انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتشار شماره جدید مجله دیلمان، شهریور و مهر ۱۳۹۶

انتشار شماره جدید مجله دیلمان، شهریور و مهر ۱۳۹۶

سال دوم- شماره هفتم- شهریور و مهر ۱۳۹۶

شماره جدید مجله فرهنگی و اجتماعی دیلمان به بازار اندیشه آمد.دیلمان از روز چهارشنبه ۱۹ مهر روی کیوسک های مطبوعاتی و پیشخوانِ کتابفروشی های معتبر قرار گرفت. این شماره از دیلمان با تیتر روی جلد ”خاطراتی از شاملو در سیاهکل” پرونده اصلی خود را به سفرهای احمد شاملو به شمال اختصاص داده و گزارش هایی از ایران گردی های شاملو در رشت، لاهیجان، سیاهکل و آستارا از زبان شاهدان و همنشینانش ارائه کرده است. «سرودی و درودی و بدرود»، مصاحبه ای است با مجید کوچکی دوست دیرین شاملو. «خاطرات شاملو از زندان بلشویک ها در رشت» به جست و جویی در خاطرات زندان شاملو در دوران جوانی اش در رشت می پردازد. «نامه ای عاشقانه از احمد شاملو به آیدا» به نامه های عاشقانه این شاعر بزرگ نگاهی نو می اندازد. این پرونده با مطالب مختلف، تصویری ویژه از زندگی احمد شاملو به خوانندگان ارائه می کند.

در بخش گیلان شناسی، دیلمان به سراغ موضوعات مختلفی رفته است. این بخش با گفت و گویی با کریستیان برومبرژه درباره معماری، غذا و زندگی گیاهی در گیلان آغاز می شود و با مطالب دیگری از چهره های برجسته ای چون محمد بشرا ، رضا نوزاد، هومن یوسفدهی، مسعود ربیعی، بیوک آقا حسین بالااغلو و میر هاشم تالشلی و غیره ادامه می یابد.
در نقدنامه دیلمان مطالبی می خوانیم در نقد کتاب جدید «تاریخ گیلان » اثر ناصر عظیمی، به قلم نویسندگان نیما فریدمجتهدی و میثم نوائیان، «نقدی بر سایه در سایه» درباره مقاله ای که رحمت موسوی در شماره پیشین نقد شعر سایه نوشته بود. این مقاله را مسعود کاکی نوشته است. همچنین «ماجرای دو حسین کسمایی» به قلم محمود نیکویه، که به یک اشتباه تاریخی در یکسان پنداشتن دو شخصیت متمایز می پردازد.

در بخش زنان، دیلمان گفت و گویی ویژه داشته است با لیلا آوخ و صدیقه مومن نیا، دخترانی که نجاری پیشه کرده اند. «ریشه های نفی زنانگی» به کتاب «زنانگی و بدن» نگاهی ریزبینانه می اندازد. و «حکایت یاری که مار شد» به قلم زهرا زارع درباره رساله ای است که بی بی خانم استرآبادی در عصر قاجار در معایب رجال نوشت. در «تاملات»، مقاله ای خواندنی درباره اندیشه های محمدجعفر جعفری لنگرودی آمده و همچنین نامه ای از محمد علی جمالزاده در این بخش برای نخستین بار منتشر شده است.

در کتابنامه دیلمانِ این شماره، به سه کتاب مهم پرداخته شده است. «نمایش زندگی در نامه های اکبر رادی» به اهتمام حمیده بانو عنقا، «سهراب سپهری و ژاپن» نوشته کامیار عابدی و «شهروند کلِمِ، نوشته جان بو که برنده جایزه ادبی اورول ۲۰۱۷». کتابنامه این شماره به این سه موضوع پرداخته است. نخستین نوشته درباره کتاب نامه های اکبر رادی است که به تازگی منتشر شده است. «سپهری و ژاپن» گزارشی است در معرفی چند و چون تاثیرپذیری سهراب سپهری از کشور خورشید تابان(ژاپن)، کتابی که توسط کامیار عابدی محقق گرانقدر منتشر شده است. و شهروند کلم، درباره سرگذشت کلمنت اتلی است که به انگلیسی منتشر شده و برنده جایزه اورول ۲۰۱۷ شده است.
در بخش محیط زیست، مقاله ای جالب و خواندنی با عنوان « ناخوشی در جان محیط زیست گیلان» نوشته نسیم طواف زاده آمده است. طواف زاده که خود پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست است سعی کرده بر بحران های عمده محیط زیستی ما نظری کلی بیاندازد.
در بخش زبان شناسی دیلمان، دو مقاله خوب، یکی درباره زبان گیلکی و دیگری درباره زبان تالشی گنجانده شده است. «راه هایی برای حفظ زبان گیلکی» به قلم بهرام کریمی و «تاریخچه و محتوای الفبای جامع تالشی و تاتی» نوشته علی عبدلی. خواندن این مقالات بر علاقمندان زبان مادری و اهالی تحقیق ضروری است.
در بخش تاریخ دیلمان، با مقالاتی درباره «سابقه عدالت خواهی ایرانیان» از شاپور رواسانی، «نوسازی با سرکوب/ سیاست های رضاخانی در زمینه پوشش و واکنش اهالی گیلان» از سید مومن منفرد و «احمدعلی خان شهریاری و کمیته ستار» از هومن صدیقی به سراغ تاریخ رفته است. بخش تاریخ با سه مطلب بومی، سعی دارد دانش تاریخ شما را از تاریخ خود بیفزاید.
در بخش شعردیلمان، سه سروده داریم که از میان آن ها دو قطعه فارسی و یکی گیلکی است. «هفت رباعی» از رحمت موسوی و یک غزل از عباس حاکی. همچنین نغمه های سینه سرخ که شعری گیلکی درباره احمد شاملو است. این شعرها برای نخستین بار در دیلمان منتشر می گردد.
در بخش جامعه و صنعت که از این شماره به آن پرداخته می شود مقاله بلندی با عنون «توسعه وابستگی و درخود واماندگی گیلان» به قلم مهدی بازرگانی آمده است. همینطور یادداشت «در ضرورت توجه به صنایع تبدیلی» از مازیار صفائی اصلی. در بخش روستا نیز گزارشی درباره یک روستای دیدنی اما فقیر و محروم آمده است. روستایی در نزدیکی ما: روستای پلِکو.
در جشن نامه، به اولین دوره جایزه ادبی دیلمان پرداخته شده است، به مراسم اختتامیه، نتایج هیئت داوران، بیانیه ها، گزارش های سخنرانی و داستان های برگزیدگان اولین دوره جایزه ادبی مجله که به شکل ویژه ای مفصل در کنار بخش اصلی این شماره آمده است. سخنرانی هایی از محمد بشرا، غلامرضا مرادی، کیهان خانجانی، رحیم چراغی و داستان هایی از مجید دانش آراسته، زهرا فرحمند، نسیم پژومان، سپیده ابرآویز، هادی غلام دوست و دیگران. در بخش هنر این شماره نیز گزرشی ارائه شده از نمایشگاه نقاشی های امیر سقراطی.
برای دریافت مجله در اسرع وقت از طریق پستی ، با شماره تلفن های ۰۹۱۷۲۰۵۹۹۶۲ یا ۳۳۴۴۷۴۰۳ (در داخل گیلان) و برای خارج از استان گیلان، با همین شماره با کد ۰۱۳ تماس بگیرید. قیمت هر شماره ۱۲ هزار تومان است.