انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

بررسی تجارب توسعه روستایی در کشور ترکیه(۲)

بخش دوم و نهایی

استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر:

انرژی یکی از درون­داد­های اصلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور است. مصرف انرژی، و متعاقبا ذخیره انرژی در بالاترین مقدار و با کمترین هزینه هدف اصلی است، در درون رویکرد توسعه پایدار که از توسعه اقتصادی و اجتماعی حمایت می­کند، تاثیر مخرب برروی محیطزیست را در پایین­ترین سطح دارند.

اندازه کوچک مزارع یکی از ویژگی­های کشاورزی ترکیه است. متاسفانه این توزیع سبب شده که خروجی مزارع ، در قیاس با پتانسل بالای کشور اندک باشد . اما از طرف دیگر ترکیه به لحاظ جغرافیایی در منطقه­ای قرار گرفته که می­تواند از اشعه خورشید جهت تولید انرژی به خوبی استفاده کند.

ترکیه درصدد است که جهت تامین انرژی خویش، از انرژی حرارتی زمین، انرژی آب، باد، انرژی خورشیدی و نیز زیست­توده بهره بگیرد.

زیست­توده­ها منبع اصلی انرژی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه هستند تا حدی که گاه در برخی کشورها تا ۹۰% ذخیره انرژی را تشکیل می­دهند.

باقیمانده­های کشاورزی در ترکیه بر سه نوعند:

باقیمانده­های بر روی زمین کشاورزی بعد از درو محصولات( که در ترکیه این محصولات عمده کتان و تنباکو، برنج، گل آفتاب­گردان،و…هستند) و باقی­مانده­های بعد از هرس درختان، و نیز باقیمانده­های حاصل بعد از روغن گیری دانه­های روغنی و…

در ترکیه قانون استفاده از منابع انرژی­ تجدید­پذیر به هدف تولید انرژی الکتریکی، در ۲۰۰۵ پذیرفته شد. هدف اساسی این قانون، «افزایش استفاده از منابع انرژی تجدید­پذیر برای تولید انرژی الکتریسیته، به علاوه متنوع کردن منابع انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه­ای، ارزیابی تولیدات زائد، حفاظت از محیط زیست، و توسعه بخش اساسی صنعتی برای تحقق این اهداف » (کاسیرا و دیگران به نقل ازبوداک ۲۰۰۹ : ۱۶).

فیدان و دیگران (۲۰۰۸) نیز معتقدند که ترکیه می­تواند به خوبی پتانسیل زیست ­توده­ هایش را را از طریق تولید بریکت­های سوختی بکارگیرد. این امر ضایعات کشاورزی را به محصولات بازاری تبدیل خواهد کرد که درامدی مازاد برای کشاورزان و مردمی که در نواحی روستایی می­زیند ایجاد خواهدکرد. در این نواحی و شهرها همچنین، اداره، ذخیره­سازی، بسته­بندی و فعالیت­های مرتبط با این مسئله انجام خواهد شد که خود سبب ایجاد فرصت­های شغلی برای مردم محلی خواهد شد.

جدول شماره۱- تاثیر انرژی­های تجدیدپذیر بر توسعه روستایی

ملاک رتبه­ بندی

۰= بی ارتباط ۵= ارتباط بالا

نقش در برنامه­ های توسعه روستایی ملی ۳
فراهم کردن مشاغل جدید در مزرعه ۴
فراهم کردن مشاغل جدید در نواحی روستایی( غیر از مزارع) ۴
منبع جدید/سنتی درامد مزرعه ۴
منابع درامد جدید/سنتی در نواحی روستایی ۴
منبع: (Budak2009p19)

