فضای سوم و هومی بهابا (هومی بابا)
فضای سوم، یکی از مفاهیم پایهای و شاخصی است که هومی بهابا، استاد مرکز علوم انسانی دانشگاه هاروارد در طرح اندیشه هایش از منظر فرهنگی به آن میپردازد. از نظر وی، فضای سوم فضای تمایلات بین فرهنگهای به همخورنده، فضای آستانه ای که موجب رشد چیزی دیگر، چیزی جدید و غیر قابل شناخت، منطقه ای جدید از مذاکره و معنا و بازنمود است. در این فضای “درمیانی” هویت های فرهنگی جدیدی پیریزی و دوبارهسازی میشوند .(Rutherford, 1990) کتاب اصلی هومی بهابا با عنوان “موقعیت فرهنگ[۱]” به عنوان یکی از کلیدی ترین متون پسااستعماری شناخته شده و حاوی مهمترین نظریات اوست. بهابا در این کتاب علاوه بر نقد مطالعات قبلی، به موضوعاتی از قبیل هویت، فرهنگ تقلید، دورگهبودن[۲]، موقعیت درمیانی و … میپردازد که بسیاری از موضوعات مطالعات فرهنگی را از نو تعریف میکند. بهابا کسی است که تئوری تفاوت فرهنگی وی ما را با مفاهیمی چون دورگهبودن و فضای سوم همراه میکند. دورگهگی در اندیشه پسااستعماری واژهای است که برای نامیدن افرادی به کار میبرند که محصول ازدواج فرد رنگین پوست و سفید پوست[۳] هستند (Bhabha,1994). فضای دورگه، فضایی دوگانه[۴] (دمدمی) و آستانهای[۵] است و افرادی که در آن مشارکت دارند، دورگه(دو وجهی) نامیده میشوند. دورگه بودن به عنوان یک مفهوم، ریشه در علم زیست شناسی دارد برای شرح فرزند حاصله از ارتباط دو گونهی مختلف که ساده ترین مثال آن، “قاطر” است و این موجود (قاطر) امکان تکثیر خود (زاد و ولد) را ندارد لذا موجودی است در انتهای این مسیر(McLaughlin, 2013: 30). به تعبیری، دورگه بودن در لحظهای به وجود میآید که در آن گفتمان سلطه استعمارگر، نوای تک صدایی خود را از دست میدهد و خود را به روی ردپای زبانهای دیگران گشوده میبیند، منتقد را برای ردیابی حرکات پیچیده و خلع سلاح مغایرتها در متن استعماری قادر میسازد (Bellocchi, 2009: 72).
نوشتههای مرتبط
در اینجا است که بحث فضای سوم مطرح میشود. فضایی که ذاتا نسبت به مواضع ذات گرایانه[۶] ی هویت و مفهوم فرهنگ اصیل یا اصالت فرهنگی منتقد است(Meredith, 1998: 2-3). در این تعبیر، نقطه ی روی هم افتادن دو پارادایم یا نحوه ی دیدن جهان، از منظر هومی بهابا و دیگران، فضای سوم نام گرفته است. تئوری فضای سوم هومی بهابا، صراحتا فضای آستانه ای بین فرهنگ ها را شرح میدهد (Ibid: 91). این مهم به توسعه ی شخصیتهای چندفرهنگی نیز میانجامد و بر مرز بین فضاها و همپوشانی آنها و شکل گیری فضاهای مرزی یا حاشیه ای تاکید میکند. در این فضا است که نوع خاصی از ارتباط شکل میگیرد.
شاید اینطور به نظر بیاید که همواره تمام اشکال فرهنگ در یک فرآیند اختلاط قرار دارند. اما برای بهابا اهمیت اختلاط عدم توانایی در ردیابی دو لحظه اصلی نیست که از آن حالت “سومین” به وجود میآید بلکه عقیده دارد که اختلاط ” سومین فضا” است که باعث می شود سایر موقعیت ها پدیدار گردند. فضای سوم، تاریخ تشکیل دهنده اش را تغییر داده و ساختارهای جدیدی از قدرت و ابتکارات سیاسی جدید را که به صورت ناکافی از طریق خرد دریافت شده ادراک می شوند، آغاز می نماید. روند اختلاط فرهنگی به چیزی متفاوت، تازه و غیرقابل تشخیص، حوزه جدیدی از انتقال معنا و بازنمایی[۷] منجر میشود (Soja, 1996: 140). در اصطلاحات بهابا، گذر از طریق فضای سوم، تضمین میکند که قدرت گفتمان غالب در چالش است، زیرا معانی به روی تفسیر باز هستند. بنابراین، فرهنگ و گفتمانهای فرهنگی می توانند دوباره بازنویسی شوند و خوانش جدیدی در قرائتهایی که ممکن است ارتباطات متفاوتی را نسبت به دیدگاه غالب بازنمایی کنند، ارائه کنند (Bellocchi, 2009: 73) از نظر بهابا، فضای سوم فضایی است که در آن نظام معنا و ارجاع به فرآیندی دوسویه بدل میشود و آینه بازنمایی را که در آن دانش فرهنگی طبق عرف رایج به صورت اصلی منسجم، باز و بسیط ترسیم میشود میشکند. اینچنین است که فضای سوم درک سنتی ما را از هویت تاریخی فرهنگ به مثابه نیرویی همگن ساز و اتحاد آفرین که از سنت ملی نشئت میگیرد، به چالش میکشاند.
منابع:
- Bellocchi, Alberto (2009), Learning in the Third Space: A Sociocultural Perspective on Learning With Analogies, Ph.D. thesis, Faculty of Education, Queensland University of Technology, Australia
- Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. Routledge.
- McLaughlin, Marianne (2012), Crossing Cultural Borders – A Journey Towards Understanding and Celebration in Aboriginal Australian and Non-Aboriginal Australian Contexts, Ph.D. Thesis, Science and Mathematics Education Centre, Curtin University, Australia
- Meredith, Paul (1998), Hybridity in the Third Space: Rethinking Bi-cultural Politics in Aotearoa/New Zealand, Te Oru Rangahau Maori Research and Development Conference, Massey University
- Rutherford, Jonathan (1990), The Third Space. Interview with Homi Bhabha. In: Ders. (Hg): Identity: Community, Culture, Difference. London: Lawrence and Wishart.
- Soja, Edward, (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places, Cambridge: Blackwell.
[۱] Location of Culture
[۲] Hibridity
[۳] Miscegenation
[۴] Ambivalent
[۵] Liminal
[۶] Essentialist
[۷] Representation