انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهرهای مهم سوئیس/ ژنو۲

ژنو به وسیله شورای شهر اداره می شود. این شورا از ۸۰ مشاور شهری تشکیل شده که انتخاب مستقیم بدنه انتخاباتی هستند و این انتخابات هر چهارسال یکبار برگزار می شود. قوه اجرایی شهر نیز شورای اداری ژنو است که یک مجموعه پنج نفره از اعضای انتخاب شده توسط مردم و به مدت چهار سال است. شهردار نیز همه ساله از همین جمع و به صورت گردشی انتخاب می شود.

همه شهروندان سوئیس به شرط داشتن ملیت سوئیسی و اقامت در بخش مربوطه، واجد شرایط رای دادن هستند. همین طور افراد خارجی که دست کم هشت ماه سابقه اقامت در سوئیس و سه ماه سابقه اقامت در بخش مربوطه را داشته باشند، به موجب ابتکاری مردمی که در سال ۲۰۰۵ به کار گرفته شد، حق رای دارند. البته این ابتکار جامعی نیست و ابتکار مردمی دیگری ضد آن نیز وجود دارد. به این ترتیب، ژنو نیز وضعیت اغل شهرهای روماند سوئیس را دنبال می کند که از لحاظ دادن امکان شرکت در زندگی سیاسی محلی به افراد بیگانه، از شهرهای آلمانیک آن آزادتر هستند.

ژنو مدتهاست به سبب نقش خود در پذیرش پروتستان های طرفدار اصلاحات دینی به عنوان یک شهر پناه دهنده به شمار می رود. این شهر با پذیرش اصلاحگران پرشماری مانند گیوم فارل، ژان کالون یا تئودور دوبز لقب «رم پروتستان» یا «شهر کالون» را به دست آورده است. شخصیت های پرشمار بین المللی نیز به این شهر پناهنده شده اند، برای نمونه لنین پیش از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه. به همین جهت بود که سازمان های بین المللی زیادی تصمیم گرفتند مقر خود را در این شهر تاسیس کنند، سازمان هایی مانند:

مقر اروپایی سازمان ملل (کاخ ملل)

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل

کمیته بین المللی صلیب سرخ

فدراسیون بین المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر

مجمع جهانی اقتصاد

سازمان پژوهش های هسته ای اروپا

سازمان بین المللی استانداردسازی

سازمان بین المللی کار

اتحادیه بین الملل مخابرات

سازمان جهانی هواشناسی

سازمان جهانی تجارت

سازمان جهانی مالکیت فکری

سازمان جهانی سلامت

اتحادیه بین المجالس

ژنو همچنین محل برگزاری کنفرانس های متعدد بین المللی است که بعضی از آنها مشهورند:کنوانسیون ژنو (۱۹۴۹)، کنوانسیون پناهندگان (۱۹۵۱)، توافق ژنو به منظور پایان جنگ هندوچین، توافق ژنو به منظور حل منازعه فلسطین و اسرائیل. همچنین باید از شرکت های بین المللی پرشماری یاد کرد که در ژنو مستقر شده اند و نقشی کاملا موثر در جهان وطنی این شهر دارند. در سال ۲۰۰۱، ۵۶۹ شرکت چندملیتی و شعبه های آنها در کانتون ژنو فعال بودند که این معادل ۳% شرکت های سرشماری شده این شهر است. این شرکتها ۲۹.۵% استخدام در بخش خصوصی این کانتون را داشتند که ده سال پیش از آن تنها ۲۰.۴% بود.

بانکداری ژنو به عنوان یکی از محل های اصلی تامین مالی تجارت مواد اولیه شناخته شده است. به دلیل کارشناسی بانکی بالای ارائه شده توسط موسسات ژنو و با حضور انجمن های پرشمار فعال در زمینه مذاکره، ژنو یکی از مکان های اصلی تجارت نفت، قند، غلات و یا حتی فلزات غیرآهنی است. به این ترتیب، ۱.۳% نفت آزاد و ۷۵% صادرات نفتی روسیه در ژنو مورد چانه زنی قرار می گیرند. شبکه محیط زیست ژنو به انتشار راهنمای سبز ژنو پرداخته که در آن سازمان های بین المللی فعال در زمینه حفظ محیط زیست و توسعه پایدار معرفی شده اند.

