انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

دانشگاه ها حتی ازموضوعات عدم توازن جنسیتی خلاقیت کسب می کنند

برخی دانشگاه ها نیاز به رتبه عالی در رشته های ریاضی فیزیک در جهت جذب بیشتر زنان در رشته های مهندسی و علوم حذف کرده اند .

زمانی هلن اتکینسون در یک سالن سخنرانی معمولی با ۱۷۰ دانشجوی مهندسی می گوید به نظر می آید کمتر از ۲۵ تای آنان مونث می باشد . از طرف دیگر درهمان دانشگاه ، همکاران او در رشته روان شناسی با دریای مشابهی از چهره های تحت سلطه یک جنس روبروست و بجز اینکه در این مورد مردان هستند .

اتکینسون ، رئیس بخش مهندسی در دانشگاه لستر((Leicesterو رئیس کمیته مهارت و تحصیلات در در آکادمی ساطنتی مهندسی ( Royal Academy of Eng)، می گوید ، در سراسر کشور نسبت تحصیل زنان در رشته مهندسی بطور خزنده رو به افزایش است – اما فقط بطور خزنده .- از حدود ۱۲% در سال ۲۰۰۸ تا ۱۵% در سال ۲۰۱۵.

در موضوعات دیگر توازن دقیقا اریب است . آخرین آمارها از آژانس آمار تحصیلات تکمیلی نشان داد تقریبا ۸۰% آنهایی که پرستاری و دیگر رشته های مرتبط با پزشکی می خوانند ، زن هستند ، در حالیکه ۸۳% دانشجویان علوم کامپیوتر مذکر هستند در رشته تربیت معلم بیش از ۷۶% دانشجویان مو نث هستند . اما در رشته معماری تسلط با مردان است .

تلاش های زیادی سعی بر آن دارد تا چنین عدم توازنی را جبران کند . اما آنان به طرح یکی کردن تمایل دارند. آلن پو (Ellen Pugh)، مشاور سیاسی در واحد چالش برابری می گوید پژوهش آکادمی تحصیلات تکمیلی که در این ماه منتشر شد نیاز به یک رویکرد بلند مدت و گسترده را شناسایی کرد.

در این مورد ، اسکاتلند پیشتاز است . بنیاد مشورتی اسکاتلندی ها (Scottish Funding Council ) پژوهش HEA را راه اندازی کرد وهمین ماه ، آخرین طرح عمکرد جنسیتی نهایی را در پرداختن به عدم توازن جنسیتی در سطح موضوع ایجاد خواهد کرد .این طرح موقتی است ، و وعده داده است ” نمای کلی اقدام مثبت ;و جزییات اینکه چگونه می توان آن را بطور موثر اجرا کرد و استفاده از آن را در تمام بخش ها تشویق کرد ، در ماه فوریه منتشر کرد.

اعلام کرد که هیچ رشته ای نباید تا سال ۲۰۳۰ عدم توازن جنسیتی بیش از ۷۵:۲۵ داشته باشد .همچنین خواهان افزایش کلی نسبت مردان در دانشگاه عمدتا در آن زمانی که شکاف میان مشارکت زنان و مردان – که در حال حاضر ۱۳.۸%است – می باشد و با نقاط ۵% و تمرکز ویژه بر مردان در مناطق محروم ، اشاره می کند .

اهداف با نتایج توافق میان دانشگاهها مرتبط خواهد بود ، توافق مذاکرات میان موسسات و شورای مالی نشان می دهد که آنها انتظار دارند در رابطه با بودجه عمومی چه چیزی بدست آورند .راشل آدامسون (Rachel Adamson) افسر ارشد در شورای سرمایه گذاری اسکاتلند می گوید که در حالی که اهداف بلند مدت است ، آنان شروع کرده اند به توافق های حاصله در سال آینده اشاره کنند . اما او می گوید :” آنها اهداف هستند نه سهمیه .این برای تشویق آنان به قرار گرفتن در مسیر درست است .

دانشگاه لستر (Leicester) یک رویکرد مشابه از طریق دخالت در طرح برابری جنسیتی (HE FOR SHE) سازمان ملل در پیش گرفته است . یکی از ده دانشگاه در سراسر جهان که نقش مبارزه برابری جنسیتی به آن داده شده است ، شش رشته با بیشترین تفاوت میان نقش زنان و مردان مشخص کرده است.علوم کامپیوتر ، مهندسی ، فیزیک و ستاره شناسی، جامعه شناسی ، ارتباطات و رسانه و روانشناسی – و به تغییر یک درصدی سالانه در جهت برابری جنسیتی کمک خواهد کرد.

