انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شرح و نقد کتاب حیات اجتماعی آب

نویسنده: جان آر واگنر

مقدمه

حیات اجتماعی آب عنوان کتابی است از جان آر واگنر که در سال ۲۰۱۳ منتشر گردید. کتاب حاضر در حقیقت مجموعه مقالاتی از نویسندگانی مختلف است که از کار میدانی بر بحران آب در نقاط مختلف جان از قبیل، پرو، هند، اندونزی و ایالات‎متحده با حیطه‎ی موضوعی گسترده مانند زنان ، مناقشات سیاسی، حقوقی، فناورانه، توسعه و آب گردآوری شده است. این کتاب از پنج فصل و سیصد صفحه تشکیل شده است، فی الواقع مطالعه‏ایی موردی در ۱۶ کشور مختلف در ۶ قاره است و واگنر، با هدف جهانی شمردن بحران، سعی در پوشش تم‎های فرهنگی مختلف در مواجه با بحران آب را دارد واگنر در مقدمه‎ی این اثر به تجربه‎ی زیسته خود در مورد بحران‎ زیست محیطی می‎پردازد و نشان می‎دهد که چگونه انسان‎شناسان نسبت به این بحران که وجهی کاملاً جهانی-انسانی دارد بی‎تفاوت بوده‎اند. هدف واگنر به زعم خوبش، یک تیپ از احساس بحران در شرایط کنونی است که در رابطه انسان و آب به وجود آمده است. کتاب حاضر در حقیقت، یک کتاب کاملاً بین رشته‎ایی است و موضوعات، دیسیپلین‎ها و روش‎های بسیار متنوع را در برمی‎گیرد. مارلو سام به عنوان فعال حقوق آب، ایساک اوسامانو تحلیل‎گر آمار و روش‎های جدید در حوزه‎های مختلف توسط آمبر وئویتج و و کارهایی از قبیل روایت‎های شخصی در زمینه کارهای مردم‎نگاری توسط نفیسا نقایب در کار استفاده شده است. با وجود گستردگی موضوعی، کتاب دارای نظمی سامان‎مند است و هدف واگنر در تاثیر آب بر حیات اجتماعی خصوصاً در مواقع بروز بحران آب، مانند کمبود آب و بیماری‏های ناشی از آن، را تا حد زیادی محقق گردیده است. مطالعات موردی انتخاب شده توسط واگنر در چهار بخش موضوعی سازماندهی شده‎اند اما به نظر برخی از تم‎ها به شکل کامل با موضوعات فصول همخوانی ندارند. با وجود این ناهماهنگی ها که حتی در عرصه روش‎شناسی و تحلیل به سهولت قابل‎رویت هستند، ساماندهی و پیگیری مسئله تحقیق به خوبی در درون کار دیده می‎شود.

توصیف فصول

کتاب دارای چهار فصل است:

فصل نخست:

۱- عنوان فصل نخست کالایی شدن است که از سه کار پژوهشی توسط لی در کوهستان آند، استرانج استرالیا و متا هندوستان تشکیل شده است. در این سه کارِ پژوهشی متفاوت، پژوهشگران با استفاده از روش‎های متنوع، این واقعیت بدیهی که ارزش‎های بسیار متنوعی در جوامع گوناگون حول آب وجود دارد را تشریح می‎کنند. این عنوان یعنی کالایی شدن از این جهت، انتخاب گردیده که آب به مثابه کالایی که دارای ارزش پولی است، نمی تواند هنجاری جهانشمول و واقعیتی بدیهی قلمداد گردد و صرفاً در جامعه کالایی شده‎ی امروزی، چنین برخوردی با آب به وجود آمده است. در این بخش اینگونه بحث شده که امروزه، جهان شمول شدن گفتمان مدیریت و اصل تصمیم‎گیری سبب پیامدهای سنگینی بروی زیست مردمی که سیستم‎های ارزشی پیچیده‎ایی و غیر سرمایه دارانه‎ایی حول آب دارند را موجب شده است.

