انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت ایران درودی

عکس از مهرداد اسکویی

ایران دَرّودی ( ۱۳۱۵ – ۱۴۰۰) از مطرح‌ترین  بانوان نقاش ایرانی بود. علاوه بر آن او کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر هم بود. اغلب آثار وی سورئالیستی و مبتنی بر زبان بی‌واسطه رنگ‌ها بود.

در پروژه چهره‌های زمان که تولید مشترک موسسه انسان شناسی و فرهنگ و موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش و مرکز میراث تصویری است، برای ایشان یک کلیپ نیز ساخته شده است که متن آن آورده می‌شود، برای دیدن ویدئو به اینستاگرام “چهره‌های زمان”مراجعه کنید:

 سرزمین دوردست بود و جنگ و غرش توپها و هراسی که به دل کودکی کوچک افتاده بود. سالها چه زود گذشتند. پاریس، برلین و سرانجام تهران. نمایشگاههای پرافتخار. آن سالها چه زود گذشتند و آن زیبایی و طراوت و زنده دلی، چه ساده بر جای ماندند و گویی از جانش بر پرده نقاشی هایش جاری شدند. امروز گویی عقربه های ساعت متوقف شده اند و درودی در رویایی از رنگهای زنده جوانی غرق می شود.
نگارش متن:ناصر فکوهی/ عکاس و گوینده متن:مهرداد اسکویی/ موسیقی:بردیا صدرنوری/ گرافیک:پرهام عرب/ تنظیم ویدئو:سارا براتی/ تهیه کننده: حامد کلجه ای

عکاس: مهرداد اسکویی

تابلوی نفت (نفت ایران یا رگ‌های زمین، رگ‌های ما)، یکی از مشهورترین آثار اوست که به سفارش شرکت آی تی تی در سال ۱۳۴۷ خلق شد:

انسان‌شناسی و فرهنگ درگذشت این بانوی فرهیخته و اهل فرهنگ و هنر را تسلیت می‌گوید.