انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

زن نباید از مردش جلو بزند

فاطمه سیارپور( طرح ایرج اسماعیل پور قوچانی)

جمله هایش را با خنده شر وع می کند و آن قدر می خندد که حرف هاش نامفهوم می مانند! کمی خجالتی است و برای گفتگو درباره ی بدن دچار تردید و ترس شده است. مقاومتش را با دادن اعتمادهایی می شکنم و بالاخره راضی می شود تا صحبت کند:

مریم ۴۰ ساله، سومین فرزند یک خانواده ی ۹ نفری است. متاهل و یک فرزند دختر دارد. در یکی از شهرک های محله ی یافت آباد تهران در آپارتمانی حدودن ۷۰ متری زندگی می کند. تحصیلات دبیرستان را تمام نکرده و اکنون خانه دار است. پدر و مادرش بی سواد بوده اند. اهل مطالعه نیست و اگر هم چیزی بخواند رمان عاشقانه یا شعر در مجله های خانوادگی است. برنامه های شبکه های ماهواره ای را تماشا نمی کند و شبکه ی دوستانش از اقوام هستند. با همسایگان رابطه ی خوبی دارد و وقتش را با معاشرت با آنان و رفتن به منازل شان خصوصن بعداز ظهر ها پر می کند. آن ها او را « خوش خنده» صدا می زنند. مذهبی است و دین و ایمان را مهم ترین عامل غلبه بر مشکلات زندگی می داند. رنگ های تیره را برای پوشش مناسب می داند و پوشش چادر دارد. به آرایش صورت، آراستن مو، استفاده از کرم های زیبایی بی اعتناست و قیمت مناسب و دوام داشتن را ملاک مهمی در انتخاب و خرید لباس می داند. از نظرش چهره ی زیبا و جذابیت زنانه برای زن خیلی مهم است و در عوض شاغل بودن برای زن اهمیتی ندارد، اما به هر حال بهتر است زن دارای استقلال مالی باشد. حجاب برای او مفهوم ظاهر انسان است و در عین حال که چاق است از چاقی بیزار است. مصاحبه با او عصر هنگام در منزل یکی از همسایگانش اتفاق افتاد:

درباره ی ظاهرخود چه فکری می کنید؟

از نظر حجاب مشکلی ندارم ولی چاقی برای من مشکل است. باعث شده اندام و هیکلم به هم بریزد.عین واقعیت است. هیکل بد و چاقی جلب توجه می کند تا لاغری. من هم تا جایی که می توانم حجابم را حفظ می کنم. تا به حال لباسم از مچ دستم بالاتر نرفته و من همیشه همین طوری بوده ام.

فکرمی کنید دیگران درباره ی ظاهر شما چه می اندیشند؟

دیگران درباره ی چاقی من خیلی اظهار نظر می کنند. درباره ی خنده های بلندم هم همین طور. فکر می کنم قبل از هرچیز اندام چاقم به نظرشان می آید. من خیلی روی حجابم تاکید می کنم و آن را حفظ می کنم. خوش اخلاق هم هستم، خیلی خنده رویم. ولی این ها وقتی اندام چاق باشد اهمیتی ندارند. باید اخلاق و حجاب در کنار اندام لاغر معنی داشته باشد.

از نظر شما یک زن ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

من غصه نمی خورم که چرا تحصیلاتم را تمام نکردم. حتی یک بار هم نشده که فکر کنم چرا دیپلم ندارم. از وضعیت خودم راضی ام. زن بیشتر از این اگر جلو برود رابطه اش با مردش به هم می ریزد. من فکر می کنم علت این که طلاق خیلی زیاد شده همین است. زن ها می خواهند پیشرفت کنند خب مردها هم نمی پذیرند. اما من خودم را در همین حد نگه می دارم و از زندگیم راضی هستم. به مادیات توجهی ندارم و خداوند را شاکرم.

از نظر شما بدن ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

قد باید بلند باشد و اندام هم لاغر. مثلن من اگر ۷۵ کیلو شوم خیلی خوب است.

برای رسیدن به این ایده آل ها، چه کاری انجام داده اید؟

گفتم که باید زن خودش را در یک حدی پایین تر از شوهرش نگه دارد. برای اندامم هم خیلی تا حالا رژیم گرفته ام. تشویق های اطرافیان خیلی تاثیر داشت ولی چه فایده وقتی رژیم را ترک می کنی دوباره همان می شود. می دانید! آخر اراده ام هم خیلی ضعیف است.

نوع پوشش و آراستگی تان را چگونه انتخاب کرده اید؟

برای من نظر خودم خیلی مهم است. تا حالا به خاطر خواست شوهرم نبوده که حجاب را رعایت می کنم. خانواده ی خودم هم سخت گیری نکرده اند. حجاب خیلی مهم است، چون خانواده را حفظ می کند. دخترم هم به من نگاه کرده و الان با وجودی که سوم راهنمایی است همه جا چادر می پوشد. در مملکت ما دو دسته زن داریم. «بدحجاب» و «با حجاب». در حالی که در کشورهای دیگر یا «بی حجاب» دارند یا«باحجاب». این بدحجاب ها خیلی تاثیر بد روی جوانان مجرد می گذارند و آن ها را منحرف و بی بندوبار می کنند. زنان کشورهای دیگر بی حجاب هستند اما همین کشورها باعث شده اند در مملکت ما بدحجابی را رونق یابد و این خیلی بد است.

آدرس الکترونیک مصاحبه کننده : fsayyarpour@yahoo.com

از مجموعه ی این مصاحبه ها :

من نظر خودم را دارم – مصاحبه ی شماره یک

نمی خواهم متفاوت باشم – مصاحبه ی شماره دو

من کدامم ؟ مصاحبه ی شماره سه