انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی

کتاب ” ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی ” با گردآوری مژگان طریقی و با گفتاری از شهریار عدل و محمد ستاری منتشر شد لوئیجی مونتابونه ” هنرمند عکاس، از خاندانی بود که همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهمترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه ای بخشید.
تاریخ تولد مونتابونه دانسته نیست. وی در سال ۷۷-۱۲۷۶ قمری معادل با سال ۱۸۶۰ میلادی استودیوی عکاسی خود را در تورین گشود. پس از رونق گرفتن کارش، شعباتی از عکاسخانهْ خود را پس از سال ۱۸۷۰، در شهرهای میلان،‌ فلورانس و رم گشود.

” لوئیجی مونتابونه ” در سال ۱۸۷۷ میلادی فوت کرد.

مژگان طریقی گردآورنده این اثر در مقدمه کتاب نوشته است:

آلبوم فوق شامل ۷۱ قطعه عکس از مونتابونه است که با اندک تفاوتی در عکسها در سه نسخه به چاپ رسیده است. دو نسخه از آن در گنجینه کاخ گلستان که ۶۲ قطعه عکس دارد و یک آلبوم که در موزه مارچیانای شهر ونیز نگهداری می شود.
هر آلبوم بنا بر اهدای آن به افراد مختلف عکس هایی اضافه یا کم شده است. در آلبوم موجود در کاخ گلستان عکسی از بانوان موجود نیست در حالی که در آلبوم فوق چهار قطعه عکس از بانوان گنجانده شده که سه نفر آنها ایتالیایی و یک عکس از بانوان ارامنه اهل تفلیس می باشد.

عکس های دیگر با مضامین: مناظرشهری، فرهنگ اجتماعی مردم، بناهای تاریخی، مرمت و بازسازی بناها و پوشش مردم، سلسله مراتب اجتماعی وطبقاتی مردم ومشاغل، فضاهای مختلف که نشانگر ارزش و رتبه شغلی وخانوادگی آنها است عکاسی شده است.
برخی از عکسها بطور هنرمندانه ای رنگ شده اند که به اصطلاح آن را ” دست رنگ ” می گویند، که در دو نسخه سیاه و سفید و رنگ شده در آلبوم موجود است.
این کتاب می تواند مرجع و راهنمای خوبی برای علاقه مندان به مطالعه و پژوهش در حوزه تاریخ عکاسی ایران می باشد.

کتاب” ایران عصر قاجار از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی “با مقدمه شهریار عدل، محمد ستاری و بازخوانی و تصحیح ایرج افشار، گردآورنده مژگان طریقی توسط انتشارات میردشتی در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و در قالب ۱۹۰ صفحه به شکل عکس دار و چهار رنگ، در دو زبان پارسی و انگلیسی با کاغذ گلاسه به چاپ رسیده و در فهرست مجموعه کتاب های ” پایگاه تخصصی کتاب عکس ” به ثبت رسیده است.

علاقمندان به مشاهده و تهیه تالیفات عکاسی می توانند جهت مشاهده فهرست عناوین کتاب ها و نشریه های موجود در ” پایگاه تخصصی کتاب عکس(www.ketabeaks.ir) ” از بخش نمایشگاهی این طرح واقع در دفتر مرکزی ” پایگاه عکس چیلیک ” در تهران، دیدار و سایر نیازهای خود را در حوزه کتاب ها و نشریات عکاسی از طریق سفارش به این پایگاه، مطرح و در اسرع زمان و با برخورداری از شرایط ویژه کتاب مورد نظر خود را دریافت نمایند.
سایر متقاضیان ساکن شهرستان نیز جهت تهیه کتاب می توانند درخواست خود را ” ایـنـجـا (www.chiilick.com)” مطرح نموده و یا با شماره ۰۲۱۸۸۳۴۸۸۲۴ تماس حاصل نمایند