کار تحقیقی برای درس نظریه های انسان شناسی دوره دکتری
فهرست مطالب:
نوشتههای مرتبط
۱-انسان شناسی دینی
۲-مردم شناسی دین/محمدی عبدالله
۳-مطالعهایی مردم شناختی پیرامون دینداری/موریس برایان/ ترجمه: سید حسین شرف الدین و محمد فولادی
۴-نظریه جان باوری درباره دین تیلور و جرج فریزر
۵-زیر سقف کوتاه ذهنیت اسطوره ایی(لوسین لویی برول)/یدالله موقن
۶-چرا باید اشترواس خواند./دیهیمی، خشایار
۷-بررسی نظری ویکتور ترنر در باب زیارت
۸-انسان شناسی دین و نمادهای قدسی در اندیشه کلیفورد گیرتس/فیروزی، جواد
۹-آیین و آستانگی به روایت ویکتور ترنر/مهرداد غلامی
۱۰-امرقدسی و امر بشری
۱۱-نقد اندیشه دین شناسان درباره مقدس و نامقدس
۱۲-بررسی مفهوم پاکی و ناپاکی از دیدگاه مری داگلاس/قاسمی، مریم
۱۳- به سوی تبارشناسی دین/اسد، طلال
۱۴- جامعه شناسی دین
۱۵- دین شناسی وبر
۱۶- گذری انتقادی بر نظریه جامعه شناسی دین دورکیم/رضوی کمال
۱۷- فطری بودن قربانی و راز انحرافات آن در ادیان ابتدایی
۱۸- مقایسه «انسانشناسی» اسلامی با مکتب یوگا ـ سانکهیه/کریمی، مهدی
۱۹-بررسی انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی وجودگرا و مقایسه ی آنها/اکبر، صالحی
۲۰-مناسک امانت: آشوب مرگ و آرامش سفر در کشکسرای مرند/ علی زاده، محمد باقر/جیران ایزدی، اصغر
۲۱-جامعه شناسی داعش و تشیع انگلیسی/کچوییان، حسین
۲۲-جامعه شناسی تاریخی قیام عاشورا
۲۳-جایگاه مذهب در جامعه ایرانی/ملازاده رضا
۲۴-فلسفه دین/ساجدی، ابوالفضل
۲۵-نیازمندی به تامل و استدلال در دو مرحله تصور و اثبات خدای متعال/آهنگران، محمد رسول
۲۶-روانشناسی و دین
۲۷-روان درمانی و معنویت
۲۸-رابطه دین و روانشناسی از نظر دانشمندان غربی
۲۹-دین و اسطوره/کزازی، میرجلاالدین
۳۰-نظریۀ رودلف بالتمان دربارۀ اسطوره و دین/مختارایان، بهار
۳۱-دین و اسطوره/رحمانی، جبار
۳۲-دین و قومیت در منطقه بالکان
۳۳-روشنفکر دینی و تجدد/ طباطبایی، سید جواد
۳۴-تصور من درباره خدا /ملکیان، مصطفی
۳۵-چند سوال از مصطفی ملکیان
۳۶-دفاع از دین در چارچوب عقلانیت و معنویت/ فنایی، ابوالقاسم
۳۷-پارادایم های رو شنفکری دینی در ایران معاصر/رزاقی،سهراب
۳۸-اصلاحات دینی-اجتماعی در اندیشه سید جمالدین اسدآبادی/منتظری،بهرام
۳۹-بررسی تطبیقی دیدگاه های شهید مطهری و اقبال لاهوری درباره احیای تفکر دینی/احمد بت، بشیر
۴۰-رویکرد عرفی شده اقبال به لاهوری به دین/سیمکانی، رحیم دهقانی
۴۱-آشنایی با پیشگامان بیداری اسلامی – شیخ محمّد عبده/رستمیپور، حامد
۴۲-رویکرد رشید رضا به سنت/ مهدوی راد، محمد علی
۴۳-طه حسین و شجاعت در نقد سکولاریسم