یک نهاد جدید آموزش عالی که سال آینده گشایش می یابد ، حتی فراتر رفته است . مدل جدیدی در تکنولوژی مهندسی ، هر فورد،(Hereford) دانشگاه خصوصی متخصص در علوم متعهد به دستیابی به برابری جنسیتی در بدنه کارمندی ودانشکده ای شده است . کارن آشر(Karen Usher) ، رهبر تیم توسعه کالج دانشگاه الین (Olin) می گوید با کالج مهندسی الین در ماساچوست که تعهد مشابهی دارند همکاری کرده است تا دریابد که این چگونه امکان پذیر است .

یک گام در جهت تشویق زنان ، تاکید بر راه هایی است که فیزیک می تواند در حل مشکلات جهانی کمک کند . و دیگری تمرکز بر راههای اشتغال است .

اما دانشگاه باید به تقاضای ریاضیات و فیزیک در سطح عالی (A-Level) پایان دهد به دانش جویان شیوه های دیگر رسیدن به دانش مورد نیازشان را نشان بدهد ، بدلیل مشکلاتی که موجب می شود تا دختران بمراتب کمتر از پسران این موضوعات را در سطح عالی بدست آورند .

کالج دانشگاه مدنی لندن ، بخش مهندسی زمین شناسی و محیط زیست موضوعات خاص مورد نیاز ورود را بدلیل محدودیت تعداد زنانی که در رشته فیزیک نمره سطح عالی می گیرند ، حذف کرد . راه های گسترش نرخ آمار زنان : مردان را بطور مشابه مدیریت می کند . مانند دانشگاه کمبریج موفق به افزایش ۳۹ % بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ تعداد زنانی که در رشته علوم طبیعی انتخاب می کردند فیزیک را در سال دوم ادامه دهند شد.این ویژگی به معرفی تدریجی بیشتر جنبه های ریاضی و کار گروهی و ساختاری بخش های عملی مرتبط است .

بر اساس نظریات ، سوزانا لین (Susannah Lane)، رئیس روابط عمومی دانشگاه اسکاتلند ، نا برابری جنسیتی در مدارس یکی از بزرگترین موانع در جهت دستیابی به برابری جنسیتی در دانشگاه است .وی می گوید : ” این یکی از آن موضوعاتی است که خودش رادر دانشگاه نشان میدهد.اما اگر شما فقط در سطح دانشگاه مورد خطاب قرار دهید موضوع را حل نمی کنید . مگر اینکه شما فشارهای اجتماعی بر کودکان مدرسه رو در زمان انتخاب موضوع که سبب وقوع سطح تغییراتی را که مورد نظر شماست نمی شود ، مورد توجه قرار دهید .این مربوط است به اینکه دختران با مجموعه اسباب بازی های خاصی و پسران با بقیه بازی می کنند.”

در واقع ، او می گوید جذب در دانشگاه اغلب موجب بهتر شدن موضوع می شود . پسران در رشته فیزیک افزون بر دختران هستند ۷۱:۲۹ اما نرخ واقعی در سطح درجه تحصیلی ۶۱:۳۹ می باشد. در رشته هنر و طراحی دختران افزون تر از پسران هستند ۸۱:۱۹ اما ۶۴:۳۶ در رتبه ۶۴:۳۶ هستند.

ماری کارناک کوک (Mary Curnock Cook) ، مدیر اجرایی خدمات پذیرش دانشگاه ها و کالج ، مدت زمانی با عدم توازن جنسیتی بالاخص تحت نمایندگی مردان در دانشگاه ، می گوید : موانع جنسیتی در تحصیلات خیلی پیش از انتخاب رشته دانشگاهی آغاز می شود و بسیاری از هنجارهای فرهنگی باید به چالش کشیده شود .

پو می گوید ، اما این تصویر پیچیده ای است با نابرابری آموزشی که گاهی در تفاوت های محل کار منعکس شده است . اگر چه تسلط دانشجویان مونث در دوره کارشناسی تربیت معلم ، معلم بیشتری تربیت می کند اما هنوز مدیران مدارس مذکر بیشتری نسبت به مونث وجود درد.جامعه شناسی در سطح کارشناسی تحت سلطه زنان است ، اما اساتید جامعه شناسی به شدت مردانه است .

در دهه ۸۰ دریک دانشگاه ، اتکینسون با نشان دادن تصاویر زنان برهنه در مقابل مردان و گفتن : ” این مردان را بیدار نگه می دارد . ” از خودش دفاع کرد. وقتی هنوز چیز های زیادی برای انجام دادن وجود دارد ، او گفت ” امروزه هیچ دانشگاهی نمی تواند در مورد آن تامل نکند.”

 

هریت سون ( Hrriet Swain )

ترجمه : رویا صمیمی

سه شنبه ۳ می ۲۰۱۶