انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معرفی کتاب«سیر تاریخی تعزیه در کازرون»

مظلوم­ زاده، محمد­مهدی(۱۳۸۲)، سیر تاریخی تعزیه در کازرون، واحد فرهنگ­ مردم مرکز تحقیقات و سنجش برنامه­ای صدا­و­سیمای جمهوری اسلامی ایران، مصور، ۳۱۸ ص، ۲۲۰۰۰ ریال. تعزیه یکی از مهم‌ترین و ناب‌ترین هنرهای سنتی ایرانی و شیعی است که در طول تاریخ و بر دوره‌های مختلف حیات اجتماعی و سیاسی ایرانیان تاثیر مهمی گذاشته است. ماندگاری برخی هنرهای خاص ایرانی مانند «موسیقی» از طریق تعزیه ممکن شده است. به‌باور برخی محققان پس از ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن ایرانیان هنر موسیقی ایرانی و گوشه‌های آن ممکن بود به فراموشی سپرده شود اما پیدایش هنر تعزیه و نیاز آن به موسیقی، باعث حفظ و حیات دوباره موسیقی ایرانی شد.

تعزیه امروز شکل تکامل‌یافته‌تر و پیچیده‌تر سوگواری‌های ساده شیعیان ایرانی برای شهیدان کربلا در سده‌های نخستین هجری است. درباره تاریخ پیدایش تعزیه نظریه‌های مختلفی از سوی محققان تاریخ هنر در ایران بیان شده است. برخی از محققان و نظریه‌پردازان خاستگاه نمایش تعزیه را آیین سوگ‌سیاوش می‌دانند که تاریخی سه‌هزار ساله دارد و برخی دیگر پیشینه این نمایش را نهایتا دوران صفویه ذکر کرده‌اند.

تعزیه صورتی نمایشی است که مردم این سرزمین برای واگویه‌کردن سوز و گداز واقعه عاشورا، برگزیده‌اند و از آن طریق فریاد مظلومیت را در نجوا و بازنگری آن واقعه، سال در پی سال و قرن در پی قرن به گوش عالمیان رسانده‌اند. از آنجا که هر پدیده‌ اجتماعی، خاصیت مکانی و زمانی خاص خود را دارد؛ اما تعزیه با وجود جایگاه موثر اجتماعی خود در گذشته، امروزه دیگر کارکرد پیشین خود را ندارد. امروزه تعزیه در بخشی از هنر نمایش، یعنی”نمایش مذهبی” جای گرفته و پژوهش و تفکر درباره آن به شکل تخصصی انجام می‌گیرد. با این حال، گردآوری آداب و رسوم برگزاری تعزیه در میان مردم شهرهای مختلف، منجر به حفظ اسناد ارزشمندی درباره چگونگی انجام آن و مراحل مختلف آن شده است. از این رهگذر، به خوبی می‌توان اهمیت امر گردآوری در این زمینه از جمله مطالب این کتاب را خاطر نشان کرد.

این کتاب حاصل سال‌ها تحقیق، مشاهده و گردآوری مطلب درباره موضوع «تعزیه و سیر تاریخی آن در کازرون» و نیز بیانگر عشق و ارادت مولف محترم به اهل بیت(ع)، خصوصا اباعبدالله‌الحسین(ع) و واقعه کربلاست.