نخستین کار محصول کار پژوهشی توسط خانم فابیانا لی است که در آن به مقایسه تجربه زیسته دو گروه از معدن‎کاران در کوه‎های آند می‎پردازد. لی نشان می‎دهد که در برابر فعالیت‎های بسیار گسترده معدن که حیطه‎ایی بسیار وسیعی از حفر و بهره‎برداری از منابع محیط زیست را در بر می‎گیرد دو گروه موافق و مخالف چگونه دست به توجیه بهره‎برداری و مخالفت با آن می‎زنند. حامیان حفر معدن در برابر انتقادات در تلاشند که از سویی، بین جریان‎ها و یخچال‎های طبیعی که در جریان حفر و بهره‎برداری دچار خسارت‎های هنگفت می‎‎شوند و نیز روش‎های دفع و کاهش خسارات یک تیپ از تعادل را ایجاد کنند. در دومین پژوهش این فصل گزارش‎های ورونیکا استرانگ درباره مشاجرات عمومی بر سر حقوق آب می‎باشد. استرانگ نشان می‎دهد که قدرتمندان و الیت‎های بالای چامعه چگونه درباره روش‎های استخراج و بهره برداری از منابع آب را در انحصار خود قرار داده و درباره ی آن دست به تصمیم‎گیری می‎زنند. نیز در این بخش به پژوهش لیلا متا درباره عوارض تغییرات رودخانه‎ی نارمندا در هندوستان و پیامدهای آن بر ساکنین این رود می‎نویسد.