خیابان رون {Rhone} ژنو پس از خیابان بانهوف زوریخ به خیابان گرانترین تجار سوئیس مشهور است. این خیابان در رده ۳۵ ام اروپا و ۵۶ ام جهان قرار دارد. در سال ۲۰۰۷ اجاره بهای ماهیانه یک متر مربع آن ۳۷۰۰ فرانک سوئیس بود. بر اساس اعلام سایت فوربس {Forbes} افرادی که در ژنو کار می کنند، بالاترین دستمزد ساعتی را در دنیا دارند: ۱۵.۳۸ یورو در ساعت.

شبکه حمل و نقل ژنو با شهرت جهانی آن همخوان است. فرودگاه بین المللی ژنو که در ۴کیلومتری مرکز شهر واقع شده، با اتوبوس و مترو قابل دسترسی است. شرکت های بزرگی چون ایزی جت، بریتیش ایرویز، ایرفرانس، لوفت هانزا، سوئیس، یونایتد، امیراتز، رویال ایر ماروک و قطر ایرویز به تمام اروپا و سایر نقاط دنیا خطوطی دارند. این فرودگاه نزدیک مرز فرانسه و سوئیس واقع است و این امر امکان ایجاد یک مسیر گمرکی مستقیم بین ترمینال فرودگاه با قلمرو فرانسه را فراهم کرده. به این ترتیب مرزنشینان برای عبور به خاک فرانسه به گذر از گمرک سوئیس نیازی ندارند.

ژنو از شبکه ریلی سوئیس و فرانسه نیز بهره مند است. خطوط قطار سریع مستقیم آن را به پاریس، لیون، مون پلیه، مارسی و بارسلون اسپانیا متصل می کنند. خطوط متعدد ریلی محلی را که ارتباط بین کانتون ژنو با سایر کانتون ها میسر می کنند، نیز باید به آن افزود. حمل ونقل درون شهری ژنو با شبکه متراکمی از اتوبوس و ترایلی بوس و تراموا تضمین می شود. این شبکه فرامرزی ژنو را به اوت ساووای فرانسه نیز متصل می کند. یک شبکه قایقی نیز ارتباط بین دو لنگرگاه ژنو را برقرار می کند. این شبکه ابتدا به مقاصد توریستی ایجاد شد، اما بعدها با پیشرفت حقیقی خود سهمی موثر در حمل ونقل شهری بر عهده گرفت. به این ترتیب در ژنو نیز مانند زوریخ یک شبکه سراسری به نام یونی رزو {Unireso} شکل گرفت که همه انواع دیگر حمل و نقل را در خود گرفته و یکپارچگی و همکاری بین این شرکت ها را به منظور بهبود سیستم حمل و نقل عمومی ژنو بزرگ میسر کرد. ژنو همچنین به شبکه اتوبان های سوئیس و فرانسه متصل است و در مدت ۳۰ دقیقه طی طریق پس از مرز سوئیس می توان به مرکز اوت ساووای فرانسه رسید.

در زمینه تامین انرژی، آب آشامیدنی، گاز طبیعی و برق ژنو توسط شرکت خدمات صنعتی ژنو تامین می شود. ۸% آب این شهر از دریاچه لمان و ۲۰% آن از یک سفره زیرزمینی، ۲۲% برق آن به صورت محلی و توسط سد های آبی برقی رود رون و یا گرمای ناشی از سوزاندن زباله های خانگی تهیه شده و ۷۸% بقیه نیز از سایر کانتون های سوئیس یا دیگر کشورهای اروپا وارد می شود. گاز طبیعی ژنو توسط شرکت گزنت {Gaznat} وارد می شود.

