انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

وقتی استادی می رود: درگذشت کاظم معتمد نژاد

کاظم معتمد نژاد

استاد ارتباطات

۱۳۱۳-۱۳۹۲

در سرزمینی که واژه «استاد» مدتها است معنای واقعی خود را از دست داده است، مرگ یک استاد حقیقی، به معنایی عمیق دردناک و جبران ناپذیر است. سال های سال زمان نیاز خواهد بود تا فرزانه ای دیگر همچون کاظم معتمد نژاد ظاهر شود و از میان صدها استعدادی که در روزمرگی زندگی از میان می روند و یا به ناچار از این پهنه مشکلات و محیط ناملایمات برای علم و دانش و رشد و شکوفایی می گریزند، شاید یکی از آنها فرصت بیابد تا به جایی برسد که معتمد نژاد رسید، به جایی که از خود شاگردان بسیاری بر جای بگذارد و عرصه و علمی استوار بر پا کند که در آینده این کشور بی شک بسیار موثر خواهد بود.

بیماری شدید استاد معتمد نژاد در سال های اخیر، سبب شده بود که تمام دوستانش بدانند که روزهای آخرین زندگی پر بار خود را طی می کند، با وجود این، آن هنگام که لحظه آخر و بازگشت ناپذیر فرا می رسد، باید حقیقتی را پذیرفت که نه تنها برای ما در معنای از دست دادن یک انسان شریف غم انگیز است، بلکه برای دانش و نهادهای علمی و همه فرهیختگان این سرزمین، ضایعه ای است سرشار از اندوه.

انسان شناسی و فرهنگ، درگذشت این بزرگمرد فرهنگ ایران را به خانواده محترم ایشان و عموم فرهنگ دوستان و دانشگاهیان کشور تسلیت می گوید.

خاطره اش ابدی باد و میراثش شکوفا.

در زیر افزون بر مقاله ویکیپدیا درباره استاد، پرونده ای را که به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد تولد ایشان در انسان شناسی و فرهنگ منتشر شد و بخشی از انعکاس خبر درگدشت ایشان را در محیط مجازی می خوانیم.

پرونده «کاظم معتمد نژاد» در انسان شناسی و فرهنگ

http://www.anthropology.ir/node/17955

دکتر معتمد نژاد در ویکیپدیا

http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85_%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%

مرحوم دکتر معتمدنژاد اخلاق حرفه ای مطبوعاتی را در کشور ترویج داد

تهران-ایرنا- مرحوم دکتر ˈکاظم معتمدنژادˈ، ضمن بومی سازی دانش روزنامه نگاری، اخلاق حرفه ای فعالیت های مطبوعاتی را در کشور ترویج داد.

ˈ محمد مهدی انصاری ˈ، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا،

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران پروفسور ˈکاظم معتمد نژادˈ را تسلیت گفت و افزود: ایشان از چهره های فاخر علمی و دانشگاهی کشور بود که توانست، شاگردان برجسته و نخبگان زبده ای در این حوزه ها تربیت کند.

وی اضافه کرد: مرحوم استاد معتمد نژاد حدود نیم قرن از حیات پربار خود را وقف تولید علم و دانش در حوزه های ارتباطات ، روزنامه نگاری و حقوق مطبوعات کرد.

انصاری اظهار داشت: بی شک روزنامه نگاران و جامعه علمی و رسانه ای کشور، شاخص ترین پیشکسوت و چهره آکادمیک خود را در این مصیبت از دست داد.

وی گفت: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، سالها افتخار همکاری نزدیک علمی، آموزشی و پژوهشی با این استاد ارجمند داشته و چندین جلد کتاب و ده ها مقاله به قلم ایشان منتشر کرده و چهار سمینار بررسی چالش های مطبوعات را از سال ١٣۶٩ به دبیری این استاد برگزار کرده است.

