انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتشار اولین شماره فصلنامه «سینما حقیقت»

اولین شماره فصلنامه سینماحقیقت با رویکرد پژوهشی آموزشی تحلیلی منتشر شد. این روز‌ها با مستندسازان، رویداد‌ها، پرونده: مخاطب فیلم مستند، حرفه: مستندساز (پرونده ارول موریس)، گفت‌و‌گوی اختصاصی با جاشوآ اوپن‌هایمر کارگردان مستند تحسین شده بازی کشتن، گفت‌و‌گو با مجتبی میرتهماسب، مصطفی رزاق کریمی، آرش لاهوتی و محمد حسین مهدویان، یادداشتی درباره مستند شش قرن و شش سال، درباره‌ مستند

 

خون‌مردگی، نگاهی به مستند دستگرد یزدشاپور، گفت‌و‌گو با محمدسعید محصصی به بهانه انتشار کتاب سینمای مستند صنعتی ایران، با تحریف در مستند چه باید کرد؟ و… از جمله بخش‌ها و مطالب این شماره هستند که با آثار و گفتار محمد تهامی‌نژاد، همایون امامی، روبرت صافاریان، پیروز کلانتری، یوریک کریم مسیحی، مهرزاد دانش، رامتین شهبازی، سحر عصرآزاد، عطیه عطارزاده، پوریا جهانشاد، عسل باقری و… منتشر شده است.

اولین شماره فصلنامه پژوهشی سینماحقیقت در ۱۷۸ صفحه به مدیرمسئولی سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، زیر نظر علیرضا قاسم‌خان معاونت تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سردبیری امیر حسین ثنائی منتشر شده است. رای ُبن مستند مجری طرح این پروژه بوده و همچنین شکوه احمدی مدیریت هنری، مریم مجد عکاس و مریم باقری به عنوان دبیر تحریریه با این فصلنامه همکاری می‌کنند.

علاقه‌مندان جهت تهیه این فصلنامه می‌توانند به کتابخانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واقع در میدان شهید قندی، شماره ۱۵ مراجعه نمایند.

در ادامه می‌توانید فهرست این مجله را مشاهده فرمایید:

سخن آغاز

در آستانه…

این روز‌ها با مستندسازان

رویداد‌ها

تولید: عنوان طرح مستند‌ها و موضوعات مصوب مرکز

پرونده: مخاطب فیلم مستند

چه کسی به تماشای فیلم مستند می‌نشیند؟ (عسل باقری)، شناخت سلیقه مخاطب، نه دنباله‌روی از آن (روبرت صافاریان)، مستندهای ما و تماشاگرانش (پیروز کلانتری)، اینترنت چگونه جهان مستند را وسعت می‌بخشد (عطیه عطارزاده)، مستند تحت وب و مخاطب (محمدحسین جعفری)، بررسی تقابل نظریه مخاطب فیلم داستانی و مستند (پوریا جهانشاد)، دیالکتیک متقابل میان موضوع و مخاطب (جین چاپمن به ترجمه فرناز حائری)، میزگرد آسیب‌شناسی مخاطب فیلم مستند در ایران با حضور محمد آفریده، جعفر صانعی مقدم، کتایون شهابی و محمدرضا فرزاد (زنده یاد مهدی ازهری راد).

حرفه: مستندساز | پرونده ارول موریس

مروری بر زندگی و آثار موریس (گردآوری و ترجمه مریم باقری)، گفت‌و‌گو با ارول موریس درباره آثارش (مگان کانینگهام)، در حاشیه مستند غبار جنگ (راجر ابرت به ترجمه حسین عیدی‌زاده)، محکمه سرنوشت (مریم سپاسی)، یادداشتی درباره خط آبی باریک (جان شنک به ترجمه عطیه سالارمنش)، فیلم‌شناسی و گزیده جوایز.

شرح ِمستند: بازی کشتن

گفت‌و‌گوی اختصاصی با جاشوآ اوپن‌هایمر (مریم باقری)، یادداشتی از ورنر هرتزوگ، اسکار را به این فیلم اسناف ندهید (نیک فریز به ترجمه حسین عیدی‌زاده)، آیا «بازی کشتن» فیلمی اسناف است؟ (سم آدامز)

گفت‌و‌گو

گفت‌و‌گوی شیرین برق نورد با مجتبی میرتهماسب درباره مستند شش قرن و شش سال، گفت‌و‌گوی هادی علی پناه با مصطفی رزاق کریمی درباره مستند خاطراتی برای تمام فصول، گفت‌و‌گوی زهرا ملوکی با آرش لاهوتی درباره مستند راننده و روباه، گفت‌و‌گو با محمد حسین مهدویان درباره مستند آخرین روزهای زمستان

نگاه

یادداشتی درباره مستند شش قرن و شش سال (محمد تهامی‌نژاد)، تلفیق پرتره و فرامستند در راننده و روباه (رامتین شهبازی)، کاستی‌های دراماتیک در مستند آخرین روزهای زمستان (روزبه کمالی)، درباره‌ مستند خون‌مردگی (زهرا ملوکی)، نگاهی به مستند دستگرد یزدشاپور (مهرزاد دانش)، نگاهی به چهار مستند خاطراتی برای تمام فصول، در پناه بلوط، برای گونگادین بهشت نیست و فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه (سحر عصرآزاد)

کتاب مستند

گفت‌و‌گو با محمدسعید محصصی به بهانه انتشار کتاب سینمای مستند صنعتی ایران

یک مستند، یک سکانس

بازنمایی مرگ و زندگی در مستندهای کسوف و شب (همایون امامی)

پ، مثل پلیکان (یوریک کریم مسیحی)

دیدگاه

با تحریف در مستند چه باید کرد؟ (بیل نیکولز به ترجمه امیر حسین شهبازلو)

کارگاه

موضوع خود را انتخاب کنید، چطور موضوع خود را پیدا کنید، چگونه طرح بنویسیم؟

پیشنهاد

خلاصه به زبان انگلیسی