انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت برونو نتل چهره‌ سرشناس اتنوموزیکولوژی

برونو نتل (۲۰۲۰-۱۹۳۰) چهره‌ی سرشناس اتنوموزیکولوژی درگذشت.

نتل زاده‌ ۱۹۳۰ در پراگ بود. او از معدود چهره‌هایی بود که تحولات رشته‌ موسیقی‌شناسی به قوم‌موسیقی‌شناسی را دیده و مطالب مهمی درباره‌ مباحث روش‌شناختی و معرفت‌شناختیِ اتنوموزیکولوژی در مجلات مختلف، از جمله مجله‌ی اتنوموزیکولوژی، و دایره‌المعارف‌ها نوشته بود.

او از سال ۱۹۶۴ در دانشگاه ایلینوی به تدریس مشغول و در همانجا استاد بازنشسته‌ی موسیقی و انسان‌شناسی شد و پژوهشگرانی بسیاری از شاگردان او بودند.

نتل، همچنین، از جمله پژوهشگرانی بود که، علاوه بر موسیقی بومیان آمریکا و موسیقی هندوستان، روی موسیقی کلاسیک ایرانی نیز پژوهش‌های میدانیِ مفصلی انجام داده بود و آثارِ زیادی را درباره‌ موسیقیِ کلاسیک ایرانی و همچنین دیگر گونه‌های موسیقایی در ایران به جای گذاشته است.

او از محققان خستگی‌ناپذیری بود که همواره درحال به روز کردنِ ایده‌ها و نظراتش بود و آنها را در مجموعه مقالاتش (با عنوان Study Of Ethnomusicology) به روز رسانی می‌کرد.

به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه‌ی موسیقی ایرانی، این استاد برجسته، برای دانشجویان و محققان ایرانی بسیار شناخته شده بود و آثارش منبعِ بسیاری از پژوهش‌ها روی فرهنگ و موسیقی ایرانی است.