ژنو دارای روزنامه های محلی و غیرمحلی متعددیست. همچنین شبکه های دولتی و خصوصی رادیویی و تلویزیونی دارد: برای نمونه رادیو تلویزیون سوئیس {آر تی اس}، یس اف ام، اِن ار ژی لمان، وان اف ام، روژ اف ام، رادیو گلاس یا رادیو اوریان {عربی} و شبکه تلویزیونی محلی لمان بلو.

در زمینه سرگرمی و ورزش، هاکی روی یخ یکی از ورزش های بسیار محبوب سوئیس به شمارمی رود. لیگ ملی آ نخستین اکیپ ورزشی ژنو است. این شهر همچنین چند تیم فوتبال دارد: اس اف سی که بعدها به شالانژلیگ تبدیل شد، اتوال کاروژ، اورانیا ژنو اسپرت و اف سی میرن. باشگاه ورزشی شنوای {Chenois} ژنو که به سطح ملی ارتقا پیدا کرده تاکنون ۵ بار قهرمان والیبال سوئیس شده و جام های قهرمانی متعددی را از آن خود کرده است. سروت استار آنکس وی بی سی {Servette star- Onex VBC} دیگر باشگاه والیبال ژنو است که در دهه ۱۹۵۰ از تلفیق دو باشگاه دیگر به وجود آمده و تاکنون دارای بیش از ۲۰ عنوان قهرمانی ملی و ۱۲۰ عنوان محلی است. ژنو در زمینه قایقرانی نیز جوایزی بدست آورده. مسابقات جام زرین که در نیمه ژوئن در دریاچه لمان برگزار می شود و نیز مسابقه دور دریاچه لمان، طولانی ترین مسابقه قایقرانی با پارو در دنیاست که در مسافت ۱۶۰ کیلومتر انجام می گیرد. هاکی روی چمن دیگر ورزش مورد علاقه سوئیسی هاست که مسابقات آن در بالاترین سطح در ژنو برگزار می شود. بسکتبال، هندبال، ورزش های معلولین، بدنسازی، ماراتن و دوی سرعت از دیگر ورزش های محبوب ژنو است.

ژنو در ادبیات در آثار نویسندگان بزرگی چون روسو {اعترافات}، آلبر کوهن {محبوب ارباب}، جوزف کنراد {در برابر چشمان غرب}، روژه مارتن دوگار {خانواده تیبو}، مری شلی {فرانکن اشتین یا پرومته نوین}، لئون ساواری {روح ژنو}، پائولو کوئیلو {یازده دقیقه}، دن براون {فرشتگان و شیاطین}، ویلیام بوید {در انتظار سپیده دم} منعکس شده است. همین طور در داستان های مصور مشهور کسانی مثل ارژه {خالق تن تن}، رنه گوسینی {یکی از نویسندگان مجموعه نیکلا کوچولو} و آلبر اودرزو، دنیل سپی {اهل ژنو} و انریکو مارینی. فیلم هایی نیز وجود دارند که داستان آنها در ژنو می گذرد یا در این شهر فیلمبرداری شده اند: سمندر آلن تانر (۱۹۷۱)، آخرین قسمت سه رنگ{سه گانه: قرمز (۱۹۹۴) کیشلوفسکی}، اپیزود ارثیه اوزروف (۱۹۷۲) از سریال انگلیسی دوستدار شما و نیز زندگی خصوصی لویی مال.

ازمیان شخصیت های جهانی که ژنو به خاک سپرده شده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد: ارنست آنسرمه {رهبر ارکستر سوئیسی}، خورخه لوییس بورخس، ژان کالون، آندره شَوَن {سیاستمدار}، همفری دیوی {فیزیک و شیمیدان انگلیسی}، شارل ژیرون {نقاش}، ژن هرش {فیلسوف}، فرانک مارتین {آهنگساز سوئیسی}، آلیس ریوا {نویسنده سوئیسی}، ژان پیاژه، فرانسوا سیمون {هنرپیشه و کارگردان} و ساموئل بوبووی {موسیقی دان، اتنوموزیکولوگ و سیاستمدار سوئیسی}.