دکتر کاظم معتمدنژاد پدرعلم ارتباطات ایران در پی یک دوره بیماری طولانی امروز دارفانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر ˈکاظم معتمدنژادˈ در ساعت ۹ صبح شنبه ۱۶ آذر از مقابل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

http://www.irna.ir/fa/News/80937762/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%88%D9%85_%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1_%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF_%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82_%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C_%D8%B1%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1_%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC_%D8%AF%D8%A7%D8%AF

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/اختصاصی ایسنا/

یادداشت دکتر شکرخواه برای استاد معتمدنژاد/آموزه‌ها،میراث و یادهایش ناگسسته خواهد ماند

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۱۰۰۰۴

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۲۰:۵۴

دکتر «یونس شکرخواه» مدرس ارتباطات و روزنامه‌نگار در پی درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات در ایران در یادداشتی که اختصاصا در اختیار ایسنا قرار داده، یاد و نام این استاد برجسته را گرامی داشت.

به گزارش ایسنا متن یادداشت دکتر شکرخواه به شرح زیر است:

«متفاوت بود؛ بخشنده مثل خورشید با چهره‌ای پیوسته به لبخند. نه از زندگی ترسید، نه از مرگ؛ در هر دو آرام بود.

پروفسور کاظم معتمدنژاد برای من نماد توسعه بود در کهکشانی ارتباطی که جنبه تکثریافته خود او بود. او دانش بی‌بدیل خود را امیدوارانه بین دانشجویانش تکثیر کرد تا میراثی جاودانه به جا گذارد.

استاد معتمدنژاد همیشه امیدوار و روشن‌بین بود. هرگز کسوت معلمی‌اش را به در نیاورد و فقط در کلاس معلم نبود. انگار می‌دانست وقت همه ما محدود است و بین بود و نبود، فاصله‌ای مبهم هست؛ پس همه جا آموزاننده بود و درخشان؛ فانوسی دریایی در کرانه، برای همه در آب‌های آرام و ناآرام.

زندگی دکتر سه ضلع برجسته داشت؛ معلمی کرد و پدری در حق ارتباطات؛ همیشه امیدوار و راه‌حل‌گرا بود و بالاخره نسل پرور بود و ردپا گذاشت؛ آثار مکتوب و شاگردانش.

دکتر معتمدنژاد مرد متکی بر ذات‌شناسی، معرفت و شناخت، متکی بر سنت و آینده‌نگری، متکی بر درک مبانی حقوقی آزادی رسانه‌ها در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اما متمرکز بر بازتولید دانش برای ارتباطات ایرانی، در بناکردن دانش ارتباطات در ایران هم بر آموزش تکیه کرد و هم بر پژوهش‌های توسعه‌محور.

و چون در هر دو امر، پیگیرانه و مستمرانه کوشید، خود به مدل بالنده توسعه دانش ارتباطات مبدل شد؛ چرا که توسعه چیزی جز استمرار فعالیت در یک مسیر نیست.

پروفسور معتمدنژاد همیشه در مسیر خودش حرکت کرد، مثل خودش راه رفت، به شیوه خودش فکر و به شیوه خودش تولید کرد. استاد بلد بود چطور زمین و زمانه را به این مرز و بوم پیوند زند و قدر این انضمام را می‌دانست؛ استاد با اقتباس بیگانه بود.

حالا دیگر او در میان ما نیست. او وقف امور مهم زندگی‌اش بود و همه کارهایش را انجام داد و چون چنین بود سبکبال رفت؛ اما باور کنید که مرگ استاد فقط پایان زندگی است؛ نه پایان ارتباط. آموزه‌هایش، میراث مفیدش، یاد و یادهایش ناگسسته خواهد ماند و هر جوانه‌ای که بر تنه درخت ارتباطات این سرزمین بروید از ریشه‌های او آب خواهد خورد.»

http://isna.ir/fa/news/92091410004/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/

دکتر عقیلی: خلاء حضور استاد معتمدنژاد پر نمی‌شود

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۰۹۹۹۹

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۱۹:۲۵

دکتر وحید عقیلی از شاگردان استاد معتمدنژاد با تسلیت به جامعه روزنامه‌نگاری در پی درگذشت پروفسور معتمدنژاد اظهار کرد: منش استادی ایشان در همه حوزه‌ها فراگیر بود؛ او کوهی از متانت، وجاهت و منش استادی بود.