اهداف و سیاست­های اصلی توسعه روستایی در کشور ترکیه:
کشور ترکیه اهداف زیر را در سیاست­های توسعه روستایی خویش دنبال می­کند
– ایجاد اشتغال
– بهبود سطح زندگی روستایی
– کاهش و یا حذف روند مهاجرت روستاییان به شهر
– بهبود خدمات زیربنایی روستا( ساخت راه، طرح­های آبیاری و آب آشامیدنی)
– امنیت غذایی
– افزایش بهره­وری کشاورزی
– بهبود نگهداری و انبار
– بهبود صنایع تبدیلی
– تسهیل دسترسی به بازارها
– افزایش خودکفایی در زمینه­ی اقلام غذایی اصلی
– افزایش درامدهای کشاورزی

معرفی برخی پروژه ­های توسعه روستایی در کشور ترکیه:
ترکیه راه حل مسائل جامعه مانند نابرابری­های منطقه­ای و توزیع ناعادلانه درامدها را که منجر به بروز مشکلاتی مانند مهاجرت از روستا به شهر و فقر روستاییان شده است در توسعه کشاورزی پایدار و توسعه روستایی دانسته­است(زیرا قسمت اعظمی از جمعیت فقیر ترکیه در روستاها می­زیند. به همین دلیل این کشور پروژه­هایی را در این زمینه اجرا کرده است(پناهی، ۱۳۷۶) . در برخی از این پروژه­ها ترکیه از همکاری بانک جهانی(WB) و صندوق بین­المللی پول(IFAD) جهت تامین هزینه­های این پروژه­ها بهره برده­است، که در اینجا بطور مختصر به معرفی آنها می­پردازیم:

· پروژه کروم- کانکری(۱۹۷۶- ۱۹۸۴ با همکاری WB & IFAD):
با هدف ایجاد تسهیلات آبیاری و تامین آب و برق برای کشاورزان اجراشد. گروه هدف در این پروژه ۸۰هزار خانوار کشاورزی بود که به آنها آموزش­هایی در زمینه­ی فنون پیشرفته کشت محصولات( غلات، علوفه) و فنون بهبودیافته ­ی دامداری( تغذیه احشام، معرفی شیوه ­های تلقیح مصنوعی) داده شد. که در انتهای اجرای پروژه، افزایش در محصول سالیانه منطقه و نیز تولیدات دامی و نیز تعداد دام روی داد.

· پروژه­ی ارض­روم (۱۹۸۲- ۱۹۸۶ با همکاری WB & IFAD) هدف پروژه بهبود خدمات زیربنایی اقتصادی و اجتماعی در ۱۰۴۳ روستای ارض­روم بود که شامل موارد زیر می­شد:

– طرح­های آبیاری با کوچک مقیاس
– بهبود وضع آب آشامیدنی
– بهبود تولید مثل دام از طریق تلقیح مصنوعی
– آموزش شیوه­های بهبودیافته دامداری
– حفاظت از نباتات
در این پروژه جهت افزایش میزان محصولات کشاورزی، کود رایگان میان کشاورزان توزیع شد. نتایج پروژه حاکی از افزایش تولید محصولات و عدم موفقیت در اهداف مربوط به پرورش احشام است.

· پروژه­ی بنگال- موسی (۱۹۹۰-۱۹۹۷ با همکاری WB & IFAD):
اهداف پروژه عبارت بودند از:
– افزایش تولید محصولات کشاورزی و احشام
– ایجاد راه­های روستایی
– تامین آب آشامیدنی
– تهیه آب سالم برای دام
– تاسیس شبکه آبیاری کوچک مقیاس
– توسعه جنگل
این پروژه دربرگیرنده­ ی ۳۳۰ روستای استان بنگال و ۵۹۰ استان موسی بود. که مسائل امنیتی، سبب محدود شدن ارائه خدمات به این منطقه شد.