۲- فصل دوم این کتاب با عنوان تکنولوژی دارای سه مقاله از :
۱- نقیب از فلسطین
۲- برارا از پنجاب
۳- ویراویلی از کنیا
در این پژوهش نشان داده می‎شود که سابقه ادغام تکنولوژی با آب چنان زیاد است که نمی‎توان این دو را از یکدیگر منفک کرد؛ تاریخ آب، دارای سنت‎های فناورانه است. در این فصول، تکنولوژی به مثابه یک عامل موثر یا یک حتی کنشگر در جهان اجتماعی به رسمیت شناخته شده، عاملی که صرفاً بروی آب تاثیرگذار نبوده بلکه موجب سازماندهی جمعیت‏های انسانی می شود که فناوری آب به درون آن ورود شده است. با ورود فناوری در حوزه ی آب، ساختارهای پیشین اجتماعی، حتی گاهی به شکلی بسیار چشمگیر تغییر می‎کند. در این فصل اینگونه بحث شده که فناوری آب، هم می‎تواند عاملی مخرب، هم عامل بهبودی باشد ولی اغلب با خود مزیت‎ها و مشقت‎ها را به شکلی توامان به ارمغان می‎آورد.
در نخستین پژوهش، نقیب فلسطینی از تغییر رابطه انسان‎ها با آب از خلال ایجاد لوله و چاه‎ها و مخازن می‎پردازد. در این بخش نقیب از خاطرات زنان فلسطینی از آب و تغییر جهان اجتماعی آنها پرداخته صحبت می‎کند. او نشان می‎دهد که لوله‎کشی آب در درجه اول، دستاوردی بزرگ برای این مردم به حساب می‎آید. زنان فلسطینی، بدون لوله کشی مجبور به برداشت آب از چاه بودند که هم کاری دشوار به حساب می‎آمد و هم احتمال رشد انواع بیماری‎های عفونی را افزایش می‎داد. اما پیامدهای اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی فراوانی برای زنان فلسطینی به بار آورد. در همین بخش به پژوهش باربار بر عمل آبیاری کشاورزان در پنجاب اشاره می شود و نشان داده می‎شود که چگونه در برابر کاهش شدید سطح آب مردم پنجاب با استفاده از فناوری‏ها به تمهیدادت خاصی دست می‎زنند.
۳-فصل سوم تمرکز خود را بروی شهری شدن قرار می‎دهد. این بخش نیز دارای سه پژوهش اصلی است:
۱-اوسمانو از غنا
۲-اسمیت از کابودیا
۳-لئوناردو از ایرلند
تمرکز اصلی این بخش، مسئله‎ی کیفیت آب، و مسائل حول آن است که با رشد سریع شهرها بدون زیرساخت‏های لازم برای تامین آب شهریِ قابل شرب؛ مسئله‎دارتر گردیده است. بیشتر افرادی که، از این فرایند آسیب می‎بینند، افراد بی‎بضاعت و حاشیه‎نشینان هستند. مانند فصول گذشته، در این فصل نیز شاهد چند مطالعه موردی درباره چندین شهر هستیم. در این بخش، اسمانو، به شکل متحورانه‎یی با ارائه داده‎هایی از مقیاس‎های چندسطحی همبستگی و ارتباط بین وضعیت سلامت خانوارها، شاخص های فقر و دسترسی به آب را در مناطق شهری به شکلی سیستماتیک به تصویر می‎کشد. در همین فصل سارا اسمیت با استفاده از روش‎های مردم نگارانه شکاف بین برنامه‎های عمومی و استفاده ساکنین از آب و نیز درک آنها از خطر استفاده از آب را به تصویر می‎کشد. آخرین پژوهش این فصل نیز تحقیق لیام لئونارد است که به شکست در پروژه شبکه آب در حال گسترش در کشور ایرلند و پیامدهای آن بر کنترل آب پرداخته شده است.
فصل چهارم:
۱- وئوتیچ و همکاران: نگاه بینافرهنگی به مسئله عدالت آب
۲- سام و ارمسترانگ: حقوق بومیان کانادا
۳- بارنز: اندونزی
۴- دوناهو: مدیریت چندگانه آب آمریکا
فصل آخر این اثر مربوط به مدیریت آب است. موضوعی که واگنر، در مقدمه‏ی خویش از آن به عنوان سوال اصلی پژوهش یاد می‎کند. واگنر در پی نشان دادن این مسئله است که چگونه نگاه و کار انسان‏شناسانه می‎تواند در سیاست آب موثر باشد. در این بخش وئوتیچ و همکاران، نگاهی بینافرهنگی به مفهوم عدالت آب در چهار میدان مختلف دارند. این بخش در واقع یک مطالعه بین فرهنگی از درک و برداشت مردم بولیوی، آمریکا ، نیوزیلند و فیجی از عدالت در تخصیص آب است. پژوهشگران در این بخش با استفاده از حجم وسیعی از اطلاعات و چندین میدان پژوهشی و با عاریت گرفتن تحلیل‏های قیاسی، ضمن تحلیل مسئله دریافت عدالت آبی، بسیاری از مسائل مربوط به سیاستگذاران و پژوهشگران حوزه های ژئوپلتیکی را مورد بحث قرار می‎دهند.
برابری در دسترسی به آب یک تم اساسی در همه‏ی این میدان‏هاست. این موضوع خصوصاً در میدان‏هایی که مدیریت فاقد شفافیت و وجوه دموکراتیک و مشارکتی است محل مناقشات فراوان است. در این فصل نشان داده می شود که توافق‏های بین‎المللی، صراحتاً از مسئله‎ی عدالت آب چشم‎پوشی می‎کنند . در بخش بعد سام و آرمسترانگ به مسئله بسیار معمول در انسان‎شناسی یعنی حقوق بومیان درمورد آب می‎پردازند. سام و آرمسترانگ با مطالعه میدانی چیرگی و سلطه بر منابع آب مردم بومی کانادا در این بخش دست به تحلیل انتقادی قدرت‏های استعماری می‎زنند. کار درخشان سام و استرانگ، در نقد آنها به مسئله خصوصی‏سازی است. این دو نشان می‏دهند که ساز و کار توسعه و محروم سازی از منظر بومیان، چیزی جز تکرار الگوهای استعماری سابق نیست.
دو پژوهش پایانی این بخش، مربوط به یک تم موضوعی واحد هستند که برای هرکسی که با مدیریت آب آشنایی دارد موضوعی بسیار آشناست؛ مدیریت مشارکتی. بارنز در این بخش از تجربه‏های خود به عنوان مشاور مدیر در آچه اندونزی می‎نویسد. او در تجربه های خویش از تغییر در مدیریت دموکراتیک آب و انتقال مراحل تصمیم‏گیری از پایین به بالا صحبت می‎کند و رویکرد خویش را بوم‏گرایی بورکراتیک نامیده است که مبنای آن یک کار مشترک بین متخصصان آب با سازو کار و قالب‏های تحمیلی سازمانی و افراد محلی که برای دسترسی به منابع مالی و با وجود رویکرد بومی خویش دست به همکاری می‎زنند. به نظر بارنز، نتایج حاصل از این رویکرد جدید مدیریتی از جایی به جای دیگر متفاوت خواهد بود. اما کار او در واقع تشریح مدل‎های موفقی در این زمینه است که ماحصل تجارب خود اوست.
بخش آخر توسط دوناهو انجام شده که به بحث درباره مدیریت چندگانه در منابع آب پرداخته است. کار او در واقع گزارشی از حل یک تضاد زیست‎محیطی بین استفاده‎کنندگان از یک آبخوان در تگزاس است. کار داناهو، یک پژوهش تاریخی است که چگونگی شکل‎گیری یک توافق را از طریق تشریح دقیق قانونگذاری‎ها و پیچیدگی‎ها نظارتی، ذینفعان متنوع، و فرایند توسعه و شکل‎گیری مسولیت جمعی برای دستیابی به یک توافق کلی است.

