انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پیشرفت‌های جدید در پژوهش جنسیت(۳)

 چارچوب‌های چندبعدی، درهم‌تنیدگی و تفکر فراتر از دوگانه (۳)

William J. Scarborough  برگردان فاطمه آقامیری

فراتر از دوگانه: تفکر با ترا (Trans)

آخرین حوزه جائیکه تفاوت‌های درونمایه‌ای بین ویرایش اول و دوم از کتاب جنسیت در توجه زیاد معطوف به ترا- جنسیتی و ناسازگاری جنسیتی هست. در دهه ۱۹۹۰، تعدادی مطالعات جامعه‌شناختی جنسیت بر تجربه‌های افراد ترا‌ و ناسازگار جنسیتی تمرکز کردند، یا حتی توجه کردند. اندیشمندان فمینیستی که روی این اثر کار می‌کردند اغلب از تئوری پست مدرن و کوئیر (دگر باش) استفاده کردند تا نه تنها استفاده از مقوله‌ها را برای تعریف جنسیت، بلکه استفاده گسترده‌ از مقولات در همه تحلیل‌های اجتماعی را ساختارشکنی کنند (باتلر، ۱۹۹۰، ۱۹۹۳). از آن زمان، مشاهده افراد ترا‌ و ناسازگار جنسیتی بسیار زیاد شده است. در حالیکه این هویت‌ها هنوز در معرض خشونت، سانسور، حاشیه‌سازی قرار دارند، حداقل به شناختی گسترده از طریق توجه معطوف به افراد مشهوری که تغیر مکان داده‌اند (مانند کیتلین جنر[۱]) و تلاش‌هایی برای به دست آوردن حمایت‌هایی برای افراد ترا‌ و ناسازگار جنسیتی علیه تبعیض دست یافته‌اند. آگاهی‌ اجتماعی افزون‌یافته در مواجه با آنهایی که ترا‌ و ناسازگار جنسیتی هستند از طریق فرایندهایی در تحقیق جامعه‌شناسی در مورد جنسیت منعکس شده است، همانطور که در چندین فصل از این کتاب ا نشان داده شده است. برای مثال، فصل روتر و جان[۲] (۲۰۱۸)، ”میل جنسی و جنسیت،“ از فرضیه دوگانه جنسیت شروع نشده است. در عوض، نویسندگان نشان می‌دهند چگونه ساختارهای غیرهمجنس‌گرایی و ساختارهای جنسیتی به طور متقابل یکدیگر را شکل می‌دهند تا دوگانه‌ای از لحاظ فرهنگی  غفلت‌شده زنان و مردان غیرهمجنس‌گرا را تشکیل دهند. ارتباط بین میل جنسی و جنسیت در فصل ” (ناسازگاری) سازگاری جنسیت در خانواده،“ آکوستا[۳] و سالسدو[۴] (۲۰۱۸) نشان داده شد، جایی که آنها روش‌هایی را مرور می‌کنند که والدین جهت‌گیری جنسی فرزندانشان را براساس میزانی می‌پندارند که آنها با هنجارهای  شناسه‌های جنسیتی آشنا منطبق می‌شوند یا نمی‌شوند. فصل مسرچامیت[۵] (۲۰۱۸) در مورد ”مردانگی‌های چندگانه“ خارج از دوگانه جنسیتی می‌اندیشد با در نظرگرفتن اینکه چگونه مردانگی می‌تواند برای افرادی که در بدو تولد به‌عنوان زن قلمداد می‌شوند تحمیل شود. در حالیکه ترا- مرد‌ها خود را مرد معرفی می‌کنند، رشد پستان‌ها و شروع قاعدگی مردانگی جسم‌زدوده را پیش می‌برد، این افراد را برمی‌انگیزاند تا اعمال گفتمانی را بر عهده بگیرند که جنسیت را براساس اصطلاحات فرهنگی خودشان جدا از تعینات فیزیولوژیکی تعریف کنند.

توجه بیشتر به ترا و ناسازگاری جنسیتی جامعه‌شناسان را به سمت تحقیق و ساختارشکنی بیشتر مفاهیم دوگانه جنسیت تغییرناپذیر سوق می‌دهد. در حالی که قطعاً تفاوت‌های فیزیولوژیکی بین زنان و مردان وجود دارد، فیزیولوژی خود همیشه در یک دوگانه جنسیتی عمل نمی‌کند.