· پروژه­ ی یوزگات (۱۹۹۱-۱۹۹۸ با همکاری WB & IFAD):
این پروژه ۳۶۳ روستا را تحت پوشش قرار می­دهد. اهداف پروژه عبارتند از:

– افزایش تولید محصولات کشاورزی و احشام
– ایجاد راه­های روستایی
– تامین آب آشامیدنی
– تهیه آب سالم برای دام
– تاسیس شبکه آبیاری کوچک مقیاس
– توسعه جنگل

· پروژ­ی اردو- گیرسون( ۱۹۹۷-۲۰۰۵ با همکاری WB & IFAD ):

این پروژه یکی از پروژه­هایی است که IFAD از آنها حمایت می­کند. ۲۸۰ روستا از منافع این پروژه بهره­ مند شدند. پروژه براساس مشارکت کامل ذی­نفعان بنیان نهاده شده است( مشارکت از مرحله برنامه ریزی تا اجرا). ذی­نفعان این پروژه کم درامدترین گروه­های جنگل شمالی، جنگل جنوبی و منطقه آناتولی بودند.
در ده سال گذشته تعداد گوسفندان، بز و گاو در این منطقه با نرخ ۳۸%کاهش یافته بود. بررسی­ها دو دلیل عمده را برای این مساله نشان می­داد: کاهش علوفه، و عدم آگاهی مزرعه­ داران درباره­ی مراقبت از دام، تعلیف و نگه­داری صحیح آنها. که در پروژه سعی شد تا در کنار دادن وام­های کوچک به افراد، این آگاهی­ ها نیز به آنها داده ­شود.
دامپروری موتور قطار توسعه روستایی ترکیه خواهد بود، زیرا هیچ کشوری به توسعه اقتصادی روستایی بدون توسعه بخش دامپروری دست­نیافته است(Aral,1996).
دامداری یکی از بخشهای بسیار مهم اقتصاد روستایی در ترکیه است.این بخش با فراهم نمودن مواد غذایی با ارزش، درامد، اشتغال و مبادله خارجی، در اقتصاد ملی نیز نقش ایفا مینماید.

اهداف پروژه عبارتند از:
– تهیه برنامه­ های توسعه روستایی جداگانه برای هر روستا
– افزایش درامد کشاورزان( از طریق تهیه غذای بهتر و بیشتر برای احشام و تشویق منابع درامد جایگزین)
– بهبود و بهسازی راههای روستایی
– ایجاد امکانات و تسهیلات آب آشامیدنی
– تاسیس شبکه آبیاری کوچک مقیاس
حدود ۶۰ میلیون دلار بودجه به این پروژه تخصیص داده شد( از طریق IFAD، اتحادیه توسعه سوئیسی، دولت ترکیه، بانک توسعه اسلامی) (پناهی، ۱۳۷۶).
در واقع هدف اصلی این پروژه آن بود که فقرای روستایی خصوصا زنان را قادر سازد تا درامد و شرایط زندگیشان را از طریق استفاده پایدار از منابع طبیعی بهتر سازند. مثلا به آنها کمک نماید تا از طریق منابع دارمدی جایگزین مانند زنبورداری، و نیز بهتر کردن زیرساختارها مانند بهسازی جاده ­ها، به افزایش درامد این افراد کمک نمایند.
درنهایت پروژه موفق شد که ظرفیت­ها و سطح دانش مزرعه ­داران را افزایش دهد.
یلماز و آکباس(۲۰۱۰)، برای توسعه دامداری در این ناحیه، موارد زیر را پیشنهاد میکنند:
– سیاست­های توسعه روستایی به گونه­ای باشد که نیاز به دامپروری را مد نظر قرار دهد
– مشارکت مستمر مزرعه ­داران در فعالیت­های اموزشی و توسعه روستایی تضمین شود
– به فعالیت­هایی که به مشکلات مزرعه داران و خواست­های آنها میپردازد اولویت داده شود
– دامپروری باید حمایت گردد تا آنها را قادر سازد که آنرا مدرن سازند.
– دولت مزرعه داران را اموزش دهد تا راه های ژن­گیری و نیز راه های بهتر تعلیف را بیاموزند
– این فعالیت ها باید با سیاست­های دامپروری که با نیازهای منطقه همخوانی داشته باشند، حمایت گردند.

