انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

فیس بوک و توییتر بر سلامت ذهنی جوانان آسیب می رساند

دنیس کمپبل / برگردان حمیده محمدزاده

نظرسنجی از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می دهد، اینستاگرام، فیس بوک، اسنپ چت و توییتر احساس بی کفایتی و اضطراب را افزایش داده است.

براساس تحقیقی که توسط دو سازمان سلامت انجام شده است، چهار مورد از پنج شکل رایج شیکه های اجتماعی برای سلامت ذهنی جوانان مضر هستند، که اینستاگرام آسیب زاترین آنهاست.

پیمایشی از تقریباً ۱۵۰۰ نفر جوان ۱۴ تا ۲۴ ساله نشان می دهد که اینستاگرام بیشترین تاثیر منفی را بر سلامت ذهنی جوانان دارد، و گروه های سلامت آن (اینستاگرام) را به رواج احساس بی کفایتی و اضطراب عمیق در بین جوانان متهم کرده اند.

پیمایشی که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که اسنپ چت، فیسبوک و توییتر نیز مضر هستند. از میان ۵ مورد فقط یوتویوپ تشخیص داده شد که تاثیر مثبتی دارد.

مورد چهارم (توییتر) بنا به گفته شرکت کنندگان نیز تاثیر منفی دارد زیرا این شبکه اجتماعی می تواند نگرانی های زبان بدن، سوء استفاده، مشکلات خواب و احساس اضطراب و افسردگی و تنهایی را در بین افراد جوان و کودکان تشدید یا تحریک کنند.

یافته ها افزایش نگرانی در میان سیاستمداران، مراقبین سلامت، پزشکان، مؤسسات خیریه و والدین درباره آسیب هایی که جوانان بخاطر رابطه جنسی، سوء استفاده در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی رنج می برند که احساس تنفر از خود و حتی این خطر را که مرنکب خودکشی شوند را تقویت می کند، نشان می دهند.

جالب است که در رتبه بندی، اینستاگرام و اسنپ چت به عنوان خطرناک ترین (مضرترین) شبکه های اجتماعی برای سلامتی ذهنی ـ روانی دیده شده اند. شرلی کرامر مدیر اجرایی موسسه رویال سوسایتی که پیمایش جنیش سلامت جوانان را برعهده داشت، گفته است: “هر دوی اینها (اینستاگرام و اسنپ چت) تصویر محورند و به نظر می رسد که احساس بی کفایتی و اضطراب را در جوانان تحریک کنند”.

او (کرامر) معیارهای دشواری را برای کم کردن اثرات سلامت ذهنی و روانی رسانه های اجتماعی به کار می برد. کرامر گفته است، شرکت های رسانه های اجتماعی باید یک تصویر پاپ آپ برای آنها بفرستد تا جوانان را از این که بسیار از آن استفاده کرده اند، هشدار دهد، در حالی که اینستاگرام و شبکه های اجتماعی مشابه باید کاربران را بخاطر تماشای عکس هایی از مردم که به صورت دیجیتالی دستکاری شده اند هشدار دهند.

از ۱,۴۷۹ نفر از جوانان شرکت کننده در پیمایش درخواست شده تا تاثیر ۵ شکل از شبکه های اجتماعی بر ۱۴ معیار متفاوت از سلامتی و رفاه شامل تاثیر آن بر خواب، اضطراب، افسردگی، تنهایی، هویت خود، قلدری، تصور از بدن و ترس از دست رفتن را ارزیابی کنند.

اینستاگرام با بیشترین امتیاز منفی ظاهرشده است. این برای هفت از ۱۴ مورد، به ویژه تاثیر آن بر خواب، تصویر بدنی و ترس از دست رفته، و همچنین برای سوء استفاده و احساس اضطراب، افسردگی و تنهایی، به شدت مورد توجه قرار گرفت. با این حال، جوانان جنبه های مثبت آن را بیان کردند، از جمله بیان خود، هویت هویتی و حمایت احساسی.