جمع‎بندی
همانگونه که دیدیم کتاب حیات اجتماعی آب در زمره کتاب‎های مجموعه‎ایی قرار می‎گیرد. شرح و نقد کتاب‏های مجموعه‏ایی امری سخت و انتقال یک پیام کلی از چنین آثاری، اگر غیرممکن نباشد، امری به غایت دشوار است است. حسن کتاب در این است که به نقاط عینی بحران مانند مناطق غیرعادی یا بیابانی محدود نمی‎گردد بلکه به مناطقی که ظاهراً عاری از بحران هستند نیز توجه کافی شده است. محدوده زمانی پروژه نیز برمبنای کارهای میدانی مربوط به قرن بیست است . در واقع، بحران آب بحرانی همه‎جایی است و پرسش اصلی از منظر انسان‎شناسی چگونگی احساس بحران و درک این مسئله است که فرم این احساس به رابطه‎ی انسان و آب چه شکلی می‎دهد. مقدمه و بسیاری از فصول در حقیقت حول این مسئله شکل گرفته‎اند. اهمیت این کتاب از این جهت است که بحران آب را از منظری انسان‎شناسانه به جای تاکید بر کلیشه‎های فنی-مدیریتی می‎نگرد. این کتاب نشان می‎دهد که چگونه دیدگاه انسان‎شناسان می‎تواند منجر به تغییر سیاست‎ها و برنامه‎های اجرایی گردد.
مجموعه بین رشته‎ایی که در این کتاب به شکل مختصر ذکر کردید نشان می‎دهد که تعاملات سیاسی اجتماعی مردم با آب، بیش از هر چیز نیازمند تحلیل‎های جامع نگر درباره بحران آب است. مسائل آب، سیاسی، تاریخی، اقتصادی و در عین حال عاطفی هستند که فهم و حل آنها نیازمند تحلیل‎های کیفی و کمی است و از این رو در قلمرو علوم مختلف است. این فهم جامع امری بسیار مهم است، خصوصاً برای دانشجویان انسان‎شناسیِ محیط‎زیست و محیط‎شناسی. روش‎های مورد استفاده در این پژوهش مطالعه موردی است که برای رسیدن به این هدف یعنی نگاه جامع‎نگر کاملاً دارای کارایی است اما به نظر از این وجه به خوبی استفاده نشده است، این ادعا از جهتی است که بسیاری از پژوهش‏های مذکور در مرزهای محیطی و منطقه‏ایی باقی مانده و به عوامل کلان و ساختاری توجه شایان ذکری نشده است. در برخی از پژوهش‏ها نیز که از سطح تحلیل منطقه‏ایی فراتر رفته‏اند و مخاطب به عناصر سیاسی کلان، در سطوح ملی و بین‏المللی و تضادهای فرامنطقه‏ایی آگاه می‏شود به مکانیسم‏هایِ مسبب وضعیت موجود اشاره‏ایی نشده است. مثلاً در فصل بحران آب شهری، پیامدهای اقتصاد سیاسی شهر و آب، چندان مد نظر محققان نبوده است.
این ایراد از دو جهت وارد است. نخست از منظر دیسپلین انسان‎شناسی که واگنر موکداً کار خویش را در قلمرو این رشته تعریف می‎کند و دوم از این جهت که واگنر در مقدمه‎ی خویش، به این مسئله اشاره می‎کند که چنین روابطی از چه طرقی قابل تعریف است، اما در همین حد باقی می‎ماند و در ادامه و در بطن پژوهش‏ها وقع چندانی به علل و عوامل نشده و این امر حیات اجتماعی آب را در خطر تقلیل‏گرایی قرار داده که ایرادی بسیار جدی است. او برای انتخاب کتاب از کتاب زیست اجتماعی چیزها (۱۹۸۶) از آرجان پادورای الهام گرفته است. اما در این اثر، آپادوئاری و همکارانش نشان می‏دهند که چگونه پایگاه اجتماعی کالاها و چیزها، در فضای بین‏ارتباطی شکل می‏گیرد. واگنر منطبق با این چارچوب کاری، و نیز نظریه شبکه-کنش‎گر، تلاش دارد تا عاملیت آب در فضا را تشریح کند، اما همچنان که گفته شد پرسش از عاملیت آب توسط بسیاری از نویسندگان این اثر پیگیری نشده است.
در مجموع؛ مجموعه‏ایی که تحت عنوان زیست اجتماعی آب منتشر گردیده گرچه رژیم‏هایی متفاوتی از ارزش‏ها که در درون آنها آب به چرخه در می‎آید را به نمایش می‎گذارد اما می‎توانست یا شرایطی که موجب یا مانع کالایی شدن آب می‎گردد را تشریح کند. با این همه، بسیاری از فصول کارهای میدانی نابی برای تحلیل چنین امری عرضه می‎کنند. در واقع حجم گسترده‌ی اطلاعات که در نقاط مختلف جهان در این اثر عرضه گردیده، چشم‎اندازهایی بی‎بدیل برای پژوهش‎های آتی به وجود آورده است.

 

دانشجوی دکتری انسان شناسی دانشگاه تهران