انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

جشنواره تئاتر دانشگاهی و درسگفتار انسان شناسی نمایش و شهر مدرن ایرانی

بخش هنرهای نمایشی هفتمین جشنواره‌ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور امروز،‌ شنبه هفدهم بهمن‌ماه با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی، پانتومیم، نمایش‌نامه‌خوانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی آغاز به کار می‌کند.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از سایت صحنه،بخش هنرهای نمایشی هفتمین جشنواره‌ فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور امروز،‌ شنبه هفدهم بهمن‌ماه با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی، پانتومیم، نمایش‌نامه‌خوانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی آغاز به کار می‌کند.

بخش هنرهای نمایشی هفتمین جشنواره‌ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با نمایش‌نامه‌خوانی ۳ اثر، اجرای صحنه‌ای ۵ نمایش و اجرای ۳ نمایش در بخش تئاتر خیابانی و پانتومیم در تماشاخانه‌ ماه، تماشاخانه‌ مهر، تالار سوره و محوطه حوزه هنری و و برگزاری ۴ کارگاه‌های آموزشی رسما آغاز به کار می‌کند.

بنا بر اعلام این خبر، در بخش نمایش‌نامه‌خوانی، امروز ۳ اثر اجرا می‌شوند.

در تماشاخانه ماه از ساعت ۱۰:۴۵ به مدت ۶۰ دقیقه نمایش‌نامه‌خوانی “اپیدمی خاک و خنده” به کارگردانی سعید محمد سلیمانی از اهواز اجرا می‌شود. این تماشاخانه همچنین از ساعت ۱۶ تا ۱۷ میزبان نمایش‌نامه‌خوانی “امروز، آخرین روزه” به کارگردانی محسن مصطفی‌پور از شهر تبریز است. “مهمان” به کارگردانی علی زنگه از اصفهان، سومین اثر در بخش نمایش‌نامه‌خوانی هفتمین جشنواره‌ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که امروز از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵ در تماشاخانه مهر به صحنه می‌رود.

در بخش اجرای صحنه‌ای، ۵ نمایش در تماشاخانه ماه، تماشاخانه مهر و تالار سوره به صحنه خواهند رفت.

“تئاتر مرز” به کارگردانی رضا مسعودی از بندرعباس از ساعت ۹ به مدت ۳۰ دقیقه در تماشاخانه ماه اجرا می‌شود. نمایش “آنتی دروغ قیاس” به کارگردانی روح‌اله نظری از سمنان در تماشاخانه مهر از ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۴۵ به صحنه می‌رود. همچنین نمایش “دیوار” به کارگردانی سنی محمد‌پور از اهواز از ساعت ۱۶ تا ۱۷ در همین تماشاخانه به صحنه می‌رود. از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵ نیز نمایش” پزشک نازنین” به کارگردانی امیر بریمانی از دانشگاه شهید بهشتی در تالار سوره به صحنه می‌رود. آخرین اجرای صحنه‌ای نخستین روز هفتمین جشنواره‌ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به نمایش ” بوی کافور، عطر سگ” اختصاص دارد. این نمایش به کارگردانی الناز محمدی از اراک از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در تماشاخانه ماه به صحنه می‌رود.

در بخش تئاتر خیابانی و پانتومیم سه اجرا حضور دارند.

تئاتر خیابانی “رویش همدلی” به کارگردانی ثریا خدادای از کردستان از ساعت ۱۸ به مدت ۴۵ دقیقه در محوطه حوزه هنری اجرا می‌شود. همچنین حسین جسور بیرق از تبریز و فاطمه سلیمانیان از دانشگاه شهید بهشتی از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه دو اجرای پانتومیم خود را در تماشاخانه‌ی مهر به صحنه می‌برند.

کارگاه‌های آموزشی در نخستین روز هفتمین جشنواره‌ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ساعت ۱۳:۴۵ به مدت ۱۲۰ دقیقه برگزار می‌شوند. بر این اساس، کارگاه ایده تا کارگردانی(فیلم) با حضور رهبر قنبری در تماشاخانه ماه، کارگاه ایده تا اجرا (تئاتر) با حضور حسن وارسته در تالار سوره، کارگاه مجازی در تالار فردی و کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی با حضور ایوب آقاخانی در تالار اوستا برگزار خواهند شد.

گفتنی است هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از روز شنبه هفدهم بهمن‌ماه در تماشاخانه‌های ماه، مهر، تالار سوره و محوطه حوزه ‌هنری به مدت سه روز برگزار خواهد شد. اختتامیه بخش هنرهای نمایشی، موسیقی و مجازی نیز روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه در تالار اندیشه برگزار می‌شود.

همراهی دکتر فکوهی با جشنواره تئاتر دانشگاهی

نشست “انسان شناسی اجرا و نمایش: چشم‌اندازهای هنر در شهر مدرن ایرانی” با حضور دکتر ناصر فکوهی و در قالب رویکرد میان‌ رشته‌ای نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران؛ این نشست روز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ زیر نظر دکتر ناصر فکوهی (مدرس دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در توضیح این درسگفتار آمده است: در تاریخ اندیشه‌ها و نظریه‌های انسان شناسی؛ عنوان انسان شناسی اجرا و انسان شناسی نمایش (تئاتر) که لزوماً نمی‌توان آن‌ها را یک حوزه واحد در نظر گرفت، ما را به سرعت به نام‌های “ترنر” و “شکنر” می‌رساند که زمینه کار نظریه پرداز نخست بیشتر پهنه‌های سنتی مردم شناسی بود، در حالی‌که دومی بیشتر به جهان معاصر نظر داشت.

اما فراتر از رویکردی که می‌توانیم در این درسگفتار به بخش نظری انسان شناسی اجرا و نمایش داشته باشیم و بیشتر یک معرفی مختصر را در بر می‌گیرد، بحث ما به دنبال آن خواهد بود که به حوزه تخصصی خویش یعنی مطالعات شهری بپردازیم و نخست در دایره‌ای بزرگ‌تر موضوع تحلیل اجرا و نمایش شهری در مدیریت و طراحی فضا و روابط فضایی و فرهنگی شهرهای مدرن جهان و سپس باز به صورتی خاص‌تر چنین مدیریت و تبیینی نظری در ایران را بررسی کنیم.

کشور ما با سرعتی شگفت‌آور در طول پنجاه سال به کشوری تقریباً کاملاً شهرنشین تبدیل شده است. اما هم سرعت و هم شکل و محتوای این شهری شدن آن را آسیب زده و آسیب‌زا کرده است. در این میان، هنر به طور عام و هنر نمایش به طور خاص می‌تواند نقشی اساسی داشته باشد. اما این کار را نمی‌توان به صورتی مکانیکی با الگو برداری‌های مستقیم از سایر تجربه‌های جهانی، یا با اقدامات پر زرق و برق و زودگذر، انجام داد و برعکس باید تمام الزامات و چارچوب‌های موجود را برای یافتن یک یا مجموعه‌ای از الگوهای قابل اجرا و مؤثر در نظر گرفت. بنابراین در این درسگفتار تلاش ما آن خواهد بود که، هم نگاهی نظری به موضوع داشته باشیم و هم به ارائه سرنخ‌هایی در پیاده کردن این نظریه‌ها در سطح شهر مدرن ایرانی بپردازیم.”

این نشست‌ یکی از مجموعه‌ نشست‌های برنامه‌ریزی شده توسط نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران است که در راستای “رویکرد میان رشته‌ای” این رویداد برگزار می‌شود.