انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معرفی کتاب دلقک ها و آدمکش ها (نقش CIA در هالیوود)

این اثر را می توان توصیفی روشن و تقریبا دقیق درباره حضور فعال سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در هالیوود از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد دانست. ترشیا جنکینز ،نویسنده کتاب، در پژوهشی جالب توجه در حوزه ارتباط سیستم های کلان امنیتی آمریکا (در اینجا CIA) با کمپانی های تولید کننده فیلم در صنعت سینمای آمریکا به نقش اساسی این سازمان در بازنمایی تصویری از فعالیت خویش می پردازد.

در بخشی از کتاب ” نقش سازمان CIA در هالیوود ” نویسنده به شکلی مختصر به تاریخچه نقش آفرینی سیاسی، نظامی و امنیتی ایالات متحده در فرایندهای رسانه ای اشاره می کند و آغاز این نقش آفرینی ها را در دهه ی ۱۹۳۰ با تاسیس دفتر رادیویی و تلویزیونی پلیس فدرال آمریکا (FBI) و تولید فیلم هایی چون ماموران ویژه FBI (1935) و داستان FBI (1959) و مجموعه تلویزیونی آن سازمان (۱۹۶۵-۱۹۷۴) می داند.

به جز پلیس فدرال آمریکا، وزارت دفاع ایالت متحده، Pentagon، هم با تاسیس دفاتری رسانه ای سعی در ارائه تصویر مناسبی از فعالیت های خویش داشت. جنکینز اشاره می کند که در واقع نه فقط این دو سازمان بلکه نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، تفنگ داران دریایی و حتی گارد ساحلی آمریکا هم اداره ی سینمایی و تلویزیونی دارند و یا حداقل در میان مشاوران رؤسای سازمان شان چند نفر متخصص در حوزه های تولید آثار سینمایی وجود دارد.

در واقع این پژوهش، که به شکل مشخص به فعالیت سینمایی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پرداخته است، این سازمان را آخرین نهاد مهم دولتی می داند که با صنعت سینما روابطی رسمی برقرار کرد. طبق یافته های پژوهشگر، CIA تا اوایل دهه ۱۹۹۰ هیچ برنامه مهمی در صنعت سرگرمی نداشته و یا حداقل هیچگاه پیش از آن زمان به شکل جدی سازوکارهای تولید را در پیش نگرفته است. در واقع در میانه این دهه سازمان نخستین مسئول اداره تعامل با صنعت سرگرمی را استخدام می کند. و البته این ها به معنای عدم دخالت CIA تا پیش از دهه ۱۹۹۰ بر محتوای آثار تولید شده نیست. در سال های پیش از این هم این سازمان بر گزاره های اساسی درون فیلم ها نظارت داشته و به آن می پرداخته، اما در واقع نقطه عطف مورد اشاره در اینجا تشکیل دفتری است که به طور مشخص وارد فرایند کامل تولید فیلم می شده است. همانطور که می دانیم یک فرایند تولیدی در حوزه سینما از آغازین مراحل آن چون ایده پردازی، نوشتن فیلم نامه، تشکیل گروههای فنی و عوامل اجرایی کار تا پیش تولید، تولید و حتی اکران و سیستم توزیع اثر را شامل می شود.
از نکات جالب مورد اشاره در کتاب می توان به تاسیس کمپانی های سینمایی حتی برای پوشش فعالیت های جاسوسی و عملیات های برون مرزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، مانند آنچه درفیلم “آرگو” برای رهایی گروگان های آمریکایی از ایران صورت گرفت، هم اشاره کرد.
در بخش های دیگری از کتاب، که به شکل مفصل به فعالیت های سینمایی CIA پس از حوادث یازده سپتامبر هم پرداخته، می توان یافته های پژوهشی جالبی که از مصاحبه های مفصل با ماموران بازنشسته CIA و بسیاری از افراد مطلع دیگر در این حوزه حاصل شده را هم مشاهده کرد.
در مجموع نویسنده این مسئله را دنبال می کند که چطور بازنمایی سینمایی تصویر این سازمان برای مسئولان آن دارای اهمیت شد و به شکلی بسیار جدی و با تولید و یا دخالت در روند تولید/توزیع آثار سینمایی ،در درون سیستم سینمایی آن کشور و حتی در بیرون از مرزهای جغرافیایی آمریکا، به کنترل تخیل در این حوزه پرداختند.
این کتاب با عنوان اصلی THE CIA IN HOLLYWOOD نوشته تریشیا جنکینز، استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه مسیحی تگزاس ، توسط نشر ترجمان و با ترجمه امیر یزدیان برای خوانندگان در دسترس است.
در این کتاب می خوانیم:
فصل اول: عوامل خودسر، آدمکش ها و دلقک ها؛ بازنمایی CIA در سینما و تلویزیون
فصل دوم: گشودن درها؛ CIA چرا و چگونه با هالیوود همکاری می کند.
فصل سوم: نقش CIA در مجموعه ی تلویزیونی آژانس و فیلم هم پیمان با جاسوسان
فصل چهارم: دوران ماموریت چیبس براون ( اولین مدیر سینمایی CIA)
فصل پنجم: معانی اخلاقی و قانونی حضور CIA در هالیوود
فصل ششم: آخرین گزینه های ما در هالیوود، افسران بازنشسته CIA

این کتاب را می توان در حوزه مطالعات میان رشته ای همچون انسان شناسی سینما، رسانه و همینطور انسان شناسی سیاسی مورد مطالعه و استفاده قرار داد.