انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهرهای سوئد: گوته بورگ

ترجمه ی سعیده بوغیری – گروه بین المللی و ترجمه

گوته بورگ (Göteborg) که گوتن بورگ هم خوانده می شود شهری در بخش جنوب غربی سوئد و بر روی دریاچه گوتا (Göta) است. این شهر مرکز ایالت وسترا گوتالند (Västra Götaland) نیز هست. گوته بورگ با لنگرگاهی که معمولا از یخ بستن در امان است، مهم ترین بندر سوئد به شمار می رود. این شهر همچنین پس از استکهلم دومین شهر بزرگ ایالت فوق است. گوته بورگ محل کارخانه اتومبیل سازی ولووست. دیگر صنایع شهر عبارتند از تولید میوه، تعمیر و نگهداری کشتی، چوب بری و الوارسازی، مبل سازی، منسوجات، چرم و تنباکو. گوته بورگ از داخل به وسیله خط آهن و نیز آبراه گوتا با سایر نقاط سوئد در ارتباط است. فرودگاه آن نیز که در ۲۰ کیلومتری شرق شهر قرار دارد، هم ارائه دهنده پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی است. این شهر محل دانشگاه گوته بورگ، دانشگاه فنی کالمرز (Chalmers)، چندین مدرسه عالی، موزه و خانه اپرای گوته بورگ است. گوته بورگ در سال ۱۶۱۹ توسط پادشاه گوستاو دوم آدولف بنا و کلیسای جامع آن نیز در سال ۱۶۳۳ ساخته شد. جمعیت گوته بورگ در سال ۲۰۰۴ بیش از ۴۷۸۰۰۰ نفر برآورد شده است.

مالمو (Malmö) سومین شهر مهم سوئد در بخش جنوبی آن و بر روی تنگه اورزوند (Öresund) در محل تقاطع کپنهاگ دانمارک قرار دارد. این شهر مرکز ایالت اسکانه (Skane)، یک مرکز مهم حمل و نقل و نیز یکی از بنادر اصلی دانمارک به شمار می رود. قابل توجه ترین بنای این شهر، موزه مالموست که یک ساختمان قرن پانزدهمی بوده و قلعه مالموهوز (Malmöhus) نام دارد. این شهر در قرن دوازدهم بنا شد و تا سال ۱۶۵۸ به دانمارک تعلق داشت. در آن سال توسط شارل دهم گوستاو پادشاه سوئد فتح شد.

مالمو علاوه بر مرکز کشتی سازی، امروز مرکز صنایع داروسازی سوئد نیز هست. شبکه کابل فیبرهای نوری این شهر، بخش فناوری اطلاعات شهر را به خوبی حمایت می کند. دانشگاه مالمو در سال ۱۹۹۸ گشوده شد و به پذیرش دانشجویان خارجی مشهورست. مدرسه عالی این شهر بخشی از سیستم دانشگاهی اورزوند به شمار می رود که موسسات آموزشی دانمارک و سوئد را در تنگه اورزوند با یکدیگر می آمیزد. در سال ۲۰۰۰ مالمو و کپنهاگ با یک پل- تونل ۱۶ کیلومتری به یکدیگر پیوند داده شدند. جمعیت مالمو در سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۶۷۰۰۰ نفر برآورد شده است.

دیگر شهر مهم سوئد، اوپسالا (Uppsala) مرکز ایالت اوپسالاست که در بخش جنوب شرقی این کشور، نزدیک استکهلم قرار دارد. این شهر مقر تنها اسقف اعظم کلیسای سوئد و محل دانشگاه اوپسالاست. کلیسای جامع این شهر با آجر به سبک گوتیک و در سال ۱۲۸۹ ساخته و در سال ۱۴۳۵ کامل شد. در حدود ۵ کیلومتری بخش شمال شرقی آن قسمت قدیمی اوپسالا قرار دارد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۸۰۰۰۰ نفر برآورد شده است.

