انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

اعیاد کلیسای شرق آشوری ( عید ژانویه ، عید غسل تعمید)

عید ژانویه عیدا د گزورتا د ماران /?eoda de gezorta de maran/ این عید دنباله عید میلاد مسیح (ع ) است که در اول ژانویه همزمان با اول کانون الثانی (تقویم آشوری) برگزار می‌شود و در واقع با گذشت هفت روز ازجشن میلاد مسیح (ع) عید ژانویه تا تحویل سال بر پا می‌گردد.

در این روز مردم در ساعات پایانی به کلیسا می‌روند و مراسم دعای ویژه سال نو را بر گزار می‌کنند. در ساعت ۱۲ شب که موعد تحویل سال است طبق یک سنت قدیمی برای چند لحظه همه چراغ ها خاموش و سپس روشن می‌شود. این به منزله گذر از سال کهنه و ورود به سال جدید است. (اطلاع رسان شماره: ۱۸) مراسم تبریک سال نو و جشن و پایکوبی در سالن کلیسا و یا در منازل تا صبح ادامه پیدا می‌کند. در روز سال نو مردم در کلیسا جمع می‌شوند و پس از خواندن دعا و نماز مجدداً به شادمانی می‌پردازند. دید و بازدید از اقوام و دوستان همچنان ادامه دارد. آشوری‌ها به این عید شتا خا د تا به معنی سال نو نیز می‌گویند(اطلاع رسانان شماره: ۴ و۱۸). طبق یک رسم قدیمی همزمان با تحویل سال ساعت ۱۲ شب برخی از افراد نیت می کنند و همزمان داخل یک لیوان بلورین مقداری آب و یک سفیده تخم مرغ می‌ریزند. تقریباً یک روز بعد به سراغ لیوان می‌روند و با توجه به شکل و وضعیت تخم مرغ در آب، آینده خود را پیشگویی می کنند(اطلاع رسان شماره :۵). در این شب معمولاً تا صبح چراغ های منزل خاموش نمی‌شود چرا که آشوری‌‌ها معتقدند که با خاموش شدن چراغ ها، مهر و صفا از خانواده رخت می بندد و به عبارتی چراغ خانواده خاموش می شود(اطلاع رسان شماره: ۱۵).

عید غسل تعمید مسیح عیدا د د نخا د ماران /?eida denxa de maran / به این عید ایپفانی نیز می گویند. مسیح (ع) اولین مسیحی تعمید گیرنده توسط یحیی، آخرین پیامبر عهد عتیق بود. او پس از ۴۰ روز روزه داری در کناررود اردن، تعمید یافت. سالروز این حرکت، در ۶ ژانویه جشن گرفته می‌شود و پس از عید قیام مسیح (ع) بزرگترین جشن آشوری‌ ها است(اطلاع رسان شماره: ۴). بر اساس یک سنت قدیمی شب عید، یک صلیب نقره‌ای کلیسا داخل آب قرار داده می‌شود و صبح مراسم آن را از آب خارج می‌کنند.مردم معتقدند اگر صلیب یخ زده باشد،آن سال هوا سرد خواهد بود و در غیر این صورت هوای ملایم و گرمی را برای آن سال پیشگویی می‌کنند. ضمناً دعای مخصوص تعمید بر این آب خوانده می‌شود وسرود زیر قرائت می شود: “راز نهانی سه شخص قدوس الهی با تعمید ناجی ما آشکار گشت به هنگام تعمید مسیح، روح القدس به شکل کبوتر فرو آمد و بر سر او قرار گرفت او که چراغ خانه است پدر، خشنودی و رضایتش را از پسر به بینایان ابراز کرد خجسته باد، خجسته باد آن که از روی مهر و محبت پیکر انسانی به خود گرفت و ما را توسط تعمیدش نجات داد و پاک و مقدس گرداند و گناهان ما را در غسل خود شست” این سرود اشاره آشکاری به حضور تثلیث در مسیحیت دارد. برخی متألهان کلیسایی نیز اولین ظهور و تجلی روح القدس را همین روز می‌دانند و بنابراین مراسم تقدیس نان و شراب در این روز از ویژگی برجسته‌ای برخوردار است. علاوه بر این، روز عید تعمید برای مسیح (ع) ساقدوش یا پدرخوانده‌ای تعیین می شود. در کلیسای شرق آشوری، مردم با نوشتن نام خود برروی پاکت های حاوی پول در قرعه کشی شرکت می‌‌کنند که برگزیده آن افتخار پدر خواندگی مسیح(ع) را در آن روز پیدا می‌کند. فرد برگزیده قاری وا نامیده می شود و افتخار دارد صلیب تعمید یافته را پس از خروج از آب در دست بگیرد. مردم با نظم براین صلیب بوسه می‌زنند و به قاری وا تبریک می گویند. از طرف گروه بانوان کلیسا در همان شب یک مهمانی به افتخار قاری وا ترتیب داده می‌شود. حلیم(هریسا) تهیه شده تناول شده و مردم به افتخار پدر خوانده مسیح (ع ) شادمانی می کنند.(اطلاع رسانان شماره: ۲۱ و۴). آبی که صلیب در آن تعمید یافته، آب مقدسی است که اغلب شرکت کنندگان در مراسم دینی برای بردن این آب به منزل از یکدیگر پیشی می گیرند. کشیشان و شماسان این آب را در ظروف کوچک ریخته و به مردم تقدیم می‌کنند. عده ای این آب را داخل خمیر نان یا خمیر شیرینی عید مصرف می‌کنند و یا به بیماران می‌نوشانند. برخی نیز با ریختن آن در پارچ آ ب حجم آن را افزایش داده، زمان بیشتری از آن بهره می‌برند (اطلاع رسانان تحقیق :۱۸ و۴).