

نویسنده : ان ماری پرینتون – پاییز ۲۰۱۲