شماره ۵۱ مجله سینما و ادبیات منتشر شد. ژاک اودیار سینماگر فرانسوی این شماره است که بخش سینمای جهان به آن پرداخته است. در گفتوگویی اختصاصی که با این سینماگر انجام شده، فیلم تحسینشدهی دیپان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ژاک اودیار را اسکورسیزی سینمای فرانسه لقب دادهاند.
همزمان با درگذشت ژاک ریوت فیلمساز-منتقد پرآوازهی فرانسوی یادنامهای ترتیب داده شده و در مقالهای مفصل از جاناتان رزنبام درباره او در همین بخش آمده: «احتمالاً هیچ شمایل یکهای، تناقضات سینمای آوانگارد را به مثابه یک نهاد و نیروی اجتماعی بهتر از ژاک ریوت دراماتیزه نکرده است…»
نوشتههای مرتبط
گفتوگوی حسن حسینی با فابیو تستی ستارهی سینمای ایتالیا از خواندنیهای این شماره است.
بخش سینمای ایران اما انگشت بر یکی از مهمترین موضوعات این سالها گذاشته است؛ سهم ادبیات در سینمای ایران. این موضوع به تفصیل در میزگرد محمدحسن شهسواری، شادمهر راستین، جواد طوسی و در نشست جداگانهای با حضور نغمه ثمینی و مجید اسلامی و یادداشتهای محمد بهارلو، هوشنگ گلمکانی، پرویز نوری، بهروز افخمی، ناهید طباطبایی، مهسا محبعلی و… یعنی هم از منظر سینما و هم از منظر ادبیات مورد واکاوی قرار گرفته است.
موضوع مهم و کلیدی «واقعیت در ادبیات داستانی» محور بخش ادبی این شماره سینما و ادبیات است. این موضوع را در میزگرد شیوا ارسطویی، دکتر محمد صنعتی و مشیت علایی و یادداشتهای احمد اخوت، کورش اسدی، عباس پژمان، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، محمدرضا کاتب، مدیا کاشیگر، خجسته کیهان، شیوا مقانلو، محمد کشاورز و… پی بگیرید.
وضعیت نقد ادبی در ایران از دیگر بخشهای مجله است که عنایت سمیعی، شهریار وقفیپور، امیر احمدیآریان و خلیل درمنکی در نشستی بر آن متمرکز شدهاند.
پرونده مینیسری، یعنی مجموعه کوتاه تلویزیونی، که در این بخش گفتوگویی اختصاصی با کریستین تامسون و مصاحبهای با حسن فتحی در مورد مجموعه موفق کوتاه شب دهم صورت گرفته را از دست ندهید.
پرونده اپرا در ایران نیز در گفتوگو با لوریس چکناواریان، علی رهبری، هادی قضات و پیوندهای آن با ادبیات، تئاتر و دیگر هنرها به دقت تشریح شده است.
میزگردی در مورد کتاب روباه شنی نوشته محمد کشاورز و همچنین گفتوگویی با آلن بدیو از دیگر بخشهای مجله است.
این مطلب در چارچوب همکاری بین انسان شناسی و مجله سینما و ادبیات منتشر می شود.