امتیازی وتویوب بخاطر تاثیرش بر خواب خیلی بد بود اما در ۹ مورد از ۱۴ معیار دسته بندی شده مثبت بوده به خصوص آگاهی و درک از تجربه سلامتی افراد دیگر، خود اظهاری، تنهایی، افسردگی و حمایت عاطفی.

اگرچه، روانپزشک انگلیسی در سرمقاله ای گفته است، که یافته های بسیار ساده انگارانه و نابرابرانه رسانه های اجتماعی به خاطر دلایل پیچیده ای که چرا سلامت ذهنی برای بسیاری از جوانان مضر و آسیب زا هستند، مقصر هستند

پرفسور سیمون وسلی رهبر کالج روانپزشکی رویال گفته است: “من مطمئن هستم که رسانه های جمعی در بدبختی افراد نقش ایفا می کنند، اما این رسانه ها علاوه بر جنبه های منفی شان منافع بسیاری دارند. لازم است که ما به کودکانمان یاد دهیم که چگونه بر تمامی جنبه های رسانه های اجتماعی ـ خوب یا بدـ فائق آیند و آنها را به طور چشمگیری برای دنیای دیجیتال آماده کنیم. خطرات واقعی در انتقاد از رسانه ها بخاطر پیام هایشان وجود دارد.”

ذهن جوان، موسسه خیریه ای که ترزا می در هفته گذشته از یک کمپین توقف دیدار کرده است ، فراخوانی برای بازگشت اینستاگرام و و دیگر شبکه های اجتماعی اعلام کرده است تا امکانات بیشتری برای حمایت کاربران جوان در نظر بگیرند.

تام مدرس، مدیر برنامه های کمپین و ارتباطات، گفت: “اصرار جوانان در مورد استفاده زیاد و نشانه هایی که ممکن است برای حمایت از آن ها نیاز داشته باشند، به شبکه اجتماعی که با آنها شناسایی می شود، می تواند به بسیاری از جوانان کمک کند.”

اگرچه او تا حدودی به خطراتی که توسط جوانان در رسانه های اجتماعی بدست می آید اصرار می کرد قابل درک است. همچنین مهم است که شناسایی کنیم که واقعاً محافظت افراد جوان از انواع محتوای خاص یا ویژه هرگز نمی تواند یک راه حل کلی باشد. ما باید از جوانان حمایت کنیم تا آنها خطرات رفتار آنلاین خود را درک کنند و قادر به شناخت و بدست آوردن پاسخ به محتوای خطرناک شبکه ها که از طریق فیلترها رد می شوند، باشند

والدین و متخصصان سلامت روانی می ترسند که شبکه هایی مانند اینستاگرام می توانند با کامنت های خصمانه درباره ظاهر افراد و برای مثال درباره دعوت نشدن به مهمانی که اکثر دوستان و هم سن و سال آنها حضور داشته اند در جوانان احساس نگرانی و بی کفایتی ایجاد کند.

می، که سلامت روان کودکان را یکی از اولویت هایش قرار داده است، اثرات مضر رسانه های اجتماعی را در سخنرانی “جامعه مشترک” خود در ژانویه برجسته کرد و گفت: “ما می دانیم که استفاده از رسانه های اجتماعی نگرانی ها و چالش های بیشتری را به همراه می آورد. در سال ۲۰۱۴، بیش از یک نفر از ۱۰ جوان گفته اند که آنها سوء استفاده از طریق تلفن یا اینترنتی تجربه کرده اند”.

جرمی هانت، وزیر بهداشت، در ماه فوریه، به شرکت های رسانه ای و فن آوری های اجتماعی هشدار داد که می توانند با تحریم ها، از جمله قانون، مواجه شوند، مگر اینکه آنها برای مقابله با جنسیت، تهدید سایبری و تسویه حساب کاربران جوان اقدام بیشتری انجام دهند.

 

منبع: سایت گاردین، نویسنده: دنیس کمپبل، ۱۹ می ۲۰۰۱۷