انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان (۵)

کالاها و خدمات

کالاها و خدمات یکی از اساسی‌ترین ایده‌های علم اقتصاد است. به عبارتی علم اقتصاد به مطالعه و بررسی نحوه استفاده از منابع محدود برای تولید کالاها و ارائه خدمات می‌پردازد و اینکه آنها چگونه تولید، توزیع، مصرف و مبادله می‌شوند. جوانان و نوجوانان که با مفاهیم ابتدایی مبادلات آشنایی داشته باشند قادر خواهند بود درک خود را از کالاها و خدمات به مفاهیم پیشرفته‌تر اقتصادی همانند کمبود و عرضه و تقاضا بسط دهند در حالی‌که کودکان کم سن و سال‌تر به سادگی قادر به درک آنها نیستند. این در حالی است که آنها هر روز در تعاملات اقتصادی شامل خرید خدمات و کالاها شاهد این هستند که ما از پول برای خرید هر دو آن محصولات استفاده می‌کنیم این موضوع می‌تواند به کودکان کمک ‌کند تا از تفاوت میان آنها مطلع شوند. برای درک بهتر کودکان از مفهوم محصولات و خدمات می‌توان برای آنها موارد ملموس‌تری را توصیف کرد، به عنوان مثال؛

 

  • محصولات = اشیاء
  • خدمات = اقدامات

 

کالاها

کالاها چیزهایی هستند که ساخته می‌شوند یا اینکه رشد می‌کنند، همانند اکثر چیزهایی که شما روزانه از آن استفاده کرده یا مصرف می‌کنید. یک راه خوب برای توضیح دادن این مفهوم به کودکان این است که به آنها بگوییم کالاها چیزهایی هستند که می‌توانند لمس کنند. برای درک بهتر این موضوع با کودک خود در اطراف یک اتاق در خانه قدم بزنید و ببینید چند کالا را می‌توان نام برد، این لیست ممکن است شامل اقلام زیر باشد:

کتاب‌ها، کامپیوتر، مبلمان، اسباب بازی، فرش، تابلوهای نقاشی، قاب عکس، ظروف و …

محصولات چیزهایی هستند که مردم برای یک بار استفاده (مانند مواد غذایی) یا استفاده بیشتر (مانند اسباب بازی) آنها را خریداری می‌کنند. بعضی از محصولات تولید می‌شوند، به عنوان مثال، لباس، ماشین و کامپیوتر، سایر محصولات از جمله میوه‌ها و سبزیجات رشد می‌کنند. به کودکان خود توضیح دهید که بسیاری از کالاها از منابع طبیعی ساخته شده‌اند. به عنوان مثال از درخت‌ها برای ساخت مداد، کاغذ، مبلمان و بعضی از تجهیزات زمین‌های بازی، از پنبه برای ساخت لباس و از مس برای ساخت سیم برق و تلفن و برخی از مسکوکات استفاده می‌شود.

 

خدمات

خدمات مجموعه سرویس‌های کاری هستند که افرادی برای اشخاص دیگر انجام می‌دهند. جایی که جسم یک انسان به مثابه یک سیستم (ماشین) عمل می‌کند و یک خدمت محصول آن است، یک خدمت خوب نتیجه یک عمل خوب است، کودک شما ممکن است واژه فوریت‌های پزشکی (اورژانس) یا خدمات آتش‌نشانی را در مدرسه شنیده باشد. کارمندان این ارگان‌ها به عنوان کمک کنندگان اجتماعی افرادی هستند که برای کمک به سایر افراد جامعه کار می‌کنند و خدمات مهم و البته ارزشمندی را به آنها ارائه می‌دهند. از جمله افرادی که خدمات اجتماعی ارزشمندی را به‌منظور تامین رفاه و امنیت بیشتر سایر افراد جامعه ارائه می‌کنند عبارتند از:

پلیس، خلبانان، رانندگان اتوبوس، تعمیرکاران وسایل نقلیه، مأمورین اورژانس، معلمین مدرسه، کارمندان پست و … .

هزینه برخی خدمات از جمله برخی از موارد ذکر شده در بالا توسط دولت پرداخت می‌شود، دولت با پولی که افراد جامعه (مردم) به عنوان مالیات به آن پرداخت می‌کنند، هزینه خدمات انجام شده و حقوق افراد خدمت‌کار را پرداخت می‌کند، هزینه برخی دیگر از خدمات توسط شخصی که از آن خدمات استفاده می‌کند پرداخت می‌گردد.

به عنوان مثال: نانوایی‌ها، معمارها و کارگران ساختمانی، لوله‌کش‌ها، مکانیک خودرو، سرآشپز رستوران‌ها، دندانپزشکان، پزشکان و …

بعضی از مردم و شرکت‌ها خدماتی را ارائه می‌کنند که محصول نهایی آنها کالا است، به عنوان مثال سرآشپزها خدمات پخت و پزی ارائه می‌کنند که منتج به انواع غذا شده و مردم آنها را خریداری کرده و می‌خورند، همچنین کشاورزان خدمات کاشت و برداشت ارائه می‌کنند که منتج به محصولات متفاوتی می‌شود که مردم آنها را خریداری کرده و مصرف می‌کنند. تشخیص تفاوت محصولات با خدمات می‌تواند برای کودکان کوچک‌تر گیج کننده باشد. به ویژه هنگامی که فرق بین آنها کمرنگ باشد همانند موردی که بین خدمات سرآشپز و غذا وجود دارد. برای بررسی چگونگی درک این موضوع توسط کودکان و کمک به تفهیم آنها می‌توانید چند کالا و خدمات را  نام ببرید و آنها را از کودکان خود بخواهید.

به عنوان مثال کتاب،

بعد از آنها بپرسید آیا این یک کالا است یا یک خدمت؟ (کالا)

چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟ (هرکسی)

چرا آنها می‌خواهند از آن استفاده کنند؟ (برای یاد گیری، برای لذت بردن و …)