· پروژه آناتولی جنوب شرقی:(GAP)
ترکیه کشوری است که دارای منابع قابل ملاحظه آب است و آن هم در منطقه­ای که پیشبینی می­شود در آینده در آن، آب به عاملی استراتژیک تبدیل شود. به همین دلیل ترکیه برنامه­ریزی­ها و تلاش­هایی در راستای توسعه منابع آبی کشور و استفاده بهینه از آنها نموده است. اما رشد جمعیت ترکیه و استفاده از آب برای آبیاری در کشاورزی، به­علاوه استفاده از آب در صنایع، سبب افزایش تقاضا برای استفاده از اب گشته­است که کمیت و کیفیت آب ترکیه با مسائلی مواجه شود. در این راستا یکی از پروژه­های بسیار مهم که در این کشور اجرا شد پروژه GAP می­باشد( بایازیت و آوچی،۱۹۹۷).
این پروژه که در واقع پکیجی از پروژه­ها است، جامع­ترین پروژه توسعه منطقه­ای در کشور ترکیه است که هم در برنامه­های توسعه شهری و هم در در برنامه­­های توسعه روستایی جایگاه ویژه­ای دارد و نیز یکی از پروژه­های جامع در سطح دنیا است.« این پروژه در واقع حکم یک برنامه­ی پیش­نوشته شده برای دیگر پروژه­ها را دارد»(پناهی،۱۳۷۶ص۴۷) یک پروژه­ی منطقه­ای است که داعیه آن را دارد که برپایه توسعه پایدار بنیان نهاده شده است( که از این نظر بشدت زیر سوال است) و نه استان در جنوب شرق ترکیه که جزو استانهای کمتر توسعه یافته­ی ترکیه هستند را دربرمی­گیرد( شامل استان­های غازیان تِپ، ادیامان، سانلی اورفا، دیاربکر، ماردین، باتمان، سیرت، کیلیس، شیرناخ). سه شهر غازیان تپ، سانلی­اورفا و دیاربکر به­عنوان محورهای اصلی توسعه تعیین شدند. بدین شکل که سرمایه­­گذاری­ها درمیان این کریدور، برای ارتقای زیرساختار برای جذب کشت و صنعت و دیگر فرصت­های گسترش شغل تمرکز یابد. در این ناحیه، نرخ زاد و لد بالاتر و نرخ باسوادی کمتر از دیگر نقاط ترکیه است. از طرف دیگر، تحقیقات نشان داده­است که تولید ناخالص داخلی و سرانه فرد، در ناحیه بسیار پایین است( اُلکی،۲۰۰۱).
به دلیل وجود رودخانه­های دجله و فرات در این منطقه، به لحاظ منابع آبی دارای ذخایر بالایی است( ۲۸% کل آب ترکیه را تشکیل می­دهد) و از طرف دیگر ۴۰% تولید ناخالص داخلی این منطقه حاصل از کشاورزی است (تولید ناخالص کشاورزی کل کشور کمتر از ۱۶% است) و ۱۹% زمینهای قابل آبیاری مقرون به صرفه اقتصادی کشور در این منطقه قرار دارد. لذا آب و خاک دو منبع موثر و توانهای بالقوه برای توسعه در این منطقه هستند.
این پروژه، اساسا پکیجی از پروژه ­های توسعه منابع آبی بود که امروز مربوط به منابع آب و خاک (مهمترین بخش­های پروژه)، صنعت، خدمات زیربنایی، بهداشت، آموزش و توریسم است( اُلکی اونور،۲۰۰۱).
احداث ۲۲سد، ۱۹ نیروگاه آبی، ۱۳پروژه آبیاری(۱.۷ میلیون هکتار) بر روی رودخانه ­های دجله و فرات از برخی از این پروژه­های آبی در برنامه­ی جامع GAP هستند. این پروژه بخش­های دیگری نیز شامل نقل و انتقال، صنعت، ارتباطات، بهداشت و آموزش نیز دارد. منطقه GAP بزرگتر از هلند، دانمارک، بلژیک، ایرلند و لوکزامبورگ است. پیش از سال ۱۹۹۷، جمعیت منطقه ۶۱۵۲۰۰۰نفر بود، که ۳۵% آن شهری بودند( بایسان۱۹۹۹).
پیشبینی بر آن بود که در نتیجه­ی اجرای این پروژه،تا سال ۲۰۱۰ ، حدود ۲۲% الکتریسیته ترکیه تولید شود. به دلیل برخورداری از این منابع بزرگ آبی انتظار می­رود که در آینده ترکیه صادر­کننده مواد غذایی به نواحی کم آبی همچون عربستان و کشورهای خلیج و اسرائیل باشد.
استراتژی اتخاذ­شده در این پروژه برای توسعه دارای این ۴ عنصر اصلی است:«
– توسعه و مدیریت منابع آب و خاک برای آبیاری، استفاده صنعتی و شهری به شیوه موثر
– بهتر­کردن استفاده از زمین از طریق الگوهای بهینه چیدنو تکنیک­های کشاورزی
– ارتقای کشت و صنعت و دیگر انواع صنعت براساس منابع بومی
– فراهم کردن خدمات اجتماعی بهتر، فرصت­های آموزشی و شغلی برای کنترل مهاجرت و جذب افراد شایسته به منطقه»(همان: ۲۴).
« نتیجه مستقیم احداث آبیاری، تولید کشاورزی و تنوع کشت افزایش پایداری است. افزایش در تولید کشاورزی به توسعه زیر­ساختار و افزایش تولید اقتصادی منجر می­شود که توسعه کشت و صنعت و دیگر خدمات کشاورزی را تسریع می­بخشد. منطقه به­سرعت پروژه­های سرمایه­گذاری دامی و خارجی را جذب می­نماید»( همان). این پروژه همچنین سبب ارتقای استاندارهای زندگی در این ناحیه گشته­است.
استراتژی­های بنیادین این پروژه عبارتند از:
۱. توسعه و مدیریت منابع آبی و منابع مربوط به زمین برای آبیاری
۲. ارتقای استفاده از زمین با مدیریت الگوهای کشت و احداث رویه­های بهتر مزرعه­داری و مدیریت مزرعه
۳. ارتقای صنعت کارخانه با تاکید کارخانه­های مربوط به کشت و بنیان گذاشته شده بر منابع بومی.
که البته بخش­های آبیاری، احشام، پرورش ماهی و جنگداری، هرکدام نیز استراتژی­های خاص خود را داشتند.
نکته قابل ذکر درباره این پروژه این است که این پروژه سبب پدید آمدن درگیری­هایی میان کشورهای همسایه که رودهای دجله و فرات در آنها نیز جریان دارد یعنی دو کشور همسایه عراق و سوریه با ترکیه گشت. « به دلیل درگیری­های اقتصادی، قومی و مذهبی موجود در این ناحیه، به­نظر نمی­رسد که بزودی راه­­حلی منطقی برای این مسئله یافت شود.
پروژه مخالف قانون بین ­المللی آب است، اما سلیمان دمیرل در پاسخ به این مسئله گفت« این­ها آبهای ترک هستند نه آبهای بین­ المللی».
ترکیه و آمریکا چنین می­اندیشیدند که با اجرای این پروژه­، جذابیت گروه سیاسی فعال در منطقه را برای مردم این منطقه کاهش خواهد داد، اما به دلیل سیاست­های نظامی از جمله کوچ اجباری ۲ میلیون نفر از مردم پیش ازاین، سبب شد که این پروژه به این هدف خود دست­نیابد(ابراهیم و گوبرِی۲۰۰۰).
به غیر از اعتراض های سوریه و عراق که می گویند که ترکیه با ایجاد این همه سد ، آب را به ابزار قدرت تبدیل کرده است، طرفداران محیط زیست از بهم خوردن محیط زیست در این ناحیه به شدت هشدار داده­اند.
طرفداران حقوق بشر نیز می گویند که این پروژه، یکی از برنامه های وسیع تر دولت برای پاکسازی نژادی در آن ناحیه علیه جمعیت کرد است.
باستان­شناسان نیز اعتراض کرده­اند زیرا این پروژه حداقل ۸۲ اثار را زیر آب می برد.
جابجا کردن مردم از روستاها از جمله در ساخت سد ایلیسو بر روی آب دجله یکی دیگر از خطرها است. که سبب جابجایی ۷۸۰۰۰نفر خواهد شد که این به مرگ تعداد بسیار زیادی سایت­های میراث فرهنگی خواهد انجامید. معترضان این سد­سازی­ها می­گویند این درست است که ترکیه به انرژی نیاز دارد، اما نباید به قیمت از دست رفتن، تعداد زیادی آثار باستانی و نیز میراث فرهنگی، این نیاز را برطرف کرد و ترکیه باید به دنبال جایگزین مثلا استفاده از انرژی خورشیدی بگردد( کِر،۲۰۰۰).

