انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

گزارشی از دومین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران

(تصویر: جمعی از عشایر قشقایی که در همایش حضور یافتند)

گروه پژوهشی هنر و فرهنگ عشایر فرهنگستان هنر دومین همایش خود را با عنوان «هنر و فرهنگ عشایر ایران: فارس و کهگیلویه و بویراحمد» در ۱۱ آذرماه ۱۳۸۸ برگزار کرد. همایش این دوره به هنر و فرهنگ عشایر قشقایی و لر در استان های فارس و کیهگیلویه و بویراحمد در بخش های علمی و فرهنگی اختصاص یافته بود که در طول یک روز برگزار شد.

همایش با حضور ریاست فرهنگستان هنر، میر حسین موسوی، از صبح آغاز شد. موسیقی قشقایی توسط گروه هم نوازان با آلات ناقارا، نی، کمانچه و تار همراه با آواز اجرا جزء برنامه های پیش از ظهر بود. سپس از پیشکسوتان، هنرمندان و پژوهشگران عشایر قشقایی و لر قدردانی به عمل آمد که عبارت اند از: پروین بهمنی: موسیقی دان و پژوهشگر قشقایی؛ بیژن بهادری کشکولی: نقاش قشقایی؛ فریدون داوری: شاعر و نویسنده از کیهگیلویه و بویراحمد؛ سیمین طاهری: پژوهشگر و نقاش از کیهگیلویه و بویراحمد؛ فرود گرگین پور: آهنگ ساز و استاد موسیقی قشقایی؛ فاطمه نرّه ای: استادکار و بافنده نمونه صنایع دستی از گچساران؛ و محمودخان اسکندری: آوازخوان (شاهنامه خوانی) و فعال حوزه موسیقی قشقایی.

برنامه بعد از ظهر به ارائه مقالات برگزیده اختصاص یافت. پیش از مقالات گروه موسیقی از دنا به اجرا با آلات دایره، ساز و نی پرداختند. مقالات ارائه شده به قرار زیر بودند:
اهمیت و جایگاه صنایع دستی در زندگی و اقتصاد عشایر ایل قشقایی: مهدی قرخلو و سیدعباس رجائی.
ادب غنایی در گونه های شعری عشایر استان کیهگیلویه و بویراحمد: فریدون داوری
تأثیر برخی اعتقادات مذهبی بر مناسبات اجتماعی عشایر جنوب ایران (تیره ایلخاص): علی اکبری و مهدی میزبان
ادبیات عامیانه در میان مردم ایل مردم ایل نشین کهگیلویه و بویراحمد: سیمیندخت مردانی کرمانی
تجزیه و تحلیل دو اجرا از هادی نکیسا و حبیب خان گرگین پور به دنبال ویژگی‌های سبک‌شناختی و شیوه‌های اجرایی: آروین صداقت کیش
جایگاه شاهنامه و اسطوره‌های آن و آیین‌ شاهنامه‌خوانی در میان عشایر لر: رضا تاج آبادی و دیگران
شناسایی و معرفی دست ‌بافته¬های عشایر فارس با تاکید بر نوع ساختار و کاربرد آن: اشکان رحمانی
سومین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران در سال ۱۳۸۹ به عشایر استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و گیلان اختصاص خواهد یافت که پژوهشگران و علاقمندان از هم اکنون می توانند نسبت به تحقیق و نگارش مقالات خود اقدام کرده و به دبیرخانه همایش واقع در فرهنگستان هنر (خیابان ولی عصر، تقاطع طالقانی) ارسال نمایند.

ضمناً اعضای گروه هنر و فرهنگ عشایر ایران به شرح زیرند:
علی قنبری (رئیس گروه)
علی اکبری (نائب رئیس)
حسن عباسی معروفان
کیانوش کیانی
اردشیر صالح پور
ذبیح اله کریمی
پریچهر سلطانی
مهدی قرخلو
لطف اله عباسی