انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

کتاب فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران

«فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» نوشته کیوان پهلوان اثری است پژوهشی که نویسنده در آن با ترکیب روش‌های مطالعات اسنادی و میدانی تلاش دارد یک ژانر کمتر پرداخته شده در حوزه مطالعات موسیقی در ایران را به مخاطبان فارسی زبان معرفی کند. پهلوان می گوید oral literature in the context of music که در مطالعات موسیقی ایران به آن پرداخته نشده است یک حوزه جدی در مطالعات موسیقی و فولکلور محسوب می شود. کتاب فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران توسط انتشارت آرون در ۲۱ جلد و در حدود ۱۰ هزار صفحه در تیراژ ۲۰۰ مجلد منتشر شده است.

او می گوید منظور از ژانر پژوهشی ادبیات شفاهی، فقط گردآوری قصه یا داستان‌هایی که مردم بومی آن را نقل می‌کنند، نیست. هرچند این موضوع در حقیقت بخشی از آن است، ولی بخش دیگر آن به آواها، ترانه‌ها، اشعار و نغمه‌های آهنگین از لالایی‌ها، بازی‌ها، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعاها و هر چیزی که در آن ریتم یا اوزان موسیقایی باشد، را شامل مش شود که علت ماندگاری آن ها ریتمیک بودنشان است.

بخش اعظم کتاب فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران به ادبیات شفاهی قلمرو سیاسی ایران اختصاص دارد که آن را به تفکیک سیاسی استان های ایران مورد بررسی قرار داده است اما علاوه بر آن تلاش کرده است بخشی از ادبیات شفاهی مناطق فارسی زبان افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان را نیز مورد بررسی قرار دهد.

پیش از این، پهلوان کتابهای دیگری چون «موسیقی و تعزیه در ایران»، «موسیقی و ذکر در تمدن ایران زمین»، «تاریخ ، فرهنگ و موسیقی»، مجموعه «دف و دایره»، «سامانیان و نقش آنها در اعتلای تمدن و فرهنگ ایران زمین»، «هولوکاست توهم یا واقعیت»، «رض‍ا ش‍اه‌ از ال‍ش‍ت‍ر ت‍ا الاش‍ت‌ نیای‌ ل‍ر رض‍ا ش‍اه‌، «رض‍ا ش‍اه‌ در ت‍رازوی‌ نقد» و «رضا شاه از تولد تا مرگ» را نیز منتشر کرده است.

به مناسبت انتشار این اثر روز جمعه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ساعت ۶ بعداز ظهر در فرهنگسرای ارسباران مراسم رونمایی برگزار خواهد شد. در این مراسم علاوه بر نویسنده، احمد صدری، علی بیانی، بابک ربوخه و عبدالرضا مجدی سخنرانی خواهند کرد. همچنین محمدجواد تابش (خواننده و نوازنده هارمونیه) و حامد دل آهنگ (نوازنده طبلا) موسیقی افغانی و گروه ناصر امینی حرکات موزون اجرا خواهند کرد.

مصاحبه نویسنده با خبرگزاری کتاب ایران