همانطور که دیویس[۶] و ایوانز[۷] (۲۰۱۸) در فصل خود در رابطه نر-ماده بحث می‌کنند، زمانیکه کودکان با اندام‌های جنسی که به‌آسانی مردانه یا زنانه تعریف نمی‌شوند، دکترهای پزشکی روندهای جراحی تازنده و غیرضروری را برای بازگرداندن تقسیم فیزیولوژیکی دوگانه بر عهده می‌گیرند. چنین تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ تمایزات فیزیکی دقیق بین زنان و مردان نشان می‌دهد که عقاید زیستی دوگانه جنسیت تحت تاثیر ساختارهای اجتماعی قرار دارند همانطور که انتظارات و هویت‌های جنسیت‌یافته نیز تحت تأثیر ساخت‌های اجتماعی هستند. تحقیق در مورد افراد ترا‌ و ناسازگار جنسیتی و تحقیقی که دوگانه جنسیتی را ساختارشکنی می‌کند در سراسر این کتاب وجود دارد. اما فرصت زیادی برای گسترش این موضوع وجود دارد. بسیاری از نویسندگان این کتاب به فقدان تحقیق در مورد افراد ترا در طیف گسترده‌ای از تحقیقات اشاره کرده‌اند. برای مثال، فصل کوپربرگ[۸] و آلسیون[۹] (۲۰۱۸) در رابطه با موضوع، عدم تحقیق در مورد پیوستگی به جنسیت را برجسته می‌کند و به سختی مطالعه این گروه اشاره می‌کند، جائیکه خودشناسی می‌تواند به هزینه امنیت شخصی فرد تمام شود. همچنین فصل امیلی کین[۱۰] (۲۰۱۸) در مورد فرزندپروری به عدم تحقیق در مورد الگوهای مراقبت از کودکان برای والدین ترا- جنسیت اشاره می‌کند. در هر دو این مثال‌ها، مطالعه تجربه افراد ترا- جنسیت برای تحقیق فرضیه دوگانه جنسیتی فرصتی فراهم می‌کند که تلویحاً تحلیلمان از فرزندپروری را چارچوب دهد. همین امر را می‌توان برای مطالعه افراد میا‌ن- جنسیتی یا ناسازگار جنسیتی در این حوزه‌های اجتماعی بیان کرد. شناسایی به‌عنوان جنسیت که فراتر از مرد یا زن است، یا رد مقوله‌های جنسیتی با هم، روال‌های جنسیتی که اغلب نوشته‌های دوست‌یابی، اتصال به اینترنت، فرزندپروری، فعالیت های متعدد دیگری را که به طور منظم انجام می‌دهیم، زیر سئوال می‌برد. در حالیکه بسیاری از تحقیقات در مورد تجربیات افراد ترا و ناسازگار جنسیتی محدود است، در سال‌های اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. در صورت ادامه روند فعلی، این راه تحقیق نوید می‌دهد که نور جدیدی را در مورد پویایی هویت‌های جنسیتی و فرآیندهای مربوط به تعینات جنسیت روشن می‌کند.

محققان فمینیست با زیر سئوال بردن مفهوم پشت دوگانه‌های جنس/جنسیت، نه تنها در مرد هویت‌های ترا می‌‌اندیشند، بلکه به طور فزاینده‌ای با ترا فکر می‌کنند (بروبکر[۱۱]، ۲۰۱۶)- آزمودن ناپایداری مقوله‌های جنسیت و روش‌های متنوعی که مردم تعریف می‌کنند، بازی با جنسیت، تایید، و با زیر سئوال بردن آن از طریق استفاده از گفتمان‌های فرهنگی معاصر. اندیشمندان فمینیست مدت‌ها جنسیت را به‌عنوان ساختار اجتماعی تعریف کرده‌اند (لربر[۱۲]، ۱۹۹۴؛ رابن[۱۳]، ۱۹۷۵)، اما این بدان معنا نیست که دوگانه جنسیت واقعیت یا تأثیرگذاری کمتری دارد. امروزه، تفکر دوگانه در مورد جنسیت همچنان همۀ جنبه‌های زندگی اجتماعیمان را شکل می‌دهد. اما، گروه کوچک و موثر از افراد در مقابل ساختارهای اجتماعی واکنش نشان می‌دهند. این ”طغیان‌های جنسیت“ (ریزمان[۱۴]، ۲۰۱۸) صرفاً در رد جنسیت مرتبط با جنسی که آنها با آن متولد می‌شوند نیست، آنها هرگونه از مقوله‌بندی جنسیت را رد می‌کنند. برخی از آنها، مانند هاری نف[۱۵]، زن ترا و مدل برجسته در یک فیلم نشنال جغرافیا اخیر، انقلاب جنسیت سفری با کتی کوریک[۱۶]، معتقد است که ”جنسیت یک خرافات (طلسم) است“ که افراد به صورت غیر عقلانی فکر و ذکرشان را بی‌جهت درگیر می‌کنند. (ریزمان، ۲۰۱۷b). با توجه به شواهد ارائه‌شده در این کتاب، همراه با میزان گسترده‌ای از تحقیق در مورد جنسیت، من با این نظر در مورد جنسیت موافق هستم، درواقع، به نظر می‌رسد جنسیت کاملاً یک خرافات (طلسم) اجتماعی ناسالم است.

غلبه بر نابرابری جنسیتی مستلزم دخالت پیچیده خواهد بود که در ابعاد فردی، تعاملی، کلان ساختار جنسیتی مورد هدف قرار می‌گیرد که توجه به سیستم‌های دیگری از نابرابری، مانند نژاد، طبقه، و میل جنسی که با هم مرتبط هستند دارد، اما همکاران این کتاب به خوبی قادر به پیگیری آن هستند.

منبع:

Risman, Barbara J., Froyum, Carissa M and Scarborough, William J. (Editors) (2018). Handbook of Sociology of gender, Springer.

 

[۱]– Caitlin Jenner

[۲]– Rutter and Jones

[۳]– Acosta

[۴]– Salcedo

[۵]– Messerschmidt

[۶]– Davis

[۷]– Evans

[۸]– Kuperberg

[۹]– Allison

[۱۰]– Emily Kane

[۱۱]– Brubaker

[۱۲]– Lorber

[۱۳]– Rubin

[۱۴]– Risman

[۱۵]– Hari Nef

[۱۶]Gender Revolution: A Journey with Katie Couric