اجرای پروژه­ی GAP( که هدفش توسعه، و مدرن­سازی نه فقط اقتصادی بلکه ساختارهای اجتماعی منطقه بود) در توسعه تحقیقات اجتماعی در منطقه نیز، قدم مهمی بود. آکادمیسن­های زیادی برای تحقیق در این زمینه بکارگرفته شدند. مانند پایان­نامه دکترای آقای احمد اُزار (۱۹۹۴) ، که در انتها به این نتیجه می­رسد که ساختار اجتماعی سنتی منطقه، در معنای قبیله­ای و پدرسالارانه، باید مدرن گردد. و به قبایل به عنوان یک مشکل اشاره می­شود که باید حل شود. و تعداد بسیار زیاد دیگری تحقیق و پایان­نامه از این دست را می­توان مشاهده نمود. در این میان در اواخر ۱۹۹۰ شاهد تحقیق یکی از محققان با نام Nese Ozcan هستیم که بعد از مراجعه به میدان، همکاریش را با GAP قطع می­کند، زیرا پرسش­های جدیدی به ذهنش می­رسد و آن اینکه ” یک شهروند مرزی بودن چه معنایی دارد؟” که بعدها پروژه­ای مطالعاتی به نام “جامعه­شناسی مرز ” را توسعه می­بخشد( اسکالبرت و لِ رِی،۲۰۰۶)..