مؤلف در مقدمه کتاب سیر تاریخی تعزیه در کازورن شیوه جمع آوری و نگارش کتاب را چنین بیان کرده است: از بهار ۱۳۴۶ که گردآوری فرهنگ مردم کازرون در استان فارس را زیر نظر زنده یاد استاد ابوالقاسم اِنجوی شیرازی، مدیر مرکز فرهنگ مردم و برنامه رادیویی فرهنگ مردم به طور جدی آغاز کردم، در زمینه عزاداری حسینی و تعزیه در ماه­های محرم و صفر نیز تحقیقات عمیق، وسیع و گسترده­ای را انجام دادم و به مرور، از میان انبوه یادداشت­های تحقیقاتی میدانی و نسخ خطی مجالس تعزیه کازرون، مقالاتی را هم به چاپ رساندم. از میان انبوه یادداشت­های تحقیقاتی خود و دفاتر یاد شده در زمینه عزاداری و تعزیه، این مجموعه را با عنوان « سیر تاریخی تعزیه در کازرون» در دو جلد تألیف کردم که جلد اول در زمینه عزاداری و تعزیه نگاشته شد و جلد دوم به مجالس تعزیه اختصاص دارد. جلد اول برای چاپ و به منظور نشر، در اختیار واحد فرهنگ مردم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ا یران قرار گرفت… در این کتاب، علاوه بر مشاهدات عینی و شرکت در مجالس آیینی و نمایش تعزیه در کازرون، از تعزیه­گردان­ها، تعزیه­خوان­های همشهری و نوحه­گرهایی که به دعوت نگارنده لبیک گفتند، استفاده شده که نام آنان در پانویس صفحات کتاب اشاره شده است.

این اثر از همان ابتدا که به چاپ رسید مورد توجه بسیاری از تعزیه­شناسان و صاحبنظران و همچنین مورد انتقاد تعدادی از نقادان و محققان قرار گرفت و دلیل اصلی استقبال و انتقاد از این اثر، شیوه­ای بود که محمد مهدی مظلوم زاده با تأکید بر روایات و شفاهیات و نه شیوه اسنادی و کتابخانه­ای در کتاب به کار برده بود.

مطالب کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. ابتدا پیش­گفتار و مقدمه و سپس فصل اول کتاب با عنوان سیر تاریخی تعزیه­داری(از زمان دیلمیان تا زمان حاضر) آغاز می­شود. فصل دوم با عنوان بانیان خیر و تعزیه­گردان شامل بخش­های: سقاخانه­ها، بانیان تعزیه و عزاداری، تأمین مخارج تعزیه­داری، نذری­های ایام عزاداری، هیئت­های عزاداری در محلات شهر، تعزیه­گردانی و تعزیه­گردان­ها و تعزی­خوانهای محلات در شهر و روستا است. فصل سوم با عنوان تعزیه­سرایی و تعزیه­سرایان شامل بخش­های: تعزیه­سرایی و نسخه­نویسان، فهرست مجالس تعزیه، مجالس به دست آمده، سوگ­سرایی و انواع سوگ­نامه، تعزیه­سرایان کازرونی و نوحه­سرایان معاصر است.

فصل چهارم با عنوان مجالس روضه و تعزیه­خانه­ها شامل: روضه­خوانی و روضه­نویسی، روضه­خوان­ها، مجالس روضه، تکایا و حسینیه­ها و تعزیه­خوانهای روستایی است. فصل پنجم به وسایل عزاداری و تعزیه اختصاص دارد. فصل ششم با عنوان مراسم عزاداری و کتلی عاشورا شامل بخش­های: پیش از حلول ماه محرم، عزاداری پسر بچه­ها، خون­ریزان، عزاداری دهه اول محرم، رباعی و رباعی خوانی، روز تاسوعا، شب عاشورا، مجلس عزاداری زنانه، مراسم کتلی در روز عاشورا، قمه زنی، شام غریبان، تعزیه هفتاد و دو تن و عزاداری کازرونی­های مقیم شیراز است. فصل آخر نیز با عنوان تعزیه و تعزیه­خوانی شامل: چاووشی­خوانی در تعزیه، تعزیه وسیله آموزشی، تعزیه در روستا، تعزیه­های غریبه­ها و امدادهای غیبی در تعزیه است. تکمله کتاب نیز شامل پیوست کتاب(۱۱ مورد اسناد کهن و اشعار طوماری و ۶۱ قطعه عکس­های مربوط به تعزیه) و فهرست اعلام می­باشد.

ایمیل نویسنده:۴۰۰hashemi@gmail.com

وبلاگ نویسنده: http://400hashemi.blogfa.com