انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

مراسم تجلیل از اوکتاویو پاز به مناسبت صدمین سالگرد تولدش در مکزیک

لوکلزیو برنده نوبل ادبیات در مراسم تجلیل از پاز در مکزیکو سیتی

به گزارش آسوشیتد پرس، امسال مکزیکی ها صدمین سالگرد تولد اوکتاویو پاز، شاعر و نویسنده و برنده جایزه نوبل ادبیات را روز ۱۴ مارس ۲۰۱۴ ، با حضور رئیس جمهور انی کشور،جشن گرفتند.

رهبران سیاسی و شاعران برجسته مکزیک به این مناسبت سخنرانی هایی ایراد خواهند کرد و نمایشگاه هایی به افتخار پاز برپا می شود. مهم ترین کتاب پاز با عنوان «در هزارتوهای تنهایی» (۱۹۵۰)بود که در سراسر جهان ترجمه شده است. گوگل نیز امسال روز تولد پاز را در لوگو خود نشان داد.

اوکتاویو پاز ، ۱۶ سال پس از درگذشتش در سال ۱۹۸۴، امروز هنوز شخصیتی تاثیر گزار در جهان ادبیات به حساب می آید. پاز ابتدا سوسیالیست بود اما بعدها با گرایش های چپ فاصله گرفت.

رئیس جمهور مکزیک، پنا نیتو در مراسم بزرگداشت پاز در مکزیکو سیتی سخنران کرد و از تلاش های پاز در راه آزادیخواهی و مبارزه با استبداد و سوء استفاد هاز قدرتقدردانی کرد. رئیس جمهور اعلام کرد: «پازج هانی ترین اندیشمند ما به حساب می آمد». البته باید تذکر داد که حزب رئیس جمهور کنونی یعنی خزب انقلابی قانون اسای بارها مورد حملات پاز قرار گرفته بود.

دختر اوکتاویو پاز، هلنا پاز گارو کمی پیش از مراسم در سن ۷۴ سالگی درگذشت و شورای ملی هنرهای مکزیک مرگ وی را طبیعی اعلام کرد.

برای مشاهده عکس های مراسم به این سایت بروید:

http://www.demotix.com/news/4352776/enrique-pe-nieto-leads-tribute-writer-octavio-paz/all-media

 

صفحه چهره سال «انسان شناسی و فرهنگ» : صدمین سالگرد تولد اوکتاویو پاز
http://anthropology.ir/Octavio_Paz

 

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز ۱۳۹۳
http://www.anthropology.ir/node/22280