این مدرس ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران بودند، تصریح کرد: استاد معتمدنژاد، استاد همه استادها، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران است و من این ضایعه بزرگ را به جامعه روزنامه‌نگاری و دانشگاهی کشور تسلیت می‌گویم.

او با بیان اینکه فقدان و جای خالی استاد معتمدنژاد پر نخواهد شد، تصریح کرد: من بسیاری از درس‌های زندگی‌ام را از ایشان یاد گرفته و مدیونشان بوده و هستم. نحوه رفتار استاد معتمدنژاد با دانشجویان و تدریس و تالیفات ایشان از نقاط برجسته زندگی‌شان بود.

عقیلی اضافه کرد: زمانی که سردبیر یک روزنامه بودم، مقاله‌های ایشان را با خودشان چک می‌کردم و استاد معتمدنژاد بسیار خاشعانه، دوستانه و با متانت پاسخم را می‌دادند؛ در واقع منش اخلاقی استاد معتمدنژاد قابل تقدیر بوده و هست.

این مدرس ارتباطات در ادامه با اشاره به مباحث روزنامه‌نگاری که استاد معتمدنژاد به آن ورود کردند، یادآور شد: استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و حقوق ارتباطات جمعی از جمله مباحثی بودند که پروفسور معتمدنژاد به آنها ورود کرد و برای تحقق این دو بسیار زحمت کشید. من فکر می‌کنم اگر سالیان دراز هم بگذرد، کسی مانند پروفسور معتمدنژاد نخواهد توانست تا این حد برای تحقق این دو مبحث تلاش کند.

وی در پایان گفت: کتب و تالیفات دکتر معتمدنژاد ضمن ماندگاری از جمله منابع مرجع روزنامه‌نگاری است که تا سالیان سال پایدار خواهد بود.

http://isna.ir/fa/news/92091409999/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%A1-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%B1

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/

دکتر محسنیان راد: استاد معتمدنژاد نیم‌قرن را با تمام وجود صرف «ارتباطات» کرد

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۰۹۹۹۶

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۱۸:۵۷

دکتر مهدی محسنیان راد با اظهار تاسف شدید از درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد اظهار کرد: ایشان در چند سال اخیر عمده اقدامات خود را معطوف به تدوین نظام رسانه‌ای مناسب برای کشورمان کردند.

این استاد علوم ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران، اظهار کرد: ایشان در سال ۴۸ در حالی که دانشیار دانشگاه تهران بودند، از سمت خود استعفا و اقدام بنیانگذاری رشته ارتباطات کردند.

وی با بیان اینکه دکتر معتمدنژاد دو دکترای حقوق و روزنامه‌نگاری داشت گفت: پروفسور معتمدنژاد در حالی که می‌توانست در دهه ۶۰ در فرانسه اقامت کند، به کشور برگشت و مشغول خدمت به دانشجویان ایرانی شد.

محسنیان راد همچنین با بیان اینکه پروفسور معتمدنژاد از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را در دانشگاه علوم اجتماعی آغاز کرد، به ایسنا گفت: مرحوم معتمدنژاد حدود نیم قرن از عمر خود را به طور خاص و با تمام وجود برای ارتباطات در کشورمان صرف کرد.

این استاد ارتباطات اضافه کرد: پروفسور معتمدنژاد حدود ۱۵ سال از سال‌های پایانی عمر خود را نیز مشغول فعالیت در حوزه تدوین نظام رسانه‌ای مناسب در کشورمان کرد و در این زمینه اقدامات زیادی انجام داد.

وی در پایان این ضایعه را به خانواده مرحوم معتمدنژاد و جامعه دانشگاهی کشور تسلیت گفت.

http://isna.ir/fa/news/92091409996/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B1%D9%86

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/

دکتر سلطانی‌فر: نقادی و دوری از حب و بغض بزرگترین ویژگی‌های استاد معتمدنژاد بودند

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۱۰۰۰۰

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۱۹:۳۵

دکتر محمد سلطانی‌فر از شاگردان پروفسور معتمدنژاد در پی درگذشت این استاد برجسته اظهار کرد: پروفسور معتمدنژاد در دوره فعالیت هیچ یک از دولت‌ها به آنها نزدیک نشد و تلاش کرد فضای نقادانه روزنامه‌نگاری را حفظ کند و این از برجسته‌ترین ویژگی‌های ایشان بود.

