انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نگرانی پناهندگان سوری در ایالت نیوجرسی آمریکا

استفان لوئر، برگردان: معصومه خطیبی بایگی

پناهندگان سوری در ایالت نیوجرسی [۱] چند صد نفر بیشتر نیستند؛ اما چندهفته‌ای است که در ایالات‌ متحدۀ آمریکا همۀ نگاه‌ها متوجه آن‌هاست. ۲۲۰۰ پناهندۀ سوری که از سال ۲۰۱۱ به این کشور آمده‌اند، درصحنۀ رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، ناگهان تبدیل به یک مسئله اساسی شده‌اند. سوءقصد‌های ۱۳ نوامبر در پاریس باعث شد تا ۳۱ نفر از فرمانداران ایالت‌های آمریکا طرح ورود پناهندگان سوری به کشورشان را نپذیرند. حمله تروریستی در ایالت سنت برناردینوی [۲] کالیفرنیا نیز اوضاع را کمی وخیم‌تر کرده‌ است.

کریس کریستی [۳]، فرماندار نیوجرسی و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که تا پیش‌ازاین در برخورد با مسلمانان فردی میانه‌رو شناخته‌ می‌شد، بعد از حوادث پاریس به‌طور کامل تغییر لحن‌ داده‌ و تهدید کرده است که اگر سازمان اف بی آی [۴] نتواند به او ضمانت دهد که پناهندگان تروریست نیستند، کمک‌هایش را به پناه‌جویان قطع خواهد کرد. وی تصریح کرده‌ است: «من در خصوص نظارت مؤثر به مهاجرانی که به آمریکا می‌آیند و هم‌چنین تأمین امنیت مردم آمریکا به دولت اعتماد ندارم، بنابراین اجازه نخواهم داد مهاجران به این کشور وارد شوند.»

سازمان‌های خیریه محلی، از آن موقع تاکنون در اضطراب به سر می‌برند. ست کاپرـ دیل [۵]، کشیش کلیسای بازسازی‌شده هایلند پارک [۶]، شهر کوچکی در حاشیه رودخانه راریتان، با عصبانیت گفته است: «فرماندار (کریس کریستی) مسئله پذیرش مهاجران را به‌طور چشمگیری پیچیده کرده است.» از حدود ۱۵ روز پیش، این کشیش مدیریت یک مرکز کمک به پناهندگان [۷] را در شهر نیوجرسی برعهده‌گرفته است. وی در حمایت از ورود پناهندگان سوری به آمریکا گفته است: «چگونه می‌توانم ثابت کنم که همسایه‌ام تروریست نیست؟ چگونه می‌توانم از نصب صدها دوربین در محله‌ام جلوگیری کنم آن‌هم به این دلیل که یک فرماندار جمهوری‌خواه تصمیم گرفته است از شرایط به لحاظ سیاسی استفاده ابزاری کند.»

شهر نیوجرسی با بیش از صد و شصت هزار مسلمان در بین نه میلیون نفر جمعیت، بعد از ایالت میشیگان، بیشترین تعداد مسلمانان را در آمریکا دارد. به همین دلیل محمد یونس [۸]، رئیس اتحادیه آمریکایی مسلمانان [۹] از مواضع اخیر این فرماندار به‌شدت ناراحت است.

«آرام کردن تندروها»

محمد خیرالله [۱۰]، شهردار سوری‌الاصل شهر پراسپکت پارک [۱۱] نیوجرسی در واکنش به اظهارات کریس کریستی، باحالتی «مبهوت و منزجر» گفته ‌است: «باور نمی‌کنم که او امروز دارد این حرف‌ها را می‌زند.» این شهردار در رادیو اِن پی آر [۱۲] اظهار داشت: «به‌خصوص وقتی گفت که این نامزد جمهوری‌خواه اظهار کرده است حتی به یک یتیم ۵ ساله اجازه نمی‌دهد به آمریکا بیاید»، به‌شدت خشمگین شد و ابراز ناراحتی کرد. وی در ادامه سخنانش در این رادیو ابراز کرده است «کریستی تنها برای آرام کردن تندروهای راست، همه سوری‌ها را تروریست خواند.»

شادی مارتینی [۱۳]، پناهنده ۴۳ ساله روسی که در ساله ۲۰۱۳ به همراه زن و دو فرزند هفت و پانزده‌ساله‌اش به آمریکا آمده‌اند، در اظهارنظری گفته است: «این تصمیم درستی نیست. من پیامد‌های آنچه را که در پاریس و سنت برناردینو اتفاق افتاده است، درک می‌کنم، اما هدف این نوع تصمیم‌ها افراد خراب‌کار است. سوری‌ها هیچ ربطی به داعش ندارند. ما باید نشان دهیم که واقعاً چه کسانی هستیم.» این مدیر سابق هتل یک سالی است که در انجمن چند دینی اتحاد برای پناهندگان سوری [۱۴] استخدام‌شده‌ است و در آنجا به تازه‌واردها کمک می‌کند. «من خیلی شانس آوردم. آن موقع از خودم می‌پرسیدم که چطور زنده خواهیم ماند. امروز، بچه‌هایم با محیط جدید کنار آمده‌اند‌، دوست پیداکرده‌اند و به مدرسه می‌روند. من هم کاری را انجام می‌دهم که دوست دارم.» وی هم‌چنین به سیاست‌هایی که نقص‌ امنیتی در سیستم پذیرش پناهندگان را نشانه می‌روند، اشاره‌کرده و اعلام کرده است: «من دلیلش را نمی‌فهمم؛ پناهندگانی که به‌ آمریکا آمده‌اند، بیش از دو سال است که کنترل می‌شوند، این واقعاً تبعیض‌آمیز است و هیچ ربطی به آنچه در اروپا می‌گذرد، ندارد. همه این‌ها از مبارزه انتخاباتی نشأت می‌گیرد و کاملاً بی‌معناست.»