لینکوپینگ (Linköping) دیگر شهر مهم سوئد در بخش جنوب شرقی آن و بر روی رود اشتانگ (Stang) نزدیک به آبراه گوتا، دریاچه وترن (Vättern) و دریاچه روکسن (Roxen) قرار دارد. لینکوپینگ مرکز ایالت اوسترگوتلند (Östergötland) بوده و یک مرکز مهم ریلی و صنعتی سوئد به شمار می رود. کارخانجات محلی این شهر، موتور وسایل نقلیه، خط آهن و تجهیزات هواپیما و لوازم الکتریکی را شامل می شوند. این شهر که از قرون وسطا شهری برجسته بود، دارای ساختمان هایی قابل توجه مانند کلیسای جامع قرن دوازدهمی و قلعه قرن سیزدهمی است. دانشگاه لینکوپینگ در همین شهر واقع است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۳۶۰۰۰ نفر برآورد شده است.

اوربرو (Örebro) شهری در جنوب سوئد و بندری نزدیک به دریاچه یلمارن (Hjälmaren) و مرکز ایالت اوربرو است. صنعت مهم این شهر کارخانه کفش سازی است. مواد معدنی به دست آمده از معادن روی، مس و آهن مجاور توسط شبکه های گسترده آبی به گوته بورگ و استکهلم منتقل می شوند. این آبراه ها دریاچه های داخلی را به بندرهای دریایی متصل می کنند. دانشگاه اوربرو نیز در همین شهر قرار دارد. اوربرو یکی از قدیمی ترین نقاط سوئد است. به رغم نوسازی گسترده پس از آتش سوزی سال ۱۸۵۴، در این شهر هنوز شمار زیادی از ساختمان های قرون وسطایی به چشم می خورد. در شورای شهر اوربرو که در سال ۱۵۲۹ تشکیل شد، آیین لوتر به عنوان دین رسمی سوئد انتخاب شد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۲۶۰۰۰ نفر برآورد شده است.
نورکوپینگ (Norrköping) شهری در جنوب شرق سوئد در ایالت اوسترگوتلند و نزدیک استکهلم است. این شهر بر روی جزیره براویکن (Braviken) (شاخابه ای از دریای بالتیک) واقع است. این شهر یک بندر مهم سوئد به شمار می رود که از طریق آبراه لیندو (Lindö) به کشتی های اقیانوس پیما دسترسی پیدا می کند. نیز یکی از مراکز اصلی بازرگانی و کارخانجاتی سوئد است. منسوجات، مواد شیمیایی، کاغذ، تجهیزات الکتریکی و مبلمان از مهم ترین محصولات آن هستند. کلیسای هدویگ (Hedvig) از بناهای تاریخی این شهر محسوب می شود. نورکوپینگ حوالی سال ۱۳۵۰ ساخته و در قرن هفدهم به مرکز منسوجات تبدیل شد، اما در آتش سوزی سال ۱۷۱۹ به شدت آسیب دید. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۴ نزدیک به ۱۲۴۰۰۰ نفر برآورد شده است.

وستراس (Västeras) شهر مهم دیگر سوئد در شرق این کشور بر روی شاخه ای از دریاچه ملارن (Mälaren) در دهانه رود سوارت (Svart) (سوارتان) واقع است. این شهر که مرکز ایالت وستمن لند (Västmanland) و قطب جاده ای و ریلی سوئد است، مرکز صنایع الکتریکی این کشور نیز به شمار می رود. کارخانجات آن، آهن و استیل، ژنراتور و موتورآلات، لوکوموتیو، شیشه و الوار را در بر می گیرند. از نقاط دیدنی این شهر می توان به کلیسای جامع گوتیک، کلیسای قرن یازدهمی که گور اریک چهاردهم پادشاه سوئد در آن قرار دارد، یک قلعه بازسازی شده قرن دوازدهمی که توسط گوستاو اول وازا فتح شده بود، یک کتابخانه جالب توجه اسقفی، یک موزه عمومی ایالتی، یک موزه صنعتی، و پارک دیاک نبرگت (Djakneberget) که تندیس شخصیت های تاریخی را در خود جای داده، را نام برد.
وستراس که در قرون وسطا یک مرکز تجاری و فرهنگی بود، ابتدا آروس (Aros) خوانده می شد. این نام در سال ۱۲۷۱ به وسترا تغییر کرد که بعدها به طور رسمی وستراس نیز خوانده می شد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۴ نزدیک به ۱۳۰۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.

مبنع: اینکارتا