کتاب امر روزمره در جامعه پسا انقلابی نوشته عباس کاظمی از سه بخش و ضمائم تشکیل شده است که هر بخش نیز به قسمتهای مختلفی تقسیم شده است و در هر بخش نویسنده از طریق اشیاءِ موجود درزندگی شهروندان و از خلال روزمرگیهای افرادِ جامعه به تحلیل های اجتماعی_ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دست زده است.
در بخش اول نویسنده مباحث نظری مربوط به اشیا را مطرح کرده است و زندگی روزمره را از خلال رابطهی امر مادی و امر غیر مادی بررسی میکند و به ذکر نظریات افرادی چون زیمل، مارکس، آپادورای و… در رابطه با ارتباط اشیاء و انسانها میپردازد. و با اشاره به زندگینامه فرهنگی اشیاء وارد زندگی فرهنگی کالاها میشود و اشیاء به لحاظ فرهنگی نشانه گذاری میشوند و در ادامه با بحث کوپیتوف به زندگینامه فرهنگی و تاریخ اجتماعی اشیاء میپردازد که در زندگی نامه فرهنگی، تحولات و مسیری که شی طی کرده است بررسی میشود اما در تاریخ اجتماعی، فراز و نشیبها و تحولات اشیا در طول تاریخ بررسی میشود. آپادورای در موقعیت کالایی بر مناسبات اجتماعی که حول آن شکل میگیرد تاکید دارد اما نگارنده کتاب برخلاف آپادورای که حیات اجتماعی اشیا را منوط به کالایی شدن آن میداند معتقد است که بهترین بخش حیات اجتماعی چیزها در لحظات خارج از کالایی شدنشان است. دررابطه با نظریه اشیا با ارائه نظریات مانوئل دولاندا، گراهام هرمن برتری انسان نسبت به اشیا را نفی میکند و تمام ابژهها را در کنار یکدیگر قرار میدهد. جین بنت نیز حیات اشیا را به ایدئولوژیهای سیاسی ربط میدهد وآن را بعنوان نیروی سیاسی در نظر میگیرد. در مطالعات فرهنگی نویسنده از شهروندی امور سخن میگوید و گریزی به نظریات میلر میزند وی بدنبال فهم پیچیدگیها و تنوعات اشیا بدون اینکه سعی کند شی را به نمادهای اجتماعی تقلیل دهد، است و بر مناسبات اجتماعی از طریق اشیا تاکید میکند.
نوشتههای مرتبط
در بخش دوم کتاب نویسنده با کمک اشیا به نشان دادن کلیت فرهنگی جامعه در دهه ۶۰ میپردازد. در هر قسمت با استفاده از یک شی روزمرگیها و نقش شی در زندگی افراد جامعه به تصویر کشیده میشود. قسمت اول از پیکان که در تمام وجوه زندگی افراد جامعه حضور دارد استفاده شده است و از «وحدت پیکانی، اخلاق پیکانی و هویت پیکانی و چیزی که وضعیت اقتصادی جامعه را نمایان میساخت.» سخن میگوید.
صف، روزمرگیای که مردم دهه ۶۰ با آن عجین شده بودند و به تجربهی همیشگی شان بدل شده بود نویسنده از خلال همین امر روزمره مسائلی چون یکسانسازی، نحوهی کنترل اجتماعی، اوقات فراغت، اقتصاد روزمینی و زیرزمینی و… را به نمایش میگذارد و از نتایجی که از بین رفتن صف در برداشت سخن میگوید.
نویسنده از دیوار و دیوارنگاریها و بازآفرینی آرمانها و ایدئولوژی-ها بر روی دیوار سخن میگوید که از همان زمان انقلاب محل تجلی آرمانها و ایدهها و نشان دادن سبک زندگی و بعبارتی آرمانهای از دست رفته و سبکهای زندگی سرکوب شده است.
با ویدئو مسائلی چون اوقات فراغت، شرایط جامعه جنگ زده، و متصل شدن به گذشتهای که دیگر وجود نداشت و چگونگی تلاش مردم برای فرار از «نگاه مسلط» را نشان میدهد. و در آخر بحث شلوارهای جین و کراوات که فارغ از پوشاک بودنشان چه دلالتهای معنا شناختی، ایدئولوژی و غیرایدئولوژی و برداشتها و معانی مختلف در سطوح مختلف فرهنگی را در خود نهان دارد را مطرح میکند،کراوات نیز بعنوان شی تزیینی مرزهای مختلفی را میان طبقات و گروه ها ایجاد میکند.