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه­گیری:

برنامه­های توسعه ­ای تهیه­ شده تحت هماهنگی سازمان برنامه­ ریزی دولت، تا به اکنون پایه اصلی برای ابتکار عملیات توسعه روستایی بوده است. .. فعالیت­های اصلی به سوی توسعه روستایی بکارگیری پروژه­های جامع توسعه روستایی، برنامه ­های توسعه منطقه ­ای همراه با بکارگیری بخشی که هدف اساسیش بهتر کردن زیرساخت های روستایی و کشاورزی، افزایش تولید کشاورزی، افزایش سطح خدمات بهداشتی و آموزشی، و در نتیجه افزایش درامد و رفاه جامعه­ ی روستایی است»(Screening 2006 p11-12)
نمی­توان گفت که پروژه­ها تا به امروز به اهداف توسعه­ای خویش خصوصا در زمینه­ی پیشگیری از مهاجرت دست­یافته­اند. پروژه­ ها باید خدمات موثر بیشتری به روستاها ارائه بدهند تا بتوانند به اهداف خویش دست­یابند. برقراری ارتباط به خوبی سازمان یافته میان موسسات دولتی و سازمان­های جامعه مدنی نیز امری ضروری در این راستا است(آلن و اُزکان،۲۰۰۶).
برخی عوامل اصلی که تولید در نواحی روستایی در ترکیه را کاهش می­دهند این موارد هستند:
· تخصیص زمین کشاورزی به فعالیت­هایی غیرکشاورزی بدون توجه به ویژگی­های خاک و دسته­بندی آن
· استفاده ناقص از روش­های کشت و باروری
· زیرساخت­های فیزیکی ناکافی در برخی نواحی در ارتباط با تولید کشاورزی
· مراقبت ناکافی از حیوانات و کمبود تغذیه در پرورش
· کمبود اطلاعات و مراکز مستند سازی و سختی دسترسی به این مراکز