این مدرس علوم ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن اظهار تاسف از شنیدن این خبر، با بیان اینکه استاد معتمدنژاد علاوه بر حوزه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز پیشرو بود، تصریح کرد: حضور رشته روزنامه‌نگاری و مسیری که امروز روزنامه‌نگاری ایران پیش‌ رو دارد، مدیون زحمات و نوآوری‌های ایشان است؛ زیرا در دوره‌ای که روزنامه‌نگاری ما فضای آکادمیک نداشت، توانستند این فضا را وارد ایران کنند.

او ادامه داد: فضای آکادمیک امروزی روزنامه‌نگاری به مدد و یاری ایشان با ترجمه‌ها و فعالیت‌های متفاوت از کشورهای غربی به ایران ورود کرد و شکل تازه‌ای به خود گرفت و آنچه امروز در حوزه دانشگاهی روزنامه‌نگاری مشاهده می‌کنیم به لطف زحمات ایشان در یک دوره زمانی خاص که هیچ منبعی برای فعالیت آکادمیک روزنامه‌نگاری وجود نداشته، شکل گرفته است.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی استاد معتمدنژاد گفت: ایشان به لحاظ سیره شخصیتی نیز خصوصیات‌ ویژه‌ای داشتند. نخست آنکه مبنای حرکت خود را هیچ‌گاه بر روی نگاه مالی نمی‌گذاشتند و دیگر اینکه هیچ‌گاه تلاش نکردند با حب و بغض، چه در فضای آکادمیک و چه در فضای بین دوستان رفتار کنند.

http://isna.ir/fa/news/92091410000/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%A8-%D9%88-%D8%A8%D8%BA%D8%B6

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/
پیکر پروفسور معتمدنژاد در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۰۹۹۸۶

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۱۸:۲۷

زمان برگزاری مراسم تشییع و مجلس یادبود پروفسور کاظم معتمد‌نژاد اعلام شد.

برادر مرحوم دکتر معتمدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «رسانه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مراسم خاکسپاری برادرم ساعت ۹ صبح روز شنبه از مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه در سه راه‌ضرابخانه برگزار خواهد شد.

وی افزود: پس از آن پیکر برادرم در قطعه نام‌آوران بهشت‌ زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

به گفته برادر مرحوم معتمد‌نژاد، مراسم ختم این استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری هم در ساعت ۱۵:۳۰ روز دوشنبه در محل مسجد نور برگزار می‌شود.

دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران امروز در آستانه ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان و جامعه دانشگاهی به ویژه استادان و دانشجویان ارتباطات و روزنامه‌نگاری تسلیت می‌گوید و برای آن استاد بزرگوار که سالها عمر پربار خود را صرف تولید و ترویج علم کرد، علو درجات را از پیشگاه خداوند متعال مسالت دارد.

انتهای پیام

http://isna.ir/fa/news/92091409986/%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%81%D8%B3%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/
دکتر هادی خانیکی: شاهکار استاد معتمدنژاد «زندگی‌اش» بود

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۰۹۹۹۸

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۱۹:۰۹

در پی درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد، استاد برجسته علوم ارتباطات، دکتر هادی خانیکی از شاگردان و نزدیکان او در حالی که به شدت متاثر بود، میراث دکتر کاظم معتمدنژاد را به عنوان پدر علم ارتباطات در ایران، «یک سرمایه بزرگ علمی و فرهنگی» خواند.

این استاد ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه استاد دکتر کاظم معتمدنژاد امروز پس از تحمل مدتی بیماری پیش‌رونده پارکینسون که او را در وضعیت اغما قرار داده بود درگذشت، اظهار کرد: فرزانگی و فروتنی از ویژگی‌های بارز ایشان بود که وی را در میان چهره‌های برجسته علمی کشور ممتاز می‌کرد؛ اگرچه کار او در زمینه‌های مختلف دانش ارتباطات از روزنامه‌نگاری و حقوق و اخلاق حرفه‌ای گرفته تا حوزه‌های مختلف ارتباطات و حتی مباحث جدیدی مثل جامعه اطلاعاتی نقش تاسیسی داشت، اما هیچ‌گاه خود را فراتر از یک معلم به شمار نمی‌آورد.