-۴۴-بررسی و نقد نظریه فضل الرحمان در بازسازی اجتهاد در دین/علمی، محمد جعفر
۴۵-مسئله شریعتی درگیرودار روحانیان طرفدار و مخالف/فتحی، علی اشرف
۴۶-شریعتی حکومت دینی را قبول داشت/عبدالحسین خسروپناه
-۴۷-بازشناسی آرای شریعتی و اصلاح گران دینی در گفت وگو با احسان شریعتی/سمیرکرم، حیدر
-۴۸-محمد(ص) راوی رویاهایه رسولانه/سروش، عبدالکریم
۴۹-ظرفیت شناسی ؛ قومیت و مذهب، پیچیدگی های جامعه ی افغانستان
۵۰-نسبت دین و سیاست/عمید زنجانی
۵۱-مقایسهای اندیشه اخوان المسلمین با جنبش اسلامی شیعه ایران/یحیی فوزی، بهروز
۵۲-خشونتهای امروز عراق زاییده کدام سیاستهاست؟ خطاهای رایج در درک داعش/دوستدار، علیرضا
۵۳-قومیت گرایی و مذهب گرایی در بلوچستان
۵۴-تاثیر حضور مهاجران سیک در وضعیت اجتماعی و اقتصادی زاهدان/ریاحی اعظم
۵۵-نقش دین و مذهب در پیشگیری و درمان بیماری ها به چه صورت است/ عرفانیفر. داوود
۵۶-رابطه دین و اقتصاد/مظاهری، روح الله
۵۷-اقتصاد یهودیان ایران
۵۸-سکولاریزم یا عینیت دین و سیاست
۵۹-واقعیت پنهان در پشت اسلام آمریکایی یادداشت روز
: ۶۰-بکارت: از پرده نازک پاکی و ناپاکی تا پردهای میان مرگ و زندگی
۶۱-رابطه متقابل دین و هنر: تقی زاده، محمد تقی
۶۲- نقش یهودیان در هنر و اقتصاد فرش ایران/پاستور، ثریا
۶۳- معماری مساجد در عصر صفوی
۶۴- برهم کنش موسیقی ایرانی و موسیقی مسیحی
۶۵- تنبور رمز ماندگاری زبان، فرهنگ و هویت ملی یارسان
۶۶- فقه و هنرهای تجسمی
۶۷- داعش به جان موسیقی افتاد
۶۸- موسیقی دوست ندارید، کنسرت نروید؛ کسی برایتان کارت دعوت نفرستاده است/مختاباد؛ عبدالحسین
۶۹- علیخانی: پاسپورت پاشایی برای سفر به کربلا آماده بود
۷۰- فاجعه فرهنگی داعش در موزه موصل
۷۱- تحلیلی بر ماهیت نقاشی های غاری پیش از تاریخ اروپا/منصور زاده، یوسف
۷۲- گستره حق آزادی دین و عقیده در اسناد بینالمللی حقوق بشر
۷۳-گزارشی از وضعیت حقوقی و اجتماعی سیک ها در ایران/آفتاب، محمد رضا
۷۴- حقوق خاص اقلیت های دینی در نظام سیاسی ایران با تاکید بر قانون اساسی
۷۵-آمار عددی بهائیان، مسیحییان، یهودیان و اهل سنت در ایران و اینکه آیا یک بهائی از دید اسلام، حقوقی مثل ادامه تحصیل در ایران را دارد؟
۷۶- ما در ایران شهروند درجه یک و دو نداریم/ اقلیتهای مذهبی در کشور ما آزادند/محقق داماد، مصطفی
۷۷- یونسی :صابئین از اقلیت های دینی ایران و اهل کتاب هستند.
۷۸-امام جمعه زاهدان خواستار ساخت مسجد اهل سنت شد.
۷۹- جاری کردن عقد دو مرد همجنس باز توسط یک روحانی
۸۰- نسبت دین و مدرنیته
۸۱- آیا اسلام با دموکراسی و مدرنیته سازگار است؟
۸۲- منداییان یکشنبه در کارون غسل میکنند.