از موانع مهم برسر راه توسعه روستایی در ترکیه ساختار سازمان­نیافته کشاورزی است. برای ایجاد یک بخش بیشتر مولد کشاورزی، نیاز است اصلاح کشاورزی، شامل یکپارچگی اراضی و بازتفکیک اراضی اجرا گردد.
بعد اقتصادی و بعد اجتماعی، دو بعد اساسی توسعه روستایی هستند. متاسفانه، سیاست­مداران تاکنون مانعی بر سر اجرای یک سیاست موثر برای حل یکپارچگی اراضی و وضعیت ارث­بری بوده­اند که این مانع از رسیدن تلاش­های توسعه روستایی به اهدافش بوده ­است.
درصد روستاییان ساکن جنگل که بدون زمین هستند، ۱۰% است. زمانیکه نواحی سکونت­گاهی جدید تعریف می­گردد، شرایط افراد بدون زمین که در مجاورت نواحی جنگلی می­زیند، باید به­حساب بیاید. این مشکلات اجتماعی نامطلوب به توجه فوری نیازدارد، از آنجایی که کمبود فرصت­های شغلی، ساکنان نواحی جنگلی را به مهاجرت به شهرها مجبور می­کند.
به جهت نگه­داشتن جوامع روستایی در محیط طبیعیشان، سیاست­های توسعه روستایی مربوط به آینده، باید کشاورزی، جنگل و صنعت را باهم توامان کنند»( آلن و اُزکان۲۰۰۶،:۲۴).
برخی گام­ها جهت حل مسائل جامعه روستایی، موارد زیر هستند:
· موسسات اقتصادی روستایی پایدار ایجاد گردند که به نواحی فقیر روستایی دسترسی داشته باشند
· مالکان مزارع باید جهت مدرن شدن حمایت گردند
· زارعان باید آموزش ببینند و جوامع روستایی باید بهتر آموزش ببینند
· شبکه­های فاضلاب باید در نواحی روستایی جهت پیشگیری از آلودگی آب و خاک طراحی گردند.
· توریسم روستایی با تضمین مشارکت تمامی ذی­نفعان و ذی­مدخلان روستایی تشویق گردد
یکی دیگر از نکات مهم در برنامه­های توسعه روستایی ترکیه این است که مفاهیم جدید توسعه روستایی و ابزارهای مربوط( مانند بازنشستگی زودهنگام و ترقی موقعیت کشاورزان جوان) معرفی شده و بکارگرفته شوند»( آلن و اُزکان۲۰۰۶).
وسرانجام آنکه افزایش درامد و ازبین بردن نابرابری کار خطیر و مهمی است که هر دولتی می تواند انجام دهد، اما با توجه به مسائل ذکر شده و وضعیت ترکیه، بنظر می رسد در کنار تمام فواید این پروژه، بسیاری از اعمال انجام شده در این پروژه سبب افزایش حس تبعیض و تلاش دولت برای از بین بردن میراث عده ای از شهروندانش است که این خود بزرگترین ضربه را به ترکیه می زند زیرا همبستگی ملی را دچار مشکل می نماید.

