انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معرفی کتاب بازدید از شهر

معرفی کتاب «بازدید از شهر: خیزش توریسم شهری در ایالات متحده، ۱۹۱۵-۱۸۵۰»

گردشگران و مسافران اوایل قرن نوزدهم شهرهای آمریکایی را به مانند فضاهای زشتی می دیدند که فاقد هنر و تاریخی است که هزاران توریست و علاقه مند را جذب شهرهای بزرگ اروپایی می کند. با این وجود در ابتدای قرن بیستم گردشگری شهری در ایالات متحده محبوبیت پیدا کرد و این عصر شاهد ظهور هتلهای شیک و پرزرق و برق، تورهای داخلی و مسافرت با قطار به شهرها برای گذارن تعطیلاتی بود که جنبه سرگرمی و تزکیه داشت. این تاریخ فرهنگی جاذب، با جزئیات روشنی آراسته می شد که تجربه سفر زنده در دوره ویکتوریایی را با خود به همراه می‌آورد، کشفی برای آغاز گردشگری شهری بود و این پدیده را درون یک تحول فرهنگی بزرگتر جای می داد که تغییرات اساسی در زندگی شهری و هویت ملی را شامل می شد.
چنانچه کاترین کاکز در مقدمه کتاب به آن اشاره کرده است، علاقه او به ارزیابی سیر پیشرفت توریسم شهری در ایالات متحده با تحقیقات وی در مورد محله چینی ها در سان فرانسیسکو به عنوان یه مقصد توریستی، آغاز شد و همین امر سبب شد پدیده توریسم شهری را به طور کلی مورد ملاحظه بیشتری قرار دهد. اینکه چرا و چگونه شهرهایی مثل سان فرانسیسکو، شیکاگو یا نیویورک در وهله اول به جاذبه های گردشگری بدل می شوند؟
کاکز روند تحولی توریسم شهری را در بافت وسیعتری از فرهنگ و جامعه آمریکا، بین سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۱۵، قرار می دهد و معتقد است که “توریسم شهری در اوایل قرن بیستم نشانه مهمی از فرسایش دوره ویکتوریانی بود، سبب پالوده‌سازی دانش ما در مورد طبقه، جنسیت و قومیت و ظهور تدریجی مفهوم سازی تجاری، جهان‌وطنی از این گونه روابط اجتماعی شد”.

نویسنده در طول کتاب و با توجه به نگاه تاریخی که دارد شهر را از مکانی خطرناک تبدیل به یک مقصد توریستی مطلوب می‌کند و در وهله نخست به افزایش حمل و نقل مقرون به صرفه‌تر، افزایش درآمد، اوقات فراغت و توسعه هتلهای درجه یک و ماشینهای سفری یدکی برای اجاره کردن توجه دارد. وی در بخش پایانی مقدمه کتاب عنوان می کند که در سال ۱۹۱۵ توریسم شهری نه تنها امری قابل تأمل بلکه صنعتی سودآور محسوب می شد و شهرهای آمریکا، بویژه چهار شهری که نویسنده برای مطالعه خود بر آنها متمرکز شده، هر یک به نوبه خود به مقاصد توریستی تبدیل شدند و شمار آمریکایی‌هایی که آرزوی شهرگردی را داشتند هر روز بیشتر میشد. به علاوه فاصله اجتماعی که گردشگری ایجاد و تشویق کرد فضایی را بوجود آورد که در آن تفاوتهای فرهنگی برای آمریکاییهای سفیدپوست ثروتمند به امری مطلوب بدل گردید. توریسم شهری وابسته به کالایی شدن و بسط سلسله‌مراتب، تفاوتها را رتبه‌بندی کرد. در عین حال توریسم شهری به نوعی چندگانگی فرهنگی دامن زد که خیلی کم می توانستید آن را در نیمه قرن نوزدهم ببینید.
کاترین کاکز با تمرکز بر نیویورک، سان فرانسیسکو، واشنگتن دی.سی و شیکاگو، حس رانندگی با ماشینهای پولمن، اقامت در هتلهای لوکس و مجلل و لمس مناظر شهری را توصیف می کند. روایت خاطره‌انگیز وی مبتنی بر خوانشهای خلاقانه از منابعی همچون کتابهای راهنما، سفرنامه ها، مجله های توریستی و ژورنالیسم آن دوره است. کاکز برای نخستین بار بسیاری از موضوعات مربوط به شهر و تاریخ فرهنگی همچون ارتباطات بین طبقه، جنسیت، فراغت و بهره گیری از فضای شهری و درک آن را با یکدیگر پیوند می دهد. کتاب گردش در شهر به طور اخص خوانش زنده‌ای از شهر را ارائه می دهد و سفری به یادماندنی را به تجربه گردشگر شهری جدید فراهم می‌ آورد و در عین حال از سهم پیچیده در دانش ما نسبت به توسعه شهری و فرهنگی ایالات متحده برخوردار است.

فهرست مطالب
مقدمه
غریبه ها و بازدیدکننده‌ها یا عدم امکان گردشگری در شهرهای آمریکایی دهه ۳۰ تا ۷۰
فراغت مولد شرارت است
موقعیتها و اهداف بهره مندی
پالایش خطوط مسافرتی راه آهن و ماشینهای یدکی کرایه‌ای از سال ۱۸۵۰ تا ۱۹۱۵
رنجشها و نارضایتی ها
تجمل دموکراتیک
هتلهای عالی شهری به عنوان اقامتگاه، ۱۹۱۵-۱۸۵۰
جمهوری قابل لمس
اربابان و خادمان
چرا از شرکتهای مسافرتی شیکاگو و سازمانهای تجاری شهر دیدن نکنیم
خام و پخته
فروش شهر
هویت فردی مختص شهر گردشگر و شهروندان گردشگر، ۱۹۵-۱۸۷۶
شخصیت شهری و گردشگر
ایجاد منظرهای شهری
تورهای پیاده‌روی اصیل تاریخی و حلبی‌آبادهای پرجمعیت قومی، ۱۹۱۵-۱۸۹۰
یک حماسه با شکوه و مطبوع
نمایشگاهی از شهر فرنگ
مکانی دلپذیر برای دیدن
یادداشتها
کتابشناسی
نمایه

* کاترین کاکز یک پژوهشگر مستقل است که درجه دکتری خود را از دانشگاه کالیفرنیا، داویس، دریافت کرده است.

مشخصات کتاب:
Cocks, Catherine, (2001), Doing the Town: The Rise of Urban Tourism in the United States, 1850-1915, University of California Press