انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نشانه- معناشناسیِ ادبیات ۲: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی

یکی از ویژگی های مهم گفتمان های ادبی ویژگی کنشی است. اما کنش ها در شرایط متفاوت دستخش تغییر می گردند و به همین دلیل جایگاه کنش آنها تضعیف گشته و شرایط برای عبور به گسست فراهم می گردد. گسست گفتمانی در سطوح مختلفی عمل می کند که بررسی آنها نیاز به مطالعه روش مند دارد. گسست می تواند تابع شرایط فرهنگی، عاطفی، هویتی، اخلاقی و تنشی شکل گیرد. اما در این میان گفتمان می تواند وارد یک جریان پادساز گشته و با بکارگیری پادهای متفاوت یا از گسست عبور نماید و یا سازوکاری برای آن ارایه نماید. بر اساس این، هدف از برگزاری دوره دوم کارگاه های نشانه-معناشناسی ادبیات ۲ بررسی گسست و پیوست گفتمانی با توجه به کارکردهای متفاوت گفتمان ادبی می باشد.

این دوره شامل شش جلسه است و سرفصل مطالبی که ارایه خواهند شد به ترتیب زیر می باشد.

کنش زایی و کنش زدایی در گفتمان ادبی
گفتمان ادبی و فرهنگ
پاد گفتمان ادبی
تعامل فضاهای گفتمانی
گسست و پیوست گفتمانی
جمع بندی و نتیجه گیری

این دوره با تدریس دکتر حمیدرضا شعیری روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار خواهد شد و آغاز آن ۹ دی است. علاقه‌مندان به حضور در این دوره‌ی آموزشی تا ۲۷ آذر فرصت دارند در ساعت اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

 

آدرس در سایت شهر کتاب:
http://www.bookcity.org/news-5425.aspx

 

دکتر حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه و مدیر گروه نشانه شناسی انسان شناسی و فرهنگ است. دکتر شعیری اخیرا نشان شوالیه فرانسه را دریافت کرد که در زیر خبر آن را می خوانیم.

طی مراسمی حمید رضا شعیری دانشیار دانشگاه تربیت مدرس نشان شوالیه نخل آکادمی فرانسه را در حوزه زبان، فرهنگ و هنر دریافت کرد. با اعطای این نشان بین المللی از ۱۸ سال خدمات علمی و فرهنگی این نشانه‌شناس تقدیر شد.

دکتر حمیدرضا شعیری متخصص نشانه- معناشناسی، استاد زبان فرانسه و کارگردان نمایش‌های زیادی به زیان فرانسه است که یکی از همین نمایش‌ها تحت عنوان «طبیب اجباری» در ایران و کاخ ورسای فرانسه به اجرا درآمد. حمید رضا شعیری مقالات بین المللی متعددی را در حوزه گفتمان، آموزش زبان، نشانه- معناشناسی در مجلاتی در کانادا، فرانسه، ایتالیا و بلژیک منتشر کرده است.

این نشان آکادمیک به پاس تمامی تلاش ها و فعالیت های علمی مستمر طی مراسمی به دو پژوهشگر و استاد ایرانی، دکتر حمیدرضا شعیری و دکتر محمد زیار اعطاشد.

پرونده ی «حمید رضا شعیری» در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/9622