خانیکی ادامه داد: عزت، مناعت طبع و خلق و خوی نیکوی ایشان در حدی بود که همه آنان که در عرصه ارتباطات ایران دستی در کار دارند، خود را شاگرد او دانسته و می‌دانند.

وی همچنین با اشاره به دوران بازنشستگی استاد معتمدنژاد، گفت: دکتر معتمدنژاد دارنده نشان درجه اول علمی کشور در دولت اصلاحات بود که متاسفانه به رغم توانایی‌های فراوان علمی، در دولت بعدی بازنشسته شد. همچنین اگرچه در محافل علمی ارتباطی در جهان نیز شخصیتی شناخته‌شده بود، از پذیرش عنوان «چهره ماندگار» سرباز زد، ولی در واقع نه تنها در حوزه ارتباطات بلکه در حوزه‌های دیگر علوم اجتماعی از جمله سرآمدان و شخصیت‌های ماندگار دانشگاهی کشور بوده است.

خانیکی در پایان گفت: شاخص دانش دکتر معتمدنژاد به روش معلمی و رفتار اجتماعی او بود؛ به زبان دیگر بزرگترین اثر و شاهکار او «زندگی‌اش» بود.

http://isna.ir/fa/news/92091409998/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF

درگذشت پدر علم ارتباطات ایران/
دکتر عقیلی: خلاء حضور استاد معتمدنژاد پر نمی‌شود

» سرویس: فرهنگی و هنری – رسانه

کد خبر: ۹۲۰۹۱۴۰۹۹۹۹

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ – ۱۹:۲۵

دکتر وحید عقیلی از شاگردان استاد معتمدنژاد با تسلیت به جامعه روزنامه‌نگاری در پی درگذشت پروفسور معتمدنژاد اظهار کرد: منش استادی ایشان در همه حوزه‌ها فراگیر بود؛ او کوهی از متانت، وجاهت و منش استادی بود.

این مدرس ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران بودند، تصریح کرد: استاد معتمدنژاد، استاد همه استادها، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران است و من این ضایعه بزرگ را به جامعه روزنامه‌نگاری و دانشگاهی کشور تسلیت می‌گویم.

او با بیان اینکه فقدان و جای خالی استاد معتمدنژاد پر نخواهد شد، تصریح کرد: من بسیاری از درس‌های زندگی‌ام را از ایشان یاد گرفته و مدیونشان بوده و هستم. نحوه رفتار استاد معتمدنژاد با دانشجویان و تدریس و تالیفات ایشان از نقاط برجسته زندگی‌شان بود.

عقیلی اضافه کرد: زمانی که سردبیر یک روزنامه بودم، مقاله‌های ایشان را با خودشان چک می‌کردم و استاد معتمدنژاد بسیار خاشعانه، دوستانه و با متانت پاسخم را می‌دادند؛ در واقع منش اخلاقی استاد معتمدنژاد قابل تقدیر بوده و هست.

این مدرس ارتباطات در ادامه با اشاره به مباحث روزنامه‌نگاری که استاد معتمدنژاد به آن ورود کردند، یادآور شد: استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و حقوق ارتباطات جمعی از جمله مباحثی بودند که پروفسور معتمدنژاد به آنها ورود کرد و برای تحقق این دو بسیار زحمت کشید. من فکر می‌کنم اگر سالیان دراز هم بگذرد، کسی مانند پروفسور معتمدنژاد نخواهد توانست تا این حد برای تحقق این دو مبحث تلاش کند.

وی در پایان گفت: کتب و تالیفات دکتر معتمدنژاد ضمن ماندگاری از جمله منابع مرجع روزنامه‌نگاری است که تا سالیان سال پایدار خواهد بود.

http://www.isna.ir/fa/news/92091409999/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%A1-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%B1

دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران درگذشت.

به گزارش عصر ایران، معتمدنژاد به دنبال بیماری طولانی مدت صبح روز پنجشنبه درگذشت.

معتمدنژاد مولف و مترجم دهها جلد کتاب در حوزه علوم ارتباطات و رسانه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود.