منابع:
۱. پناهی، رجب (۱۳۷۶) توسعه روستایی در ترکیه ، مجله جهاد( ترویج کشاورزی و توسعه روستایی)، سال هفدهم، شماره ۱۹۵، صص ۴۷- ۴۹. قابل دسترسی در
http://www.noormags.com/View/Magazine/ViewArticles

۲. تلاگ، کمال( ) ترجمه کیومرث زرافشانی، تجارب کشاورزی ترکیه، مجله جهاد، سال هجدهم، شماره ۲۰۷- ۲۰۶، صص ۱۰۷- ۱۰۰
۳. نساج، حمید(۱۳۸۸) مقایسه غربی سازی آتاتورک و رضاشاه ، قابل دسترسی در:
http://www.tebyan.net/index.aspx

۴. ستم­های آتاتورک بر مولانا. قابل دسترسی در: http://www.iptra.ir/vdca49monni.html
۵. آتاتورک، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانه دیجیتال، جلد ۱. مقاله شماره: ۴۷ http://www.cgie.org.ir/shavad.asp?id=130&avaid=47

 

۶. Allen. Frank & Ozcan Nurollah (2006),” Rural development in EU- Turkey”, 21th meeting of the EU-Turkey Joint Consultative Committee, Kayseri,Turkey

۷. Bayazit.M & Avci,I (1997), “water Resourcesurkey:Potential,Planning, Development and Management”, Water Resources Development,Vol. 13, No.$, 443-452

۸. Baysan.N (2?), “Agricultural Development Strategies and Southeeastern Anatolia” Project regional Development Activities in the GAP Region, available at :

۹. Budak, Dilek Bostan (2009), Analysis of Renewable Energi and Its Impact on Rural Development, available on: http://www.euroqualityfiles.net/AgriPolicy/Report%202.2/AgriPolicy%20WP2D2%20Montenegro%20Final.pdf

۱۰. De Chatel.Franscesca (2003) , Turkish water Project: Curse or blessing? , Available at: http://www.islamonline.net//english/

۱۱. Ibrahim.Farhad , Gurbey.Gulistan (2000), “The Kurdish Conflict in Turkey” Obstacels and Chances for Peace and democracy, ST.Martin’s Press,New York

۱۲. Kerr,Simeon (2000), criticism grows Over Ilisu Dam, Available at: http://www.edf.org/documents/2401_ecountries_Ilisu.pdf

۱۳. Gumus, Guler & Isikli, Emin (2004) An Analysis of Rural Development Programs in TURKEY with Special Reference to EU Membership, Assessing Rural Development Policies of the CAP, Vienna, Austria, 21-23 April 2004, accessed (18/10/2010) : at:www.ecsocman.edu.ru/data/884/675/1219/87EAAE_Guler_Isikli.pdf

 

۱۴. Hauer.Ulrike & Bauer.Kai (2007), Eu Accession of Turkey,Chalenges and opportunities for Agriculture and Rural Development, available on: www.

۱۵. Scalbert,Clemence . Le Ray, Yucel & Marie (2006), Knowledge, Idiology and Power”, Ueropian Journal of Turkish Studies [on line],5 . On line Since 11 December 2009. URL: http://ejts.revues.org/index777.html

۱۶. Screening report Turkey (2006) Agriculture and Rural Development, Chapter11, available on: www.bumko.gov.tr/TR/Genel/dg

۱۷. http://fa.wikipedia.org/wiki/

۱۸. Yilmaz,H. & S,Akbas (2010) Evaluation of Rural development activities to livestock sector in Turkey: the case of Ordu-Giresun provinces, available at: http://scialert.net/abstract/

۱۹. Turkey-Development Planning.mht (1995)

http://en.wikipedia.org/wiki/ottaman_empire

۲۰. Olcay Unver. I. H (2001) Southeastern Turkey: Sustainable Development and Foreign Investment, available at:

۲۱. Baysan, N (1999) “Agricultural development strategies and southeastern Anatolia project regional development activities in the GAP region” , available at: http://agris.fao.org/agris-search/search/display.do