انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت جان فریدمن

جان فریدمن (۱۹۲۶-۲۰۱۷) نظریه پرداز نامی اتریشی تبار در حوزه برنامه ریزی شهری و منطقه ای در سن ۹۱ سالگی دوازدهم ژوئن ۲۰۱۷ درگذشت. او استاد کرسی برنامه ریزی منطقه و محلی بریتیش کلمبیای کانادا و همچنین از بنیانگذاران برنامه ریزی شهری در دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) بود. فریدمن از واضعان نظریه مرکز پیرامون با تاکید نقش رشد اقتصادی در توسعه منطقه ای بود. همچنین از شناخته شده ترین آثار فریدمن کتاب «برنامه ریزی در حوزه عمومی: از دانش به کنش» است که سال‌ها به عنوان کتاب درسی در دانشگاه ها تدریس شده و همچنین به زبان فارسی نیز برگردانده شده است. دستاوردهای فریدمن در دانش برنامه ریزی شهری در سطح بین المللی شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفته است. وی جوایزی را در این زمینه نصیب خود کرد، من جمله:

– جایزه معلم برجسته برنامه ریزی از سوی نهاد «رشته های دانشگاهی برنامه ریزی امریکا»
– دکتری افتخاری از دانشگاه کاتولیک شیلی و دانشگاه فن آوری دورتموند.
– نخستین برنده جایزه تدریس هابیتات برای کمک‌های مستمر و شایان توجهش به پژوهش، تفکر و اقدام در زمینه «سکونتگاه‌های انسانی»

فریدمن آثار متعددی را منتشر کرد. میان این آثار می توان به تالیف ۱۶ کتاب، ویراستاری علمی ۱۱ کتاب و نوشتن بیش از ۱۵۰ فصل، مقاله و گزارش اشاره کرد که بسیاری از آن ها به زبان‌های مختلف ترجمه شده اند.. سه اثر اخیر او به ترتیب دورنمای شهرها (۲۰۰۲)، گذار شهری چین (۲۰۰۵) و مقالاتی در زمینه نظریه برنامه ریزی (۲۰۱۱) نام دارند.

یادش گرامی و جاودان

این یادداشت کوتاه با کمک ویکی پدیای انگلیسی نوشته شده است.