۸۳- گودواره عبادتگاه سیکهای مقیم زاهدان
۸۴-اسلام و جنسیت
۸۵-اینترنت، حقوق زنان در آخرت/ کدیور، محسن
۸۶-روحانی: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست.
۸۷-تعزیه عربی تعزیهایی ناشناخته
۸۸-مجالس عزا رقیب سرسخت مراسم عروسی در تجملات/روشناسی سمانه
منابع انگلیسی مورد استفاده:
-۸۹Society for the Anthropology of Religion
-۹۰Facing religion, from anthropology/ Michael Lambek
-۹۱Anthrophony of religion
-۹۲Presidential lectures Talal Asad
-۹۳Indefinite detention for advocating jihadi violence
-۹۴Islam and women- the case of the tablighi jama`at/ Barbara Metcalf
-۹۵Inheritance of Religiosity Among Muslim Immigrants in a Secular Society/ Jasper van de Pol
-۹۶Role of religion in fertility and family planning among Muslims in India
-۹۷Understanding domestic violence against Muslim women in China.
-۹۸Talal Asad on ‘Violence, Law, and Humanitarianism’: A Response
-۹۹Modern power and the reconfiguration of religious traditions/ Saba Mahmoud
-۱۰۰Horror at Suicide Terrorism: Why do Westerners express horror at suicide terrorism?
-۱۰۱Muslim Christmas Parties in Egypt = Celebration of religious diversity?
-۱۰۲Religion in Digital Games”: Relaunch of Open Access journal “Online”
-۱۰۳Mary Douglas and Anthropological Modernism/ Ronald Hendel
-۱۰۴Overview of Ritual Purity and Cleanliness From Islamic source documents: Qur’an and hadith
-۱۰۵Ritual, emotion, and sacred symbols: The evolution of religion as an adaptive complex/ Candace S. Alcorta
-۱۰۶Animism, fetishism, and objectivism as strategies for knowing (or not knowing) the world
-۱۰۷The Return of the Animists: Recent Studies of Amazonian Ontologies
-۱۰۸Toward an Interpretive Theory of Culture
-۱۰۹Laughing at the Spirits in North Siberia: Is Animism Being Taken too Seriously?
مقدمه
دین یکی از مهمترین و زندهترین مباحث موجود در حوزه عمومی ایران است. به طور مشخص، کمتر متفکری در حوزههای گوناگون علوم انسانی یافت میشود که درباره دین اظهار نظری ننموده باشد. تشکیل پرونده اینترنتی در این حوزه کوششی در جهت نشان دادن منابع اینترنتی موجود دینی در درون کشور است. جستجوی مختصر در این باره به ما نشان می دهد که با وجود همهمه بسیار درباره دین در فضای روشنفکری و عمومی کشور هیچ گونه انسجام و پیوستگی در این مورد در فضای مجازی دیده نمیشود. علاوه بر این ضعف عمده، فقدان پژوهشهای دینی در حوزه جامعه شناسی و بیش از آن در حوزه انسان شناسی بسیار چشمگیر است. بسیاری از منابع اینترنتی موجود در حوزهی اجتماعی دین، دست نوشتههای غیرعلمی و سلیقهایی ژورنالیستها میباشد و این خود از اهمیت آنها میکاهد.
در این پرونده تلاش شده کارهای موجود در حوزه انسانشناسی دین در حوزه نظری و روزمره تحت پوشش قرار گیرند. به نظر بسیاری از انسانشناسانی که به طور خاص در حوزه دین فعالیت داشتهاند خود و آثارشان به هیچ وجه مورد توجه شبکه های مجازی قرار نگرفته است. از این دست موارد می توان به ویکتور ترنر، ادموند لیچ و کرستن هاستراپ را نام برد. علاوه بر محدودیتهای نظری، در حوزه امر روزمره بسیاری سایتهایی که به طور خاص به اقلیتهای دینی، ادیان جدید و حوزه جنسیت و دین می پردازند با محدودیت های امنیتی روبرو هستند و ما تلاش نموده ایم از رفرنسدهی به این سایتها خودداری نماییم. ضمناً ما در تشکیل این پرونده جز در مواردی ضروری از وبلاگ ها استفاده ننمودهایم. این مجموعه تلاشی است در جهت ساماندهی به این وضعیت آشفته در حوزه دین. ما در این کار بنا بر گستردگی حوزه پیش رو، تلاش خواهیم نمود تمرکز خود را بر رویکردهای جامعه شناسانه و نیز مردم شناسانه دین جلب نماییم.
