انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معرفی کتاب «گردشگری شهری و تغییر در شهر: شهرها در یک اقتصاد جهانی»

urban tourism and urban change-book
عنوان کتاب: گردشگری شهری و تغییر در شهر: شهرها دریک اقتصاد جهانی
نویسنده: کوستا اسپیرو
انتشارات راتلج، ۲۰۱۱
۲۲۵ صفحه

ازجمله نظرات مطرح شده در مورد کتاب:
“کتاب حاضر علاوه بر اینکه برای مخاطبین مختلفی از جمله دانشجویان مقطع کارشناسی و عموم مردم در دسترس و مناسب است، اثر برانگیزاننده‌ای از یک کار پژوهشی بدیع محسوب می‌شود. هیچ یک از کتابهای قبلی چنین گزارش مفصل و فراگیری در مورد تاریخ و توسعه اخیر گردشگری شهری، ارائه نداده‌اند. کتاب همچنین پدیده گردشگری شهری را به گونه‌ای سراسری در مقیاس وسیعی از فرایندهای تغییر اجتماعی و اقتصادی قرار می‌دهد که در نوع خود امری بدیع است.” دنیس جود (Dennis Judd)، علوم سیاسی، دانشگاه ایلینویز، شیکاگو

من به عنوان یک طراح شهری با مدرک دکتری در توریسم، برای کمک به دانشجویانم در زمینه درک تغییرات ژرف اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی که تعیین کننده آینده شهرها و – به طور گسترده – گردشگری شهری در سالهای آتی خواهند بود، این کتاب را معرفی می‌کنم.” ریچ هاریل (Rich Harrill) ، مدیریت هتل، رستوران و توریسم، دانشگاه کارولینای جنوبی

کتاب یک چارچوب جدید و قدرتمند برای تفسیر شهرهاست. طی دهه‌های گذشته موضوعاتی همچون فراغت، مصرف و گردشگری گسترش یافته اند، اما هیچ یک از کتابهای پیشین همانند کوستای اسپیرو این قطعات را کنار یکدیگر قرار نداده است. اسپیرو توجه ما را به سمت گذشته و حال شهری‌مان جلب می کند تا یک دیدگاه جدید دراماتیک در مورد واقعیت جاری گردشگری شهری پیش رویمان روشن کند. کتابی تمام عیار برای دوره‌های کارشناسی پیشرفته در مورد شهرها و تغییرات اجتماعی.” تری کلارک (Terry Clark)، جامعه شناسی، دانشگاه شیکاگو.