کشیش ست کاپر- دیل در ادامه اظهارات خود افزوده است: «بیشتر سوری‌هایی که به آمریکا می‌آیند، پیش از آن‌که داعش قدرت بگیرد، کشورشان را ترک کرده‌اند. آن‌ها از رژیم اسد به اردوگاه‌های ترکیه و اُردن فرار کرده‌اند.»

«پذیرش صد هزار پناهنده»

حسام الرستم بعد از فرار از بمباران‌های شهر حمص سوریه در ۲۰۱۲ و گذراندن دو سال در اردوگاه‌های ‌اردن بالاخره در شانزده ژوئن به فرودگاه شهر نیوآرک [۱۶] نیوجرسی رسید. این مهاجر سوری با دو کودک سه و یک‌ساله‌اش از جهنم سوریه به «یک اردوگاه بدون آب‌لوله‌کشی و برق که در آن هر سیصد نفر یک حمام داشتند» پناه برد. وی بعدازآن، ماه‌ها مورد بازجویی نیروهای اِف بی آی، وزارت امور خارجه و اداره مهاجرت قرار گرفت تا سوابقش بررسی و روابط احتمالی او با گروهک‌های تروریستی داعش مشخص شود.

ست کاپرـ دیل تصریح کرده است: «فرآیند ورود به آمریکا به طرز باورنکردنی پیچیده ‌است و همین امر باعث شده است که از آغاز جنگ در سوریه، ما پناهنده کمی را بپذیریم. من در خصوص امنیت این سیستم کوچک‌ترین نگرانی ندارم.» انجمن این کشیش آمریکایی برای پذیرش پناهنده بیشتر تلاش می‌کند. پناهندگانی که از ابتدای سال به نیوجرسی آمده‌اند، بیشتر از هشتاد نفر هستند. دولت آمریکا در نظر دارد که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰۰۰۰ پناهنده سوری را اسکان دهد، این در حالی است که کشیش ست کاپر ـ دیل معتقد است «این تعداد می‌تواند به صد هزار نفر برسد. همه گروه‌ها در نیوجرسی باید در این امر سهیم باشند.»

مسئله بعدی مهاجران، تلاش برای از سر گرفتن زندگی‌شان است. مدیر انجمن حمایت از پناهندگان سوری افزوده است: «هزینه زندگی در نیوجرسی بسیار بالاست. به همین دلیل ما باید برای پذیرش پناهندگان آمادگی بیشتری داشته باشیم زیرا آن‌ها در اینجا امکانات لازم برای زندگی ندارند.»

کمک‌های فدرال به ازای هر پناهنده به بیش از نه‌صد و بیست‌وپنج دلار (هشت‌صد و پنجاه‌ودو یورو) می‌رسد، اما طبق قرارداد هرکسی باید خودش هزینه بلیت هواپیمایش را پرداخت کند. سپس سازمان‌های مثل انجمن اسکان مجدد پناهندگان [۱۷] یا موسسه خدمات جهانی کلیسا [۱۸] ادامه کار را بر عهده می‌گیرند. این کشیش در ادامه گفته است: «اداره پذیرش پناهندگان [۱۹] برای دو ماه اول اجاره محل زندگی آن‌ها را می‌پردازد؛ اما مسئله‌ی پیدا کردن کار و شرکت در دوره‌های یادگیری زبان انگلیسی برای این افراد بسیار ضروری است و اولویت دارد.»

همان‌طور که محمد خیرالله، شهردار شهر پراسپکت، یادآوری کرد: «هزاران سوری در جامعه نیوجرسی نقش مؤثری ایفا می‌کنند. در این شهر ما پلیس‌ها، پزشک‌ها و معلم‌های سوری داریم. این برای دولت یک فرصت محسوب می‌شود.» درست مثل حسین الرستم که از این به بعد شب‌ها در یک نانوایی کار می‌کند.

شادی مارتینی در پایان اظهاراتش گفته ‌است: «اگرچه احساسات اسلام هراسی قوت گرفته‌اند اما درعین‌حال افراد زیادی از ما حمایت می‌کنند. در همه ادیان میوه‌های فاسدی وجود دارند. وظیفه ما این است که خود واقعی‌مان را به جهان بشناسانیم.»

استفان لوئر، لوموند، دسامبر ۲۰۱۵

یادداشت:

[۱]: New Jersey

[۲]: San Bernardino

[۳] : Chris Christie

[۴]: FBI

[۵]: Seth Kaper- Dale

[۶]: Highland Park

[۷]: le Central New Jersey Interfaith Refugee Resettlement Coalition.

[۸]: Mohamed Younes

[۹]: l’Union musulmane américaine

[۱۰]: Mohamed Khairullah

[۱۱] : Prospect Park

[۱۲] : NPR

[۱۳] : Shadi Martini

[۱۴] : l’association Multifaith Alliance for Syrian Refugees

[۱۵] : Hussam Al-Roustam

[۱۶] : Newark

[۱۷] : Les associations comme la Refugee Resettlement Coalition

[۱۸] : Church World Service

[۱۹] : L’Office d’accueil des réfugiés