انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت محمدعلی کشاورز

ولادت:  ۱۳۰۹ – درگذشت: ۱۳۹۹

محمدعلی کشاورز، پس از سال‌ها تلاش در عرصه بازیگری،  دار فانی را وداع گفت. این نسل و محمد علی کشاورز، بیش از هر چیز به خاطر تلاش در ساختن یک حافظه جمعی در ذهن ایرانیان شناخته می‌شوند. همان‌هایی که بازی در نقش‌های گوناگون را به یک کاراکتر جمعی بدل کردند و خوش درخشیدند.

کشاورز در نقش‌های مختلفی ظاهر شد و توانست آنها را به یک واقعیت ملموس بدل کند. از نقشش در فیلم «مادر»، تا شعبون بی‌مخ «هزاردستان»، «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» و … که هر یک توانست در یاد مردم باقی بماند.

این کارنامه هنری بیش از هرچیز نشان می دهد که او توانسته با بیشتر کارگردانان مطرح سینمای ایران همکاری کند. البته کارنامه او از سریال‌های تلویزیونی پرمخاطب نیز حکایت دارد که برجسته ترین آنها در سال‌های پس از انقلاب پدرسالار است. پدرسالار در فرهنگی مبتنی بر مردسالاری و پیرسالاری در میان خانواده‌های ایرانی توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و همچنان جزء پرمخاطب‌ترین سریال‌ها باشد. نقش او که محور اصلی این سریال بود، مردی خودساخته را روایت می‌کرد که توانسته بود خانواده خود را دورهم جمع نگه دارد و در یک خانه قدیمی همه با هم زندگی کنند. با ورود عروس جدید به این خانواده همه چیز به ناگهان به هم ریخت و سالارمنشی او زیر سئوال رفت.

انسان‌شناسی و فرهنگ درگذشت این هنرمند را تسلیت می‌گوید.