در فصل سوم کتاب نویسنده جامعه پسا انقلاب را به تصویر میکشد یعنی جامعه پسا انقلابی که به یک جامعهی مصرفگرا تبدیل شده است و نویسنده سیر تحولات یک جامعهی انقلابی که به یک جامعهی مصرفی رسیده است را شرح میدهد و از پیامدهای آن سخن میگوید که رابطهی فرد با بدن تغییر میکند طبقهی متوسط بافرهنگ و دیدگاههای جدیدی که ناشی از مصرف گرایی است شکل میگیرد و زیست جدیدی را بوجود میآورد. نویسنده از خلال فیلمهای فرهادی بویژه جدایی نادر از سیمین که بازنمایی واقعیتهای پنهان جامعه است این واقعیتها را برای مخاطب تفسیر میکندکه جامعهی اکنون ما جامعه ایست که از جداییها و عدم توانایی در برقراری ارتباط رنج میبرد و نهاد خانوادهای که سرشار از تناقضات شده است و فرد در جامعه پشتوانهای ندارد. نویسنده خانه و خانوادههای پساانقلابی را نشان میدهدکه ایدئولوژیهای اقتصادی و سرمایهداری بر آن حاکم شدهاند و دست یابی به خانه به آرمانی برای خانوادهها تبدیل شده است. و از تغییر «ماهیت خانه، جنسیت خانه و زندگی جدید خانه» سخن میگوید. وی همچنین از سبک زندگی برجنشینی در دهههای جدید میگوید که امتداد زندگی زیرزمینیِ دهههای ۶۰ وقبلتر میباشد که بعبارتی ویژگیهای آنها را در خود حمل میکند. قسمت دیگر فصل سه مقوله شادی و ایدئولوژیک شدن آن در زندگی پسا انقلابی ایرانیهاست که شادی را در زندگی آنها کمرنگ و رضایت را کاهش داده است و نویسنده برای رهایی از این ایدئولوژی شدن، غیر دولتی کردن شادی و مقولههای دیگر را مطرح میکند. در مقابل شادی بحث خشونت را مطرح میکند. خشونت در زندگی روزمره: خشونتهای جسمی و رسانهای که نتیجهی ناتوانی شهروندان در برقراری ارتباط با یکدیگر است که عدم برقراری ارتباط به عدم شکلگیری نهادهای مدنی برای تربیت فرد در گروههای مدنی و تنها تکیه به نهاد خانواده و نهادهای سنتی برای پرورش وی است که افراد فردگراتر شده و به خشونت علیه یکدیگر میپردازند. نگارنده از خلال کنکور به یک جامعه وشهروند پسا انقلابی که به تنزل اخلاقی و صنعتی شدن علمی دچار شده است اشاره میکند و از ایدئولوژی کنکور در سیاست و منطق ایدئولوژیک خودکنکور سخن میگوید. علاوه بر اینها وی نمایشی شدن زندگی افراد را نشان میدهدکه این نمایشی شدن طبقات مرفه به طبقات متوسط نیز سرایت کرده است وفساد فرهنگی- علمی را در کنار فساد اقتصادی طبقه مرفه با خود بههمراه دارد.
در بخش ضمائم نویسنده از خلال زندگی پیرزنی که در کنار دانشگاه تهران دستفروشی میکند، آینده و گذشته جامعه ما وشهروندان را بهم پیوند میدهد. و مجسمههای شهری که بعنوان نماد و نشانه شهری بکار میبرد را نشان میدهد که مجسمههاییاند تداعیگر گذشته که سعی میکنند افراد را در گذشته نگه دارند . و از طریق عکسی از دانشجویان در حال آزمون که جایگزین یک تصویر که شور انقلاب را نشان میدهد شده است رابطهی آموزش و کنکور و یک جامعهی کنکوری و تستی شده را نشان میدهد که اهداف افراد جامعه هم به تبع آن تغییر یافته است.
کاظمی، عباس(۱۳۹۵)، امر روزمره در جامعه پسا انقلابی، تهران: فرهنگ جاوید