انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

جانوران در موزه‌ی ملی

به گزارش ایسنا، موزه ملی ایران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست نمایشگاه‌های «نشانه‌هایی از دویست‌هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین» و «تنوع زیستی جانوری در ایران» را در هفته‌ی دولت برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این برنامه‌ی مشترک نمایشگاهی از آثار موزه‌ی ملی ایران با عنوان «نشانه‌هایی از دویست‌هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین» و نمایشگاهی از آثار موزه‌ی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست با عنوان «تنوع زیستی جانوری در ایران» است، که از فردا (شنبه ۸ شهریور) در موزه‌ی ملی ایران برپا می‌شود.

رییس موزه‌ی ملی ایران هدف از برپایی نمایشگاه «نشانه‌هایی از دویست‌هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین» را مروری بر پیشینه‌ی همبودی و همزیستی چندصدهزارساله‌ی انسان و جانوران در سرزمین ایران دانست که شواهد آن در مجموعه‌ی آثار به نمایش درآمده نشان داده می‌شود.

مهناز گرجی افزود: این نمایشگاه اهمیت جانوران را در فرهنگ، تاریخ و زندگی انسان از دیرباز تا سده‌های گذشته نمایان می‌کند و ایجاد ‌شناختی صحیح و تأثیر ماندگار در ذهن مخاطبان و بستری مناسب برای حفظ و پاسداشت میراث طبیعی و تنوع زیستی کشور ایجاد می‌کند. این موضوعی است که اخیراً به دلیل رویدادهای ناگوار در عرصه‌ی حفاظت محیط‌ زیست و حیات‌ وحش کشور موضوع بحث کار‌شناسان و علاقه‌مندان به این حوزه شده است.

او ادامه داد: همچنین در نمایشگاه دیگری به نام «تنوع زیستی جانوری در ایران» که با تلاش موزه‌ی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی همزمان در موزه‌ی ملی برپا می‌شود مجموعه‌ی مهمی از گونه‌های تاکسیدرمی‌شده‌ی پستانداران کمیاب از جمله یوز، پلنگ، گور، گوزن و پرندگان همراه با نمونه‌های سنگواره مهره‌داران از منطقه‌ی فسیلی مراغه با قدمت نزدیک به ۹ میلیون سال به نمایش درآمده می‌آید.

رییس موزه‌ی ملی ایران اظهار کرد: همزمان با افتتاح این نمایشگاه‌ها در روز شنبه هشتم شهریور، نشست علمی یک‌روزه‌ای با دو محور اصلی «باستان‌شناسی و فرهنگ» و «حیات‌وحش امروز ایران» در محل تالار همایش‌های این موزه برگزار می‌شود که در آن پژوهشگران حوزه‌های مرتبط به ارائه‌ی نتایج مطالعات خود می‌پردازند.

او افزود: نمایشگاه «نشانه‌هایی از دویست‌هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین» با نمایش نزدیک به ۳۰۰ اثر شامل سنگواره‌ی حیوانات منقرض‌شده‌ای مانند خرس غار با قدمت بیش از دویست‌هزار سال، ابزارهای سنگی مرتبط با شکار، ظروف و اشیای منقوش و پیکرک‌های جانوری از دوره‌های گوناگون پیش‌ از تاریخ، تاریخی و اسلامی و همچنین مهر، سکه، گل‌نبشته و نسخه‌های مینیاتور و اشیای زرین و سیمین، نخستین نمایشگاه با این موضوع است که در موزه‌ی ملی ایران برپا شده است.

یکی از نوآوری‌های این نمایشگاه، نمایش تابلوهای نقاشی از صحنه‌های بازسازی‌شده‌ی زندگی انسان و جانوران در دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی است که تحت نظارت علمی پژوهشگران موزه‌ی ملی و توسط هنرمند نقاش عرفان سلطانی انجام شده است.

نمایشگاه‌های یادشده به مدت یک ماه در محل نمایشگاه‌های موزه‌ی ملی ایران در خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی تیر برپاست. مراسم افتتاحیه و نشست علمی در روز شنبه ۸ شهریور از ساعت ۱۰:۳۰ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت. علاوه بر سخنرانی‌های همایش افتتاحیه، هر هفته یک سخنرانی با موضوعات مرتبط با نمایشگاه در محل نشست‌های تخصصی موزه‌ی ملی برگزار می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر از این برنامه در زیر کلیک کنید

۲۴۵۷۹