وی در حوزه‌های مختلف ارتباطات، روزنامه‌نگاری، حقوق و اخلاق حرفه‌ای و جامعه اطلاعاتی طی ۵۰ سال اخیر نقش موثر و موسس داشت و از اعتبار ویژه‌ای در محافل و مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان برخوردار بود.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم ساعت ۹ صبح شنبه ۱۶ آذر از مقابل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی واقع در سه‌راه ضرابخانه، خیابان شهید گل‌نبی تهران برگزار می‌شود.

“عصر ایران” درگذشت دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران را به خانواده وی، جامعه رسانه ای و دانشگاهی تسلیت می گوید.

زندگینامه

کاظم معتمد نژاد در سال ۱۳۱۳ در شهر مود از بخش مود شهرستان سربیشه متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذراند. در سال ۱۳۳۶ به اخذ درجه لیسانس و در سال ۱۳۳۹ به اخذ درجه دکتری در رشته قضائی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نائل شد.

براساس متن منتشر شده در ویکی پدیا، معتمدنژاد در زمان تحصیل در دوره کارشناسی، با مدیر وقت روزنامه کیهان -که استاد او نیز بود- رابطهٔ دوستانه‌ای برقرار کرد. وقتی استاد از دانشجویان دوره دکتری برای همکاری در کیهان دعوت کرد، معتمد نژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد. دیری نپایید که از مترجمی زبان فرانسه، به مسؤولیت گروه خارجی و مقالات ارتقا یافت.

روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیلکرده نیاز داشت، برای وی بورسیه‌ای از دولت فرانسه دریافت کرد. معتمد نژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دکتری حقوق و علوم سیاسی و نیز دکتری تخصصی روزنامه نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس شد.

تحصیلات و سوابق دانشگاهی

– دیپلم ششم متوسطه، خرداد ۱۳۳۲، دبیرستان مروی تهران
– لیسانس رشته قضایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران، خرداد ۱۳۳۶
– پایان تحصیلات دوره‌دکترای رشته قضایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران،۱۳۳۹
– عضو هیأت تحریریه و مدیر بخش اخبار و مقالات خارجی روزنامه کیهان، ۱۳۴۰
– دکترای دولتی علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه پاریس، ۱۹۶۴ (۱۳۴۳)
– دکتری تخصصی روزنامه‌نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم خبری در دانشگاه پاریس ، ۱۹۶۴ (۱۳۴۳)
– دیپلم‌عالی تدریس روزنامه‌نگاری از مرکز بین‌المللی تعلیمات عالی روزنامه‌نگاری دانشگاه استراسبورگ، ۱۹۶۳ (۱۳۴۲)
– دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران ۱۳۴۹ – ۱۳۴۴
– استاد و رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ۱۳۵۹ – ۱۳۴۴
– استاد گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، از۱۳۶۰
– استاد مهمان دانشگاه های فرانسه (پاریس و رن) ۱۳۶۸ – ۱۳۶۲، از ۱۳۶۲
– مدیر تحقیقات (استاد راهنمای رساله‌های دکترا) دانشگاه پاریس VII

آثار منتشر شده

– اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی

– ارتباطات بین‌المللی

– ارتباط جمعی غربی و انقلاب اسلامی ایران: بازنگری انتقادی نظریه‌های غربی توسعه بخشی ارتباطات در جهان سوم و تحقیق در پوشش خبری انقلاب اسلامی ایران در وسایل ارتباط جمعی غرب

– ارتباطات در خدمت انسان‌ها: برنامه بزرگ یونسکو برای سال‌های ۱۹۸۴-۸۵

– ارتباطات و وسایل ارتباطی

– حقوق ارتباط جمعی

– حقوق مطبوعات

– روزنامه نگاری

– روزنامه نگاری: با فصلی جدید در بازنگری روزنامه نگاری معاصر

– روش تحقیق در محتوای مطبوعات: با کلیاتی درباره تجزیه و تحلیل در ارتباطات جمعی

– روش مطالعه و بررسی مطبوعات

– کتابشناسی ارتباطات جمعی در جهان سوم

– ماکت سازی و صفحه بندی

– مصاحبه و رپورتاژ

– مطالعات و تحقیقات انتقادی در ارتباطات اجتماعی

– مطبوعات، تبلیغات و افکار عمومی

– مطبوعات و وسایل خبری: ارتباطات و مطبوعات در دنیای امروز

– وسایل ارتباط جمعی

– وسایل ارتباط جمعی؛ جلد یکم: چاپ دوم با اصلاحات و اضافات

– وسایل ارتباط جمعی و خبری

http://www.asriran.com/fa/news/307457/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA

پیکر استاد معتمدنژاد در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود

ارتباطات > ارتباطات- همشهری آنلاین:
زمان برگزاری مراسم تشییع و مجلس یادبود پروفسور کاظم معتمد‌نژاد اعلام شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، برادر مرحوم دکتر معتمدنژاد گفت: مراسم خاکسپاری برادرم ساعت ۹ صبح روز شنبه از مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه در سه راه‌ضرابخانه برگزار خواهد شد.

وی افزود: پس از آن پیکر برادرم در قطعه نام‌آوران بهشت‌ زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

به گفته برادر مرحوم معتمد‌نژاد، مراسم ختم این استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری هم در ساعت ۱۵:۳۰ روز دوشنبه در محل مسجد نور برگزار می‌شود.

دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران امروز در آستانه ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

http://www.hamshahrionline.ir/details/241353

در حالی که قرار بود «نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ» ۲۳ آذر ماه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود، عمر پدر علم ارتباطات تا روز بزرگداشت دیرهنگام به درازا نکشید و عصر امروز در آستانه هشتاد سالگی پس از تحمل مدت ها بیماری به دیار باقی شتافت.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر همزمان با روز به وخامت گذاشتن وضعیت بیماری دکتر کاظم معتمدنژاد، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی، درصدد برآمدند همایش یک روزه‌ای را با عنوان “نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ” برگزار کنند و بر همین اساس مقرر شد این همایش ۲۳ آذرماه با سخنرانی دکتر حسام الدین آشنا، دکتر حسینعلی افخمی، مهندس نصرالله جهانگرد، خانم دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر هادی خانیکی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر محمدمهدی فرقانی، دکتر محمد امین قانعی راد، دکتر مسعود کوثری، دکتر محمدمهدی محسنیان‌راد، دکتر احمد میرعابدینی و دکتر حسن نمکدوست برگزار شود.

با این حال عمر دکتر معتمدنژاد بنیانگذار علم ارتباطات و احیاگر آموزش روزنامه‌نگاری کوتاه تر از آن بود که به این همایش برسد تا این رویداد بدون حضور صاحبش برگزار شود. معتمدنژاد در سال ۱۳۱۳ در روستاى مود از بخش مرکزى بیرجند متولد شد، تحصیلات ابتدائى و قسمتى از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبى را در دبیرستان مروى تهران گذرانید.

در سال ۱۳۳۶ به اخذ درجه لیسانس و در سال ۱۳۳۹ به اخذ درجه دکترى در رشته قضائى از دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران نائل گردید. وى در زمان تحصیل در دوره کارشناسى با مدیر وقت روزنامه کیهان که استاد ایشان نیز بود رابطه دوستانه‏اى برقرار کرد. وقتى استاد از دانشجویان دوره دکترى براى همکارى در کیهان دعوت کرد، معتمد نژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد.

دیرى نپائید که پروفسور معتمدنژاد از مترجمى زبان فرانسه، به مسؤلیت گروه خارجى و مقالات ارتقاء یافت. روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیلکرده نیاز داشت، براى وى بورسیه‏اى از دولت فرانسه دریافت داشت. معتمد نژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دکترى حقوق و علوم سیاسى و نیز دکترى تخصصى روزنامه نگارى از انستیتوى مطبوعات و علوم نظرى دانشگاه پاریس گردید.

