انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

دموکراسی در امریکا

دموکراسی در امریکا

نوشته سرژ حلیمی

ترجمه مرمر کبیر

جهان از گزند سیاست های امریکا در امان نیست… تا کنون انتخابات میان دوره ای در ایالات متحده حتی اگر به تغییر اکثریت غالب منجر می شد، چندان تعیین کننده نبود. در سال ١٩٩۴، پیروزی کوبنده جمهوری خواهان در عمل باعث از هم پاشیدگی مقاومت دموکراتها در مقابل سیاست سرکوب قضایی و مبادله آزاد افسار گسیخته شد، درسال ٢٠١٠ پیشرفت بی سابقه محافظه کاران تی پارتی باراک اوباما را مستاصل کرد بویژه در دورانی که شعار انتخاباتی «بله ما می توانیم» تنها یادواره ای تلخ از فرصتی از دست رفته بود (١).

اما انتخابات ۶ نوامبر آینده، در میان گردبادی که از دو سال پیش نظم جهانی را بی ثبات کرده، مرحله نوینی از دوقطبی شدن سیاست ایالات متحده می باشد. چرا که این رای گیری سرنوشت ریاست جمهوری را رقم خواهد زد. آقای دونالد ترامپ که مصمم است در سال ٢٠٢٠ مجددا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود هر دو جناح دمو کرات و جمهوری خواه را معذب و پریشان کرده است. دشمنان اش وی را خائنی می خوانند که اتحاد آتلانتیک و ارزشهای غرب را به خطر انداخته است. او در پاسخ آنان را متهم می کند که از عاملان دسته تبهکار ام اس ١٣ می باشند ـ گروهی از امریکای مرکزی که در ایالات متحده رعب و وحشت ایجاد می کند. شبکه های اجتماعی به این درگیری ها که گاه جنبه روانپریش و پارانویئد به خود می گیرد دامن می زنند ودر مجموع تداوم این جدل های لفظی موزیک متن این دوره از ریاست جمهوری گشته که با انتخابات میاندوره ای نیز قطع نخواهد شد و به تبع در این جو دو جناح سنتی که سابقا بر سر قوانین بازی باهم به توافق می رسیدند ، امروز مستاصل اند ـ قوانین بازی ای که «دموکراسی امریکایی» را تعریف می کرد و مایه افتخار امریکا و الگویی برای کل جهان بود !

بسیاری از دموکراتها دونالد ترامپ را فاشیست می خوانند و برخی نیز او را «سگ اهلی» پوتین می نامند که پیروزی خود را مدیون سیستم انتخاباتی جانبدار به ضرر دموکراتها (که بی پایه نیز نیست) و اخبار کذبی که مسکو منتشر کرد (ادعای مبالغه آمیز و گاه بی پایه) می باشد. در این انتخابات میان دوره ای، اگر حزب دموکرات بتواند در کنگره امریکا به اکثریت دست یابد ، احتمالا چندین کمیسیون تحقیق و تجسس تشکیل می دهد و روند برکناری رئیس جمهور را آغاز می کند(٢).

چنین دورنمایی خشم هواداران پرو پاقرص و پر شور دونالد ترامپ ، که شمارشان اندک نیز نیست، را بر می انگیزد و در آنها وحشت ایجاد می کند. به زعم آنان در حالی که دستاورد اقتصادی رهبرشان مثبت است، رسانه ها ، روشنفکران و « دولت پنهان» مانع پیشرفت وی اند. اگر در انتخابات میاندوره ای دچار شکست شوند دلیل آنرا کارزار رسانه ای، تقلب و رای مهاجرین می دانند.

دو سوم رای دهندگان امریکا بر این باورند که «سیستم انتخاباتی طوری تنظیم شده که بر ضد امریکایی های قشر متوسط می باشد.» البته دموکراتها و جمهوری خواهان نیز بر این نکته اتفاق نظر دارند (٣). حق هم دارند که در این مورد با هم موافق باشند. چرا که هر دو جناح عملکردی مبتنی بر دسته سالاری و الیگارشی دارند. اما نزاع کنونی آنها که در حد افراط شخصی و فرد محور است، بیانگر این امرمی باشد که هنوز تا دورانی که منافع مردم در نظر گرفته شود راه طولانی در پیش است.

١- مقاله « محاکمه آقای اوباما»، لوموند دیپلماتیک اکتبر ٢٠١١
https://ir.mondediplo.com/article1739.html

٢- البته تنها به شرطی که دو سوم سناتور ها به آن رای دهند

٣- ٧۵ در صد دمو کراتها و ۶٠ در صد جمهوری خواهان بر این باورند .
نشریه وال استریت جورنال ۴ ژوئیه ۲۰۱۸ مقاله نوشته جرالد سیب . https://www.wsj.com/articles/if-faith-in-democracy-ebbs-danger-rises-1530535737

این نوشته در همکاری مشترک میان انسان شناسی و فرهنگ و لوموند دیپلماتیک منتشر می شود.