انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

تضاد بین اتحادیه ی اروپا و جبهه ی ملی فرانسه

لوموند برگردان آریا نوری

دو سالی می شود که مارین لوپن، از تریبون اتحادیه ی اروپا، برای نابودی آن استفاده می کند. این امر تضاد آشکاری را به تصویر می کشد. هر روز رئیس جبهه ی ملی فرانسه از قوانین اتحادیه ی اروپا بهره می برد تا به ضرر آن کار کند. دوازدهم آوریل، او به خوبی از حضور مانوئل والس (نخست وزیر فعلی فرانسه) در کنفرانس رئسای دولت اتحادیه ی اروپا که خودش هم در آن حضور دارد بهره برد تا درخواست برگزاری همه پرسی در کشورش را مطرح کند. حتی با وجود اینکه این درخواست ره به جایی نخواهد برد، ولی طرح آن هم عواقبی را در پی خواهد داشت.

کمپین خروج انگلستان از اتحادیه ی اروپا که از روز بیست و دوم ژوئن کار خود را آغاز کرده ، فرصت مناسب دیگری را در اختیار خانم لوپن قرار می دهد تا بتواند باز هم صدای خود را به گوش سایرین برساند. این مساله حتی با وجود این است که خود طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا هم تمایلی به جلب رضایت او ندارند. خانم لوپن امیدوار است با خروج احتمالی انگلستان، شرایط برای خروج فرانسه هم مهیا شود. ولی او به خوبی می داند حتی اگر این اتفاق رخ ندهد (که به احتمال زیاد رخ نخواهد داد) باز هم فرصت بسیار خوبی برایش فراهم گشته است.

از آنجایی که جبهه ی ملی نتوانست در انتخابات اخیر فرانسه هیچ منطقه ای را به صورت مستقل به دست بگیرد، سردمداران آن تصمیم گرفته اند تا بهترین استفاده ی ممکن را از تریبون اتحادیه ی اروپا که در اختیارشان قرار داده شده ببرند. جبهه ملی در حال حاضر بیشترین تعداد نماینده را در بین احزاب اصلی فرانسه در مقر اتحادیه ی اروپا دارد. همچنین این حزب از یک سال پیش موفق شده گروهی ائتلافی تشکیل دهد که امکان برخورداری از مدت زمان صحبت بیشتری را برای اعضایش فراهم می کند.

ماه اکتبر سال ۲۰۱۵، مارین لوپن با خطاب قرار دادن مستقیم فرانسوآ اولاند که در کنار آنگلا مرکل در جلسه ی اتحادیه شرکت کرده بودند، همه را غافلگیر کرد و حتی اولاند را نخست وزیر آنگلا مرکل خطاب کرد. هنوز هم هواداران این حزب آن روز را موفقیت بسیار بزرگی برای خانم لوپن می دانند.

نمایندگان جبهه ی ملی فرانسه در اتحادیه ی اروپا از هیچ راهی برای انتقاد از نهادی که در آن حضور دارند، نمی برای مثل، برنارد مونو، مشاور اقتصادی خانم لوپن با اشاره به این مساله که بیش از ۶۰۰۰ لابی در اتحادیه ی اروپا فعال هستند، گفت: «مقر این اتحادیه تبدیل شده به معبدی برای تبادل پول و قدرت.» این گفته ها در حالی ادا می شود که برخی از هم حزبی های خود، به گفته ی خودشان، از کمک همین لابی ها بهره می برند.

سردمداران جبهه ی ملی که خود را نماینده ی خرد و عقل سلیم می دانند، از روند بحث هایی که در مقر اتحادیه ی اروپا مطرح می شود، راضی نیستند. برای مثال یکی از نمایندگانش می گوید: مقر اتحادیه ی اروپا جای طرح مباحث انسان دوستانه نیست و میزان آن باید بسیار کم باشد. باید این را در نظر داشته باشیم که ما سازمان ملل متحد نیستیم. مارین لوپن از همه ی نمایندگان خود خواسته تا با جدیت در تمامی جلسات اتحادیه ی اروپا شرکت کنند. درخواستی که کم و بیش به آن عمل می شود. بسیاری در اتحادیه ی اروپا در این زمینه می گویند: «نمایندگان جبهه ی ملی بیشتر اینجا هستند تا آموزش ببینند.» اعضای جبهه ی ملی که بسیاریشان برای اولین بار نمایندگی را تجربه می کنند، مثل سایرین مرتکب اشتباهاتی می شوند.