خدمات دانشگاهى ایشان از سال ۱۳۴۴ در سمت استاد یارى در دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران آغاز مى ‏شود، ضمناً همکارى خود را از آغاز ورود به ایران با موسسه کیهان حفظ کرد. در سال ۱۳۴۳ مؤسسه کیهان پیشنهاد وى را براى یک دوره عالى روزنامه نگارى پذیرفت و براى این منظور از بین داوطلبان دیپلم، ۲۵ نفر انتخاب شدند. در پایان دوره دو ساله، اسم این دوره عالى به مؤسسه عالى مطبوعات و روابط عمومى تغییر کرد.

در سال ۱۳۵۰ یعنى زمانى که نخستین فارغ التحصیلان در بحبوحه اخذ دانشنامه بودند، اسم مؤسسه به دانشکده علوم ارتباطات اجتماعى تغییر یافت. دراین موقع از دانشیارى دانشکده حقوق دانشگاه تهران استعفا داده و در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعى در سمت معاونت دانشکده مشغول به کار گردید. از سال ۵۶ تا ۵۹ نیز سمت ریاست دانشکده را عهده ‏دار بود. با پیروزی انقلاب اسلامى ایران، دانشکده مذکور تعطیل و در دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبائى به عنوان یک گرایش ادغام شد. چنین بود که معتمد نژاد به پاریس رفت و در آنجا به تدریس و تحقیق پرداخت تا یاد وطن او را دلتنگ کرد و در سال ۱۳۶۸ به ایران بازگشت.

معتمدنژاد مجدداً نسبت به توسعه رشته علوم ارتباطات و گشایش دوره ه اى کارشناسى، کارشناسى ارشد و دکترى اقدام نمود تا سرانجام در سال ۱۳۷۵ با پذیرفته شدن دوره دکتراى ارتباطات در وزارت فرهنگ و آموزش عالى به آرزوى دیرین خود رسید. معتمدنژاد در حال حاضر استاد تمام وقت دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبائى مى ‏باشد و در سطوح مختلف آموزشى اشتغال به آموزش دارد. معتمدنژاد در تشکیل و عضویت انجمن هاى مختلف از قبیل: انجمن دفاع از آزادى مطبوعات، انجمن بین المللى تحقیق در ارتباطات جمعى، انجمن بین المللى حقوق فضا، انستیتوى بین المللى ارتباطات، انجمن فرانسوى علوم ارتباطات و اطلاعات نقش عمده داشت.

معتمدنژاد بیش از ۷۰ مقاله علمى به مجامع بین ‏المللى و یا مجلات ارائه داده و یاخود در تشکیل سمینار ها و کنفرانس هاى علمى نقش مهمى داشته است. در سال ۱۳۷۳-۷۴ به عنوان استاد نمونه دانشگاه هاى کشور از دست ریاست جمهورى لوح نقدیر دریافت داشته و به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالى و حکم ریاست شوراى عالى انقلاب فرهنگى از مهر ماه ۱۳۷۸ به عضویت هیأت امناى دانشگاه هاى منطقه مرکزى منصوب شد. پرفسور کاظم معتمدنژاد از نخستین نظریه پردازان بومی در ایران است که در حوزه ارتباطات، دیدگاه های کاربردی فراوانی از ایشان بر جای مانده و همین نظریه ها است که از او چهره ای بین المللی ساخته بود.

برخی تالیفات استاد کاظم معتمدنژاد عبارتند از:

– روزنامه‌نگاری، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر ابوالقاسم منصفی
– روش تحقیق در محتوای مطبوعات نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
– وسایل ارتباط جمعی (جلد نخست) نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
– مبانی حقوقی بین‌المللی گزارشگری برای صلح، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
– اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
– جامعه اطلاعاتی: اندیشه‌های بنیادی، دیدگاه‌های انتقادی و چشم‌اندازهای جهانی، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
– حقوق مطبوعات، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
– حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر رویا معتمدنژاد
– حقوق ارتباطات نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر رویا معتمدنژاد
و… .

مراسم تشییع پیکر این استاد برجسته ارتباطات و روزنامه‌نگاری، روز شنبه (۱۶ آذر) ساعت ۹ صبح از مقابل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی واقع در سه‌راه ضرابخانه، خیابان شهید گل‌نبی، برگزار می‌شود.

http://www.tabnak.ir/fa/news/362520/%DA%AF%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D9%81%D8%AA