نشریات اندکی وجود دارند که رویکرد علوم اجتماعی را اتخاذ کنند و نوعا از دیدگاه مطالعات فرهنگی یا جغرافیایی به موضوع نگریسته‌اند. به علاوه تأکید محدودی بر نیروهای جامعه‌شناختی وجود داشته است و منطق توسعه اقتصادی و نقش فعالان سیاسی و شرکای عمومی/خصوصی در نظر گرفته نشده است. کتاب گردشگری شهری و تغییر در شهر این عناصر را با یکدیگر ادغام کرده و تبیین می کند که چگونه گردشگری، فرهنگ و تفریح و سرگرمی طی دهه‌های اخیر به تغییر مراکز شهری کمک کرده‌اند.
پروفسور کوستا اسپیرو در ارتباط با موارد فردی بحثهای زیادی را انجام می دهد تا نشان دهد در حالیکه داستانهای موفقیت‌آمیز بسیاری همچون بیلبائو یا توسعه موزه یادواره‌ای گاگنهام وجود دارند، اما در سطح جهانی همه چیز بر طبق نقشه پیش نمی رود. برای نمونه در مورد کانکون، دولت مکزیک طی دهه ۶۰ این ناحیه را شناسایی کرد و جایگاه آن را به عنوان یک تفریگاه کارائیب ارتقاء داد. با این وجود، چنانچه نویسنده عنوان می کند، این محیط که توسعه آن بسیار برنامه‌ریزی شده پیش‌رفت در نهایت به مدلی از گردشگری بدل شد. نیروهای بازار رشد خیره‌کننده کانکون را به عنوان فرصتی برای به حداکثر رساندن سود و بهره‌شان می‌دیدند. دولت به آرامی از دخالت در امور شهر کناره‌گیری کرد و اجازه تسلط مدل آشفته‌ای از سرمایه‌داری را صادر کرد. به علاوه فساد، سرمایه‌گذاری مواد مخدر، پولشویی، و ساخت و ساز سریع، توسعه گردشگری انبوه کانکون تأثیرات خطرناکی بر محیط طبیعی داشت.
کتاب حاضر در مورد تحول ماهیت شهرهای معاصر و تغییرات پویایی است که طی دهه‌های پایانی قرن بیستم ویژگی‌بخش مراکز شهری بوده است. شهرها به لحاظ تاریخی کارکرهای چندگانه‌ای را ایفا کرده‌اند، نه تنها نمایشگاهی برای عرضه قدرت موسسات اقتصادی، سیاسی و مذهبی بودند، بلکه به عنوان مراکز قدرت فکری و پیشرفتهای هنری و فناورانه خدمت کرده اند. با شکل‌گیری انقلاب صنعتی شهرها در مرکز توجه قرار گرفتند و اغلب به عنوان معیار سنجش تمدن انسانی به آنها نگریسته میشد.
در فصل اول کتاب تغییر در شهرها طی دهه های اخیر مورد بحث قرار گرفته است و اینکه چگونه طی این دوران فراغت و تفریح کالایی شده اند و گردشگری شهری را به صنعتی پولساز بدل ساخته اند. فصل دوم کتاب در مورد نقش جهانی شدن و رقابت شهری بحث میکند. هر دوی این عوامل در تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت بادوام و مترقی کمک کرده‌اند، و هم اکنون گردشگری بی درنگ به عنوان صنعتی مد نظر قرار میگیرد که ظرفیت لازم برای ایجاد اثرات اقتصادی مثبت را دارد. فصل سوم تنوعی از سیاستهای گردشگری را نشان می دهد که با هدف رشد و ارتقاء شهری از سوی سیاستمداران اتخاذ میشود. مناطق گردشگری یک نمونه هستند که نقش مهمی را در این فرایند ایفا می کنند.
پویایی‌های ساخت و ساز زیربنایی که نیازمند یک گردشگری شهری پایدار و پروژه های توسعه مالی گسترده هستند، در فصل چهار مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. مراکز کنوانسیون و استادیوم برای ورزشهای حرفه ای نشان‌دهنده سرمایه‌گذاریهای مالی گسترده هستند. حمایت از توسعه اسکله‌ها، پارکها، جشنواره‌ها، فضاهای هنری و همچنین برنامه های زیباسازی شهری، به همان میزان اهمیت نماسازی مجدد و تغییر در نگاه و کارکرد بسیاری از فضاهای شهری را اثبات می کند. این هزینه‌های گزاف متعاقبا موجب افزایش امکانات جدید می شوند که به جذب یک سرمایه انسانی مجزا که بواسطه ارتقاء کیفیت شرایط زندگی شکل گرفته، کمک می‌کنند. در فصل پنجم کتاب به این فرایند و همچنین تأثیر گردشگری شهری بر بازسازی فرهنگ شهر پرداخته شده است.
اگرچه اثبات شده است که یک محیط شهری بازسازی شده به علاوه امکانات و سرمایه‌گذاریهای قابل توجه در اوقات فراغت زیرساخت‌گرا، دارای اثرات جانبی خواهد بود. تازه‌واردهایی که بواسطه فرهنگ جدید شهری جذب شده اند با فشار قابل توجهی که بر بازار مسکن محلی می‌آورند، در چشم‌انداز فیزکی محیط شهری تغییر شکل ایجاد می کنند. توسعه مسکونی گسترده و وسیع در قالب ساخت وسازها و دگرگونی‌های جدید تشریح شده است. این مباحث در فصل ۶ مطرح شده اند و اشاره به بازسازی و سازماندهی مجدد مراکز شهری دارند.
تمامی این تغییرات سوالات متعددی را پیرامون آینده شهر بوجود می‌آورد. به عنوان مثال، در حین اینکه گردشگری شهری تجدید نیرویی برای بازسازی شهرها در امتداد خطوط اوقات فراغت و تفریح هستند و شهروندانی با درآمد بالا محله‌های احیا‌شده را اشغال می کنند، مجموعه ای از مسائل جدید پدیدار می شود. در فصل هفتم کتاب این مسائل و مباحث مرتبط با نابرابری اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از یک طرف ما می توانیم به پیامدهای اجتماعی پیش‌‌بینی نشده این سرمایه‌گذاریها در زمینه توریسم شهری اشاره کنیم، در حالیکه از سوی دیگر همین فعالیتها با اهدای زندگی جدید به شهرهایی که زمانی مخروبه و آشفته بودند کمک کرد تا نفسی دوباره بکشند.
پروفسور اسپیرو انتهای هر فصل را با پرسشهای جدلی و مناظره‌ای به پایان می رساند تا زمینه برای نوشتن، تفکر و تأمل و بحث بوجود آید. به علاوه نویسنده در سراسر کتاب سوالات اخلاقی بسیاری را برای اندیشیدن و تأمل دانشجویان مطرح میکند که به دلیل نوع تغییر اجتماعی ایجاد شده، همچون تخریب محیط و تهدیدهای ایجاد شده برای فرهنگهای بومی، شکل گرفته اند.

فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
قدردانی‌ها
فصل ۱: تغییر در شهرها و کالایی شدن فراغت
کالایی شدن و گسترش مراکز شهری
فراغت و محیط شهری: ۱۹۵۰-۱۸۸۰
بازسازی‌های بعد از جنگ و تغییر ماهیت فراغت
کالایی شدن فراغت
سانبلت، حاشیه‌نشینی و شهرهای کناره‌ای
جنبش حفظ و حراست و گسترش نواحی تاریخی
صنعت مسافرت، افزایش شرکتها و کسب و کار پیمانکاری
نتیجه‌گیری

فصل ۲: جهانی‌شدن، رقابت شهری و گردشگری
جهانی شدن و مسافرت
رقابت شهری و تحقیقات برای استراتژیهای توسعه‌ای جایگزین
نقش بخش عمومی در گردشگری شهری و تجارت مسافرت
توسعه استادیوم در داندین، نیوزلند
نقش بخش خصوصی در گردشگری شهری
گردشگری شهری و افزایش همکاریهای خصوصی-عمومی
بندرگاه، بالتیمور، مریلند
شهرهای بازاریابی و هویتهای جدید شهری
حفظ گردشگر شهری
هویت در کراکوف، لهستان
شهرهای کارآفرینی
نتیجه گیری

فصل ۳: سیاستهای گردشگری و رشد شهری
پنانگ، مالزی: در حال تحول
استراتژی گردشگری
انواع نواحی گردشگری
مناطق قومیتی
نواحی تاریخی
بخشهای سرگرمی و تفریح
آلبرت داک و اسکله
توسعه در لیورپول، انگلستان
بخشهای ورزشی
پارکهای موضوعی
مناطق حفاظتی
گردشگری و برخورد شهری
عملکردها در پلاکا، آتن، یونان
رویدادهای بزرگ و رشد شهری
بیجینگ، چین و المپیک ۲۰۰۸

فصل ۴: زیرساختها و امور مالی گردشگری شهری
انواع شهرهای توریستی
ساخت و تأمین مالی شهری توریستی
توسعه ورزش و استادیوم
پروژه دروازه در کلیولند، اهایو
اشتیاق برای ساخت مرکز کنوانسیون
توسعه کازینو، مراکز سرگرمی، و اسکله
هنرها، جشنواره‌ها و پارکهای شهری
اهمیت زیباسازی شهری
توسعه گردشگری شهری در بوگوتا، کلمبیا
نتیجه‌گیری

فصل ۵: محله در لُدو
سرمایه انسانی و رشد شهری
سرمایه خلاقانه و رشد شهری
فرهنگ، امکانات و توسعه شهری
گلاسکو، اسکاتلند و پایتخت اروپایی تعیین فرهنگی در سال ۱۹۹۰
گردشگری شهری و اقتصاد و طبقه خلاق
بریسبن، استرالیا – شهر خلاق؟

فصل ۶: توسعه محلهای مسکونی و چهره جدید مراکز شهری
گردشگری شهری و احیای حوزه‌های همسایگی در سانتیاگو، کالیفرنیا
نوسازی، توسعه محلهای مسکونی و چهره جدید مراکز شهری
انجمنهای تبدیل و احیای انبار و اتاق زیر شیروانی
ساخت و ساز جدید و پدیدار شدن محله‌ها
تجدید حیات مرکز شهر؟ دادگاههای دیترویت، میشیگان
احیای مجدد مرکز شهر و گردشگری
سازوکارهای کنوانسیون در شهرهای کوچکتر
بازسازی مرکز شهر در گرینویل، کارولینای جنوبی

فصل ۷: دلالتها و مباحث
گردشگری و اعتبار فرهنگی
مباحث مربوط به توسعه اقتصادی: اولویتها در مشاغل و هزینه‌ها
داستان دو شهر: گردشگری شهری و توسعه ناهموار
نوسازی و تغییر مکان
حمایت عمومی از سرمایه‌گذاری خصوصی: آیا گردشگری شهری متناسب با کالبد شهری است؟
مسیرهای آینده: وعده‌ها و چالشهای گردشگری شهری
گردشگری شهری و شهرهای قرن ۲۱

یادداشتها
نمایه‌

مشخصات کتاب:
Spirou, Costas (2011), Urban Tourism and Urban Change: Cities in a Global Economy
, Routledge