مطابق آماری که ارائه شده، اعضای جبهه ی ملی در بسیاری از موارد اقدام به تصحیح رای خود می کنند. مطابق قوانین اتحادیه ی اروپا، هر نماینده، در صورتی که مرتکب اشتباه شده باشد، می تواند به صورتی نمادین رای خود را در آرشیو پارلمان تغییر دهد. رقبای جبهه ی ملی از همین مساله استفاده می کنند تا اعضای این حزب را افرادی مبتدی معرفی کنند. در طول جلسات، مباحث، قوانین و لایحه های مختلفی با سرعتی بالا مطرح می شود و نمایندگان وابسته به لیستی هستند که از طرف گروهشان اعلام می شود. برای مثال یکی از نمایندگان رقیب جبهه ی ملی در این زمینه می گوید: «ما در جریان رای گیری ای که ماه ژوئیه ی سال ۲۰۱۵ برگزار شد، لیست رای دهی مشخصی از طرف سازمان مرکزی حزبمان نداشتیم. این مساله مشکلی نیست و برخی مواقع پیش می آید. ولی نباید باعث شود رای نمایندگان ما با اختلال و آشفتگی مواجه شود. امری که در مورد جبهه ی ملی پیش امده است.»

یکی از اعضای جبهه ی ملی در مورد رای گیری ها می گوید: «رای گیری ها اینقدر پیچیده است که برای هر کسی ممکن است اشتباه پیش بیاید. البته خود من به هیچ عنوان حاضر نیستم رایم را تصحیح کنم. حاضرم بمیرم ولی این کار را نکنم.»

در حال حاضر دو حزب بزرگ کنترل پارلمان اروپا را در دست دارند: سوسیال دموکرات ها و محافظه کاران حزب پوپولیست اروپا. جبهه ی ملی و متحدانش در شرایط فعلی خیلی نمی توانند نقش موثری در روند رای گیری ها ایفا کنند و لایحه های اصلاحی ای که برای قوانین به تصویب رسیده ارائه می دهند، در اکثر قریب به اتفاق مواقع رد می شود. حتی در صورتی که درست مطرح شده باشد. همین لایحه ها در صورتی که توسط حزب دیگری مطرح شود، به احتمال خیلی زیاد تصویب خواهد شد. میشل ریوازی، یکی از نمایندگان اکولوژیست ها در این مورد می گوید: «حتی اگر لایحه ای که آن ها مطرح می کنند مناسب باشد هم ما رای مخالف خواهیم داد. اینقدر از اتحادیه ی اروپا انتقاد می کنند آنوقت توقع رای مثبت و توجه هم دارند؟»

برخی مواقع، در کمال تعجب، پیش می آید که جبهه ی ملی در پارلمان اروپا از اکولوژیست ها و لوایحی که ایشان ارائه می کنند، دفاع کند. معاون جبهه ی ملی در این زمینه می گوید: رئیس گروه اکولوژیست ها فردی منطقیست و مسائل خوبی را مطرح می کند، ما ابایی از دفاع از قوانین و یا لایحه هایی پیشنهادی آن ها نداریم. این امر اما همیشگی نیست و به ندرت رخ می دهد. در بسیاری از رای گیری ها هم این دو حزب دقیقا در برابر هم قرار می گیرند؛ مثلا نمایندگان جبهه ی ملی با طرح پیشنهادی نمایندگان اکولوژیست برای تعیین کارگروهی مستقیل به منظور تحقیق در مورد رسوایی های شکل گرفته در مورد پرونده ی اوراق پاناما، رای منفی دادند.

ائتلاف شکل گرفته توسط جبهه ی ملی، مطابق قوانین اتحادیه ی اروپا، در آغاز سال جاری بودجه ای معادل ۳.۲ میلیون یورو دریافت کرده است. سایر احزاب از این تضاد عصبانی هستند چرا که به خوبی می دانند این ائتلاف از این بودجه علیه بنیاد اتحادیه استفاده خواهد کرد.

نمایندگان جبهه ی ملی در پاسخ می گویند از بودجه ای که دریافت می کنند، برای دفاع از رای مردمی استفاده خواهند کرد که به ایشان رای داده اند.

آری، تضادی اینچنین هر روز در مقر اتحادیه ی اروپا شدت می گیرد…

پرونده ی لوموند در انسان شناسی و فرهنگ: http://www.anthropology.ir/cooperation/936