۱-انسان شناسی دینی
دانش موجود در انسان شناسی دین بدون شک همچنان مدیون تک نگاریها و چهارچوب های نظری محققان پیشینی همچون سر ادوارد ایوان پریچارد، امیل دورکیم، ماری داگلاس و کلیفورد گریتز است. اما چرخش های پسامدرون و پسااستعماری، درهم فشردگی زمان و مکان در اثر جهانی شدن و ظهور مسائل و موضوعات چندفرهنگی سبب نوعی بازاندیشی و سازماندهی مجدد شده است. آنچنانکه انسان شناسان معاصر دیگر به تعیین پارامترها و خاستگاه کلی دین در جوامع کوچک غیر بومی نمی پردازند و کار خود را بازنگری و بررسی مجدد جامعه سکولار مدرن به مثابه جامعه ای فرهنگی و نمادین می دانند؛ جامعه ای که به همان میزان که بر عقل مبتنی است به دین هم تکیه می کند .انسان شناسی دین طی دهه گذشته (گرچه با تاخیر) مورد بازشناسی قرار گرفته واحیاء شده است. از طرفی، پیدایش متون جدید، حوزه های پژوهشی و گروه جدیدی از محققان نیز به غنای آن افزوده است. این گرایش جدید تا اندازه ای با اهمیت یافتن روزافزون دین در سطح جهان در ارتباط است، و نمی توان آن را صرفا نشانه ای از هویت و منبع پایداری در سطوح محلی، فرامحلی و فراملی دانست. این مساله به نوبه خود نیاز بزرگ تری را برای متخصصان مطّلع از عامل ها و تشکیلات دینی در شرایط و بافت های متغیر و متنوع پدید آورده است. دانش امروز، خواه از سوی انسان شناسانی که در دین تخصص دارند، هدایت شود و خواه سکان آن به دست اندیشمندان دینی باشد که نظریه و روش انسان شناختی را به خدمت می گیرند، از زمان نگارش متون و آثار متقدم و تاثیرگذاری همچون جادوگر، جادو و غیبگویی در میان آزاندها(۱۹۳۷) و دین نوئرها، اثر ای. ای. ایوانز پریچارد و صور ابتدایی حیات دینی، اثر امیل دورکیم (۱۹۱۲) پیشترفت بسیاری کرده است. انسان شناسی دین جدید ریشه در سه عامل کلی دارد: نخست، طبیعت متغیر و یافتن موضوع ( به عنوان مثال جابجایی افراد، تاثیر دین رسانه ای و عوامل بازار)؛ دوم بین رشته ای شدن هر چه بیشتر رشته های دانشگاهی؛ و سوم بینش های انتقادی برخاسته از مکتب پسااستعماری، پساساختارگرایی، و پساتجددگرایی. به طور خاص می توان گفت که تمایز مشخص پیشین بین قوم نگاری (پژوهش تجربی در خصوص فرهنگ ها، اقوام و مناطق خاص که به صورت میدانی و از طریق مشاهده مشارکتی انجام می گرفت) و بررسی نظری عام تر( انسان شناسی یا قوم شناسی)، در حال حاضر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. برخی ادغام رویکردهای مقایسه ای، بین فرهنگی و تجربی را به اثر کلیفورد گیرتز منسوب می کنند که تاثیر ساختار نوشته هایش پا فراتر از مرزهای انسان شناسی سنتی گذاشته است.
ادامه مطلب در لینک زیر