انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نشست صد و چهل و دوم: پروبلماتیک هنر در دانشگاه

انسان شناسی و فرهنگ صد و چهل و دومین نشست یکشنبه ها را با عنوان «پروبلماتیک هنر در دانشگاه» و سخنرانی دکتر محمدرضا مریدی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) برگزار خواهد کرد. در این نشست قسمت دوازدهم مستند «بسوی سیمرغ» با عنوان «آخر قصه» اثر حمید سهیلی نمایش داده خواهد شد.

زمان: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶ تا ۱۹

مکان: تهران. خیابان ولیعصر. نرسیده به میدان ولیعصر. خیابان دمشق. پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

 

درباره مستند بسوی سیمرغ به قلم حمید سهیلی:

تابستان سال ۶۰ طرح مقدماتی مجموعه مستند “بسوی سیمرغ” را که توسط استاد آیدین آغداشلو نوشته شده بود به تلویزیون ارائه دادم ، که تصویب شد . فیلم برداری این مجموعه بیش از یک سال به طول انجامید و طی آن نمونه های بسیاری از آثار نگارگران ایرانی را از موزه ها، کتابخانه ها و مجموعه های شخصی گرد آوری کردم و سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران صورت گرفت.
در این مجموعه، مکاتب گوناگون نقاشی قدیم ایرانی بر اساس دوران شناسی تاریخی موردبررسی قرارمی گرفت و استاد آیدین آغداشلو بعنوان کارشناس تاریخ هنر، حضوری موثر وسازنده داشتند و پس از مونتاژ نهایی و آماده شدن فیلم ها ، نویسندگی و گویندگی گفتار متن را بر عهده گرفتند . موسیقی متن مجموعه ، توسط استاد فریدون شهبازیان ساخته شد . این مجموعه مستند، با عنوان “بسوی سیمرغ، جستجویی در نقاشی قدیم ایرانی” در ۱۲ قسمت ، با مدت زمان ۴۴۶ دقیقه از آبان ماه ۶۲ از شبکه اول به نمایش در آمد و مورد استقبال فراوان علاقه مندان به هنرهای تجسمی قرار گرفت. امروزه ، پس از گذشت حدود سی سال همچنان نسخه هایی از این مجموعه در میان علاقه مندان دست به دست می گردد . این مجموعه طی سال های گذشته چند جایزه داخلی و بین المللی را به خود اختصاص داده است که عبارت اند از:
جایزه ویژه فستیوال ABU توکیو – ۱۹۸۴
جایزه سوم فستیوال بلگراد – ۱۹۸۸
دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیبا کنار ۱۳۷۴
تندیس نخل طلا و دیپلم افتخار نخستین جشنواره آثار برگزیده سینمای مستند ایران – بم ۱۳۸۱

 

درباره حمید سهیلی:

http://int.